جنگل‌های آمازون در حال رسیدن به نقطه بی‌بازگشت

    کد خبر :893879

داده های آماری نشان می دهد که بقای جنگل‌های استواییِ آمازون به نقطه بحرانی نزدیک می شود چرا که این پوشش گیاهی ارزشمند تحت تاثیر پیامدهای عمیق اقلیمی و تنوع زیستی در جهان رو به نابودیست.

به گزارش ایسنا، پیش از این نیز مدل‌های رایانه‌ای نشان داده‌اند که از بین رفتن وسعت زیادی از جنگل های آمازون ممکن است اما تحلیل جدید بر اساس مشاهدات ماهواره‌ای دنیای واقعی طی سه دهه گذشته است.

تجزیه و تحلیل های آماری جدید نشان می دهد که بیش از ۷۵ درصد از جنگل های دست نخورده و بکر از اوایل دهه ۲۰۰۰ ثبات و پایایی خود را از دست داده اند به این معنی که پس از خشکسالی و آتش سوزی های جنگلی، مدت زمان احیای این جنگل‌ها بیشتر طول می کشد.

بیشترین میزان از بین رفتن ثبات در مناطق نزدیک به مزارع، جاده ها، مناطق شهری و مناطقی است که در حال خشک شدن هستند که نشان می دهد تخریب جنگل ها و گرمای جهانی علت آن است.

کارشناسان بر این باورند که این عوامل ممکن است جنگل های استوایی آمازون را به آستانه بحران از بین رفتن جنگل‌های بارانی نزدیک کند.

به گزارش ساینس الرت، در این مطالعه پیش بینی زمان رسیدن به نقطه بحرانی امکان پذیر نیست. اما محققان هشدار دادند زمانیکه شروع نقطه بحرانی تشخیص داده شود، متوقف کردن آن دیر خواهد شد. با فعال شدن وضعیت بحرانی، جنگل های بارانی حداکثر طی چند دهه به علفزار تبدیل شده، مقادیر زیادی کربن آزاد کرده و گرمایش جهانی بیشتر می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید