جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در آستانه انفجار بزرگ

    کد خبر :635752

نمایش بیگ‌بنگ به کارگردانی فرامرز غلامیان با روایت انفجار بزرگ، آغاز حیات و بخشی از ماجراهای زندگی انسانها در کره زمین در بخش مسابقه نوجوان بیست و ششمین جشنواره بین الملی تئاتر کودک و نوجوان حضور خواهد داشت.

 

فرامرز غلامیان روز پنجشنبه درباره نمایش بیگ‌بنگ که با این اثر در بخش مسابقه نوجوان بیست و ششمین جشنواره بین الملی تئاتر کودک و نوجوان شرکت دارد گفت: همانطور که می‌دانیم بیگ‌بنگ به معنای انفجار بزرگ است. انفجار بزرگی صورت می‌گیرد، حیات به وجود می‌آید و بعد اتفاقات بعد از آن دستمایه کلیت داستان این نمایش است.

 

اخبار فرهنگ و هنر- وی با اشاره به آنکه این نمایش ترکیبی از عروسک‌گردانی و حرکت است خاطرنشان کرد: نمایش بیگ‌بنگ اثری تک‌بازیگر است که در کنار کارگردانی این نقش را نیز ایفا می کنم. در این نمایش شاهد حضور ۱۲ عروسک در ۷ پرده به‌هم‌پیوسته خواهید بود. شیوه‌های عروسک‌گردانی ما متفاوت است و در طول ۴۵ دقیقه به عنوان مثال در یک صحنه عروسک‌های کاغذی، در صحنه‌ای دیگر ماروت و در صحنه بعد عروسک‌های نخی و همچنین جان‌بخشی به اشیا را به مخاطب ارائه می دهیم.

 

کارگردان نمایش بیگ‌بنگ در مورد طرح داستانی این نمایش تک‌نفره و بی‌کلام یادآور شد: در کنار روایت اتفاق انفجار بزرگ که حیات را به وجود آورد، انفجاری که از آن به عنوان بیگ‌بنگ یاد می شود؛ زندگی حیوانات، چرخه تولید زباله و بازیافتش و مفاهیمی از این دست از جمله رویدادهایی است که در این نمایش که ترکیبی از عروسک‌گردانی، موسیقی و حرکت است شاهد خواهیم بود.

 

وی درباره سابقه اجرای عمومی این نمایش پیش از حضور در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت:‌ اجرای عمومی ما در اصفهان، آبادان و مشهد بود و همچنین بخشی از کار را در جشنواره‌ای در جزیره کیش و جشنواره‌ای در دزفول اجرا کردیم.

 

سرپرست گروه تئاتر مهربان با مثبت ارزیابی کردن وضعیت تئاتر کودک و نوجوان در اصفهان تصریح کرد: یکی از دلایل این نگاه مثبت حضور هر ساله گروه‌های تئاتری این شهر در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان است. هر چند که می‌دانیم نمی‌توان از این نکته گذشت که امکانات برای تئاتر کودک و نوجوان کار کردن، در پایتخت بسیار بیشتر است، از جمله کارگاه‌های ساخت عروسک و ورکشاپ‌هایی که در این زمینه و زمینه‌های دیگر برگزار می‌شود.

 

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در حوزه تئاتر کودک و نوجوان چه در اصفهان و چه به صورت کلی، کمبود متن خوب است و این که هر چه هست متعلق به پیش از این است و مشکل مشخصِ دیگر ما در اصفهان فعال نبودن کانون نمایش های عروسکی (یونیما) در اصفهان است. اگر به عنوان مثال یونیمای تهران بتواند به فعال شدن یونیمای این شهر و برگزاری کارگاه‌ها و ورکشاپ‌ها توسط آن کمک کند اتفاق مثبتی رخ خواهد داد.

 

غلامیان که همسرش، هیام احمدی نیز با نمایش آینده مال بچه‌هاست در بخش مسابقه تئاتر خیابانی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارد در مورد گروه تئاتر مهربان توضیح داد: این گروه، گروهی خانوادگی است، متشکل از من، همسرم و دخترمان، مهربان است. تمرینات‌مان را در خانه انجام می‌دهیم، من و همسرم حدود ۱۸ سال است که در این زمینه فعالیت می‌کنیم و دخترمان که اکنون ۱۳ ساله است از ۷ سالگی به عنوان بازیگر به گروهی پیوست که به نامش بود.

 

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از ۱۶ تا ۲۱ آبان به دبیری مجید قناد در همدان برگزار خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید