جدیدترین اخبار
6 آبان 1399 ساعت 15:30 اقتصادی کد خبر :756871
برای چاپ کلیک کنید

جزئیات طرح آزادسازی قیمت خودرو

طرح آزادسازی قیمت خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو گفت: در طرح جدید قیمت گذاری خودرو، آزادسازی قیمت نیمی از خودروها مطرح است اما رانت خرید پرتیراژها همچنان باقی خواهد ماند.

آرش محبی‌نژاد در گفت ‌و گو با فارس با تشریح جزئیات جلسات مربوط به شیوه جدید قیمت گذاری خودروها با محوریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، اظهار داشت: جلساتی برای بازنگری در نحوه قیمت گذاری خودروها برگزار شده که ما نیز به عنوان نماینده قطعه‌سازان در این جلسات حضور داشته ایم.

وی ادامه داد: موضوع مورد بحث این است که خودروهایی که تولید انبوه دارند و قیمتشان نسبت به بقیه خودروها پایین‌تر است کماکان مشمول قیمت گذاری دستوری می‌شوند ولی خودروهای با تیراژ پایین‌تر و قیمت بالاتر توسط خودروسازان قیمت گذاری خواهند شد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان تصریح کرد: ما با هر شیوه‌ای که باعث ایجاد توازن بین قیمت نهاده‌های تولید و خودرو شود،‌ موافقیم زیرا در حال حاضر تعادل مناسبی بین قیمت نهاده‌های تولید و محصول نهایی وجود ندارد، از بالا دست گرفته که شامل تولیدکنندگان مواد اولیه می‌شود و عمدتا دولتی هستند، تا پایین‌دست که شامل خودروسازان می‌شود و بخشی از سهام آنها به دولت اختصاص دارد.

محبی‌نژاد گفت:‌ هم اکنون شاهد لجام گسیختگی در بازار مواد اولیه داخلی و وارداتی هستیم به طوری که با نوسان نرخ ارز، قیمت این مواد نیز بالا و پایین می‌شود. در مقابل، قیمت خودرو در پایین دست به صورت دستوری تعیین می‌شود.

وی توضیح داد: با وجود تصدی‌گری دولت در بالادست (تولید مواد اولیه) و پایین دست(عرضه خودرو) مشاهده می‌کنیم که دولت از صنایع بالادستی سهم بالایی دارد و سود حداکثری کسب می‌کند ولی در خودروسازی 14 تا 18 درصد سهام دارد. در نتیجه زیان دولت در بالا دست و پایین دستِ جریان تفاوت زیادی دارد. در واقع دولت از زیان خودروسازان، زیان نمی‌کند ولی از زیان تولید کننده مواد اولیه، متضرر می‌شود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ادامه داد:‌در این میان قطعه‌سازان بالاترین آسیب را می‌بینند. به همین دلیل ما از هر طرحی که باعث ایجاد توازن در زنجیره تولید خودرو از بالادست تا پایین دست شود دفاع می‌کنیم.

محبی‌نژاد با تاکید بر اینکه قیمت قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان باید اصلاح شود، گفت: به دلیل اینکه قیمت فروش خودروسازان پایین است، قراردادهای قطعه سازان را نگه داشته اند و هنوز اصلاح نشده است.

به گفته وی، سالانه بیش از 100 هزار میلیارد تومان مابه التفاوت قیمت کارخانه‌ای و بازار خودرو نصیب واسطه‌ها می‌شود که اگر بین زنجیره تامین و قیمت نهایی خودرو توازن ایجاد شود، قیمت بازار می‌شکند و به قیمت کارخانه نزدیک می‌شود؛ در نتیجه عرضه خودرو افزایش می‌یابد و تقاضای کاذب در بازار از بین می‌رود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ادامه داد:‌ وزیر جدید صنعت ابتدا قصد داشت با قیمت گذاری دستوری مواد اولیه، قیمت خودرو را در حد توان خرید مردم قرار دهد اما ظاهرا مشکلات اجرایی وجود داشت یا هر چیز دیگر و در نهایت از موضوع اولیه عقب نشینی کردند و قرار شد قیمت گذاری دستوری برای مواد اولیه اعمال نشود. در این شرایط قیمت خودرو نیز باید آزاد باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که طبق طرح‌های در دست بررسی ظاهرا قرار است قیمت‌گذاری نیمی از محصولات خودروسازان به خودشان واگذار شود، این موضوع چقدر می‌تواند باعث کنترل قیمت‌ها در بازار شود و در خصوص نیمی دیگر شاهد چه اتفاقی خواهیم بود؟ نیز گفت: آزادسازی قیمت 50 درصد محصولات، اتفاق خوبی است ولی در مورد 50 درصد بقیه همچنان شاهد رانت بازی خواهیم بود. بنابراین نیمی از مشکل حل می‌شود ولی نیمی دیگر باقی خواهند ماند.

وی گفت: ‌شکاف قیمت کارخانه و بازار در مورد خودروهای پرتیراژ پُر نخواهد شد و برای این محصولات همچنان تقاضای کاذب و رانت وجود خواهد داشت. در نتیجه باز هم برای خرید خودروهای پرتیراژ سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و مشکل حل نخواهد شد.

Ad

روی خط خبر

  • درخواست ماکرون برای گفت و گو با پوتین
  • عدم ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک برابر با محرومیت از ۱۵ خدمت اجتماعی
  • صفایی، رئیس سابق فدراسیون تیروکمان تبرئه شد
  • آمریکا سامانه پدافندی جدیدی در فرودگاه اربیل مستقر کرد
  • عراقچی: تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است
  • ۲ چاه نفت در کرکوک عراق مورد هدف اقدام تروریستی قرار گرفت
  • پیش بینی باران،‌رعدوبرق و وزش باد شدید از امروز تا چهارشنبه
  • برکناری رییس شبکه بهداشت علی‌آباد به دلیل تزریق غیرقانونی واکسن کرونا
  • نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد
  • محسن نامجو درباره اتهام تعرض: بابت هرگونه رفتار آزارهنده عذرخواهی می‌کنم
  • معاون وزیر راه: خانه‌های خالی ایران ۱۰ برابر انگلیس است
  • عرضه واکسن ایرانی کرونا در تیرماه/ تمدید ممنوعیت‌ها تا پایان هفته جاری
  • آمادگی‌ها را تا سر حد نیاز افزایش دهید
  • محصولات پر ستاره ایران‌خودرو در راه بازار
  • چگونه به جای سربازی مالیات بپردازیم؟
  • قیمت دلار شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ به ۲۳ هزار و ۹۹۴ تومان رسید
  • آماده برپایی بیمارستان‌های صحرایی هستیم
  • انتشار مجوز وزارت بهداشت به هلال احمر برای واردات واکسن کرونا
  • اتمام واکسیناسیون گروه اول تا ۱۰ روز آتی / تمدید محدودیتهای کرونایی تا پایان هفته جاری
  • هشدارهای روحانی درباره موج جدید کرونا /رعایت پروتکل‌ها باید به ۹۰ درصد برسد
  • پیشنهاد علی مطهری به کاندیداهای نظامی انتخابات ۱۴۰۰
  • کیهان خواهان حمله به تاسیسات اتمی دیمونای اسرائیل شد
  • پیش بینی 100 درصدی افزایش قیمت طلا
  • سخنگوی ستاد کرونا: البرزی ها در خانه ها بمانند
  • رونمایی سیتروئن از پرچمدار لوکس هیبریدی C5X/ تصاویر
  • مالکان بیش از 5 واحد مسکونی، مشمول مالیات دو برابری می ‌شوند
  • هنرپیشه «هری پاتر» درگذشت
  • تاکید آلمان بر حفظ برجام
  • مواد منفجره 2 سال پیش در نطنز جاگذاری شده بود/ ایران به تکنولوژی ساخت سانتریفیوژهای IR-9 دسته یافته است
  • کیهان: رهبر انقلاب با انجام مذاکرات در وین موافق نیستند!
  • Ad