جزئیات جدید قطعنامه پیشنهادی تحریمی آمریکا علیه ایران

    کد خبر :710505

یک رسانه آمریکایی بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) جزئیات تازه‌ای از قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران منتشر کرده است.

به نقل از آسوشیتدپرس، ایالات متحده روز سه‌شنبه پیش‌نویس این قطعنامه را میان شمار محدودی از اعضای شورای امنیت توزیع کرده است. این پیش‌نویس خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برای مدت نامعلوم است.

مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و دیپلمات‌های سازمان ملل متحد بدون افشای نام به آسوشیتدپرس گفته‌اند واشنگتن قصد دارد از اتمام تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد قطعنامه فعلی صادرشده برای تأیید برجام (قطعنامه ۲۲۳۱) جلوگیری کند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند هدف دولت این کشور این است که این قطعنامه را در ماه می (اردیبهشت‌ماه) به رأی بگذارد که «استونی» ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده می‌گیرد. استونی عضو ناتو و از متحدان نزدیک آمریکا است.

رفع تحریم‌های مربوط به تسلیحات متعارف جزو مفاد توافق هسته‌ای برجام نیست، اما طرف‌های برجام وعده داده‌اند در صورت پایبندی ایران به این توافق، این تحریم‌ها در اکتبر ۲۰۲۰ منقضی خواهند شد.

به گزارش فارس ،مقام‌های دولت آمریکا ادعا کرده‌اند از آنجا که ایران دیگر به مفاد این توافق پایبند نیست واشنگتن می‌تواند اعضای شورای امنیت را برای تمدید این تحریم‌ها علیه ایران متقاعد کند.

با این حال، آسوشیتدپرس نوشته تلاش برای تمدید این تحریم‌ها با مخالفت روسیه و چین که اعضای دائم شورای امنیت هستند روبرو خواهد شد. مسکو و پکن گفته‌اند خواستار از سرگیری فروش سلاح‌های متعارف به ایران هستند.

روسیه نسبت به چین مواضع صریح‌تری در مخالفت با تمدید این تحریم‌ها علیه ایران گرفته و ضمن انتقاد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، تلاش این کشور برای به رأی گذاشتن این موضوع در شورای امنیت را محکوم کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید