جزئیات اصلاح قانون نظام‌وظیفه

    کد خبر :875129
جزئیات اصلاح قانون نظام‌وظیفه

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت قانون نظام‌وظیفه پس از اصلاح قطعاً به نفع سربازان غایب نیست.

سید علی آقازاده دافساری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که قانون نظام وظیفه پس از بازنگری و اصلاح قطعاً به نفع سربازان غایب نیست و محدودیت‌های این گروه را بیشتر خواهد کرد.

سید علی آقازاده دافساری یادآوری کرد برای سربازان غایب و متأهل و کسانی که دچار برخی مشکلات هستند، ارفاقاتی پیش بینی شده است.

کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حال بازنگری و اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی است که به گفته رئیس این کمیته، قانون حوزه نظام وظیفه در آینده‌ای نزدیک ساماندهی می‌شود.

برخی نمایندگان مجلس یازدهم خواستار تغییر قانون مربوط به سربازی و تبدیل رویکرد نظام وظیفه از شیوه کنونی به «سربازی حرفه‌ای» شده‌اند؛ اگرچه ستاد کل نیروهای مسلح با این رویکرد مخالفت کرده است.

آذر ماه امسال رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود تعدادی از جوان‌هایمان به دلایل مختلف سربازی نرفته‌اند، در نتیجه بعضی می‌گویند سربازی حرفه‌ای مثل بعضی از کشورها. مثلاً طرف می‌رود ۵ سال حقوق می‌گیرد و ۵ سال دیگر اگر می‌خواهد در نیروهای مسلح می‌ماند. اگر نخواست می‌رود، بعضی‌ها می‌گویند که خرید خدمت کنیم. اگر یادتان باشد زمانی بچه‌هایی که پدرشان و خانواده‌شان نمی‌توانست ۱۵ میلیون آن موقع را پرداخت کنند، با حسرت و با آه نگاه می‌کردند که همسایه بغلی رفت بعد از ۲۵ روز آموزش، دنبال کار و زندگی‌اش، این باید دو سال برود که به نظر من تبعیض بود. حتی بعضی‌ها می‌گویند سربازی را بفروشید پولش را بدهید به این‌ها که سربازی می‌آیند. یعنی من ۱۵ میلیون، ۲۰ میلیون، ۸۰ میلیون بدهم به شما که می‌خواهید بروید سربازی، به جای اینکه به شما یک و نیم میلیون دو میلیون بدهند پنج میلیون می‌دهند.

تجربه‌گران سربازی در فضای مجازی با انتشار خاطره‌هایشان از برخوردها و تجربه‌هایشان از سربازی و شیوه اجرای قانون آن در ایران انتقاد دارند که از سوی دیگر، ستاد کل نیروهای مسلح خواستار برخورد و رفتار غیر احساسی نسبت به این موضوع شده است.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ماه گذشته خبر داد که پرونده‌ای نظارتی برای شکایت‌های مربوط به سربازی تشکیل داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او یادآوری کرد که این کمیسیون در حال بررسی ابعاد شکایت با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید