جزئیات غیررسمی از تعرفه ها و هزینه های احتمالی واردات خودرو

    کد خبر :912072
تعرفه ها و هزینه های احتمالی واردات خودرو

وزارت صمت پس از تصویب واردات خودرو در دولت تا کنون جزئیاتی از این طرح ارئه نکرده و تاخیر در اعلام جزئیات موجب سردرگمی مشتریان و فعالان حوزه خودرو و بازار شده است.

عصرخودرو اطلاعاتی منتشر کرده است که احتمالا جزئیات طرح واردات خودرو است که به زودی در دولت مصوب و به صورت عمومی اعلام خواهد شد.

بر این اساس خودروهای بنزینی با سه ردیف حقوق ورودی و عوارض در این طرح تفکیک شده اند. نخستین دسته خودروهای با حجم پیشرانه زیر 1500 سی‌سی خواهند بود که تعرفه 55درصدی برای آن ها تعریف شده و در درجه بعد خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی سی با حقوق ورودی و عوارض 75 درصد قرار دارند و تعرفه واردات خودروهای 2000 تا 2500 سی سی نیز 95 درصد تعریف خواهد شد.

خودروهای هیبریدی (بنزینی-الکتریکی) با حجم پیشرانه بنزینی زیر 1500 سی سی در این طرح مشمول 5درصد حقوق و عوارض گمرکی خواهد شد و حقوق ورودی دیگر خودروهای هیبریدی تا حجم موتور 2500 سی سی نیز 25 درصد خواهد بود.

همچنین حقوق ورودی و عوارض خودروهای هیبریدی با قابلیت شارژ مستقیم برقی(Plug-in)، دیزل-الکتریکی و … نیز مشمول تعرفه 5 تا 45 درصدی خواهد شد که هنوز جزئیات دقیقی از آن مشضخص نیست.

این اطلاعات نشان می دهد که دولت علاوه بر حقوق ورودی و عوارض، 9درصد مالیات بر ارزش افزوده (روی جمع ارزش گمرکی +حقوق ورودی)، 4درصد مالیات علی الحساب (جمع ارزش گمرکی+حقوق ورودی)، یک درصد عوارض هلال احمر روی حقوق ورودی، 5درصد روی ارزش فوب خودرو به عنوان عوارض خاص واردات خودرو، 8درهزار از ارزش CIF به عنوان هزینه استاندارد و گواهی اسقاط بر اساس قواعد تعیین شده را نیز در ازای واردات خودرو اخد می کند.

جزئیات اسقاط در این طرح برای خودروهای با مصرف سوخت زیر 5 لیتر در 100 کیلومتر معاف از اسقاط تعیین شده و برای خودروهای با مصرف بین 5 تا 6 لیتر اسقاط 2 خودرو فرسوده، مصرف بین 6 تا 7 لیتر چهار خودرو فرسوده، مصرف بین 7 تا 8 لیتر شش خودرو فرسوده و مصرف سوخت بالای 8 لیتر نیز اسقاط 8 خودرو فرسوده تعیین شده است و دولت هیچ هزینه ای به عنوان هزینه اسقاط هر خودرو را اعلام نکرده و این مساله بر عهده واردکننده گذاشته شده است.

خودروهایی که در این طرح مشمول قوانین واردات می شوند شامل سواری معمولی، استیشن، سواری کار و با ظرفیت تا 15 نفر اعلام شده است.

همچنین از دیگر هزینه هایی که به قیمت خودروهای وارداتی افزوده خواهد شد می توان به ده درصد ارزش گمرکی طبق سند ترخیصی برای شماره گذاری، سه درصد ارزش گمرکی برای شماره گذاری به عنوان هزینه نقل و انتقال و 300 تا 700هزار تومان هزینه عوارض شهرداری متغیر بسته به نوع خودرو در هنگام شماره گذاری اشاره کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید