تبعات شکست در پرونده ویلموتس؛

جذب بازیکن و مربی خارجی ممنوع شد

  • ورزشی
  • چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۲۹
    کد خبر :740017

دو ماه پس از اظهار نظر معاون وزیر ورزش و جوانان مبنی بر عدم جذب بازیکن و مربی توسط دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تهران، امروز مشخص شد برای فصل آینده هیچ تیمی نمی‌تواند از بازیکن و سرمربی جدید خارجی استفاده کند.

در اردیبهشت ماه مهدی علی نژاد، معاون ورزش و جوانان در گفت و گویی تلویزیونی از ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی برای دو باشگاه پرسپولیس و استقلال خبر داد. او وی در این‌باره گفت: درباره استقلال و پرسپولیس، تا اطلاع ثانوی جذب بازیکن و مربی خارجی را ممنوع کردیم. افرادی که در گذشته با این ۲ باشگاه قرارداد امضا کرده‌اند، می‌توانند به کارشان ادامه دهند، اما بازیکن و مربی خارجی جدیدی به این ۲دو باشگاه اضافه نخواهد شد‌.

این تصمیم از سوی وزارت ورزش در حالی اتخاذ شد که در چند سال اخیر همواره بازیکنان و مربیان خارجی پرسپولیس و استقلال برای دریافت طلب خود از این دو باشگاه مجبور به شکایت به فیفا شده‌اند. وینفرد شفر، گابریل کالدرون، برانکو ایوانکوویچ و آندره آ استراماچونی تنها چهار سرمربی هستند که در حال حاضر با شکایت به فیفا خواستار مطالبات خود از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شدند که ارقام سنگینی هم هستند.

تصمیم وزارت ورزش با مخالفت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس رو به رو شده بود چرا که آنها با وجود قبول عدم پرداخت مطالبات معوقه به بازیکنان و سرمربیان پیشین خود، مخالف خریداری بازیکن و سرمربی خارجی جدید توسط سایر تیم‌ها شده بودند. یحیی گل محمدی، سرمربی پرسپولیس در این رابطه گفته بود: “اینطور نیست که همیشه در این دو باشگاه بازیکنان بی کیفیت بیایند. بازیکنان خارجی خوبی هم داشتیم. اگر این تصمیم اجرایی شود برای استقلال و پرسپولیس مشکل ایجاد می‌شود. مربیان در برخی پست‌ها مجبور هستند بازیکن خارجی جذب کنند چون بازیکنان با کیفت ایرانی کم است. می‌توان این تصمیم را تغییر داد یا به همه تیم‌ها ابلاغ بشود بازیکنان خارجی نگیرند. اگر قرار بر این است بعضی باشگاه‌ها بازیکن خارجی جذب کنند و برخی نه، از عدالت به دور است.”

در هفته جاری در حالیکه هنوز پرونده شاکیان خارجی استقلال و پرسپولیس هنوز حل و فصل نشده است مشخص شد فدراسیون فوتبال ایران هم به جمع بدهکاران بزرگ در فیفا اضافه شده است. پس از شکایت مارک ویلموتس به فیفا، فدراسیون فوتبال ایران به پرداخت نزدیک به 8 میلیون یورو جریمه به سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران محکوم شده است. به نظر می‌رسد تصمیم جدیدی که از سوی سازمان لیگ اعلام شده است جلوگیری از انباشته شدن بدهکاری‌ها در فیفاست اما مطمئنا تبعاتی هم به دنبال دارد.

سازمان لیگ طی ابلاغیه‌ای رسمی اعلام کرد که هیچ تیم لیگ برتری نمی‌تواند برای فصل آتی بازیکن و سرمربی خارجی جذب کند:”هیات رئیسه سازمان لیگ بنا به ملاحظات متعدد مصوب کرد که در فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مسابقات باشگاهی عقد قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی جدید در باشگاه ها ممنوع شود و بازیکنان و مربیان خارجی فعلی شاغل در صورت اتمام مدت قرارداد فقط می‌توانند با همان باشگاه فعلی خود تمدید کنند و پیوستن آنها به سایر باشگاه ها نیز ممنوع است.”

به گزارش ایلنا، یکی از تبعات مشخص این خواهد بود که بازیکنان و سرمربیان خارجی فعال در لیگ برتر خواهان افزایش دستمزد خود خواهند بود چرا که باشگاه‌ها در این مقطع مجبور هستند برای حفظ مهره‌های با ارزش خود به دنبال توافقی برای ادامه همکاری باشند؛ برای مثال یکی از بازیکنان باکیفیت حال حاضر لیگ ایران که به آقای گلی هم نزدیک شده است، شیخ دیاباته اهل مالی است که البته برای یک فصل دیگر با آبی‌ پوشان قرار داد دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید