جدیدترین گمانه زنی ها از انتخابات آمریکا در یکصد روز باقی مانده؛ شانس ترامپ چقدر است؟

    کد خبر :734436

100 روز تا انتخابات سوم نوامبر 2020 ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است و هم اکنون گمانه زنی های زیادی پیرامون رقابت میان دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا و نامزد جمهوری خواهان از یک سو و «جو بایدن» نامزد اصلی دموکرات ها از سوی دیگر مطرح می شود.

به گزارش گروه بین الملل بازتاب؛ نتایج نظرسنجی های مانده به 100 تا انتخابات آمریکا حاکی از آن است که ترامپ در برخی ایالت های کلیدی آمریکا از بایدن عقب افتاده و ترامپ وضعیت مطلوبی در این ایالت های کلیدی ندارد.

جدیدترین نظرسنجی ها

نظرسنجی جدید شبکه سی. ان. ان که روز یکشنبه به وقت محلی انتشار یافته، حاکی است که پیشتازی بایدن بر ترامپ در ایالت میشیگان دو رقمی شده است. بایدن در این ایالت، حمایت ۵۲ درصد رأی‌دهندگان و ترامپ ۴۰ درصد را با خود دارد.

نامزد دموکرات همچنین در ایالت فلوریدا با ۵۱ درصد از ترامپ با ۴۶ درصد جلو افتاده است. علاوه بر این، ۴۹ درصد رأی‌دهندگان در ایالت آریزونا اعلام کرده‌اند به بایدن رأی خواهند داد و ۴۵ درصد نیز گفته‌اند که به ترامپ رأی می‌دهند.

در یک ماه اخیر رئیس جمهوری آمریکا در این ایالت قرمز (رنگ ویژه جمهوریخواهان) حدود پنج درصد از رقیب دموکرات خود عقب افتاده و رنگ آریزونا به آبی گرایش پیدا کرده است. ضمن اینکه نامزد دموکرات این ایالت هم ۱۲ درصد از نامزد جمهوریخواه جلوتر است و به نظر می‌رسد در انتخابات نوامبر دموکرات‌ها علاوه بر کاخ سفید می‌تواند کنگره را در اختیار بگیرند.

در این نظرسنجی که به صورت مشترک توسط «ان بی سی نیوز» و «ماریست پل» انجام شده، 51 درصد پاسخ دهندگان در ایالت کارولینای شمالی گفته‌اند به جو بایدن نامزد حزب دموکرات رای می دهند و 44 درصد گفته‌اند از ترامپ حمایت می‌کنند.

این در حالی است که در ماه مارس جو بایدن چهار درصد از ترامپ جلو بود، بدین صورت که 49 درصد از بایدن و 45 درصد از ترامپ حمایت کرده بودند.همچنین 41 درصد مشارکت کنندگان در این نظرسنجی از ایالت کارولینای شمالی، اقدامات ترامپ را تأیید و 55 درصد رد کرده‌اند این در حالیکه در ماه مارس 45 درصد تایید و 48 درصد مخالفت کرده بودند.

نتایج نظرسنجی‌های اخیر در آمریکا نشان می‌دهد محبوبیت دونالد ترامپ کاهش یافته و رقیب وی از حزب دموکرات به نسبت از شرایط بهتری برخوردار است.

از سوی دیگر، نظرسنجی مشترک خبرگزاری آسوشیتدپرس و مرکز ان او آر سی برای تحقیقات امور عمومی آمریکا که روز گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد که تنها 32 درصد شهروندان آمریکایی اعلام کرده‌اند که از عملکرد دونالد ترامپ در مقابله با شیوع ویروس کرونا حمایت می‌کنند. این رقم نسبت به نظرسنجی ماه مارس بیش از 12 درصد کاهش داشته و یک رکورد جدید را در افت شدید حمایت افکار عمومی مردم آمریکا از عملکرد ترامپ ثبت کرده است .

سه ایالتی که ترامپ در آن ها از بایدن عقب افتاده، ایالت‌هایی هستند که او با پیروز شدن در آنها در انتخابات ۲۰۱۶ توانست هیلاری کلینتن را در آرای الکترال کالج شکست دهد و راهی کاخ سفید شود. کارشناسان می‌گویند اگر اوضاع اقتصادی و بحران کرونا به همین ترتیب پیش برود، به احتمال فراوان ترامپ پس از فقط یک دوره باید با کاخ ریاست جمهوری آمریکا خداحافظی کند.

نظرسنجی جدید فاکس نیوز که حامی جدی ترامپ بوده نیز نشان می‌دهد که در ایالت‌های میشیگان، مینه‌سوتا و پنسیلوانیا که جزو ایالت‌های کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری هستند، آرای «جو بایدن» بیشتر از آرای «دونالد ترامپ» است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی بایدن از حمایت شدید زنان، رای دهندگان غیر سفیدپوست و کسانی که در مناطق حومه شهر زندگی می‌کنند، بهره‌مند است در حالی که ترامپ از عملکرد ناچیز در بین مردان و رای‌دهندگان سفید رنج می‌برد.

آمارها تاکنون برای تاجر نیویورکی اطمینان بخش نیستند، معدل نتایج نظرسنجی های ملی که پایگاه مستقل« ریل کلیر پولیتیکس» آماده می کنند، نشان می دهند بیش از ۶ هفته است که بایدن با اختلاف ۸ تا ۱۰ درصدی از ترامپ پیش افتاده است.

آمار و ارقام از سال ۱۹۸۰ میلادی تاکنون حاکی هستند همه نامزدها که در این مرحله از تبلیغات این اختلاف بزرگ را ایجاد کرده اند ، در انتخابات پیروز شده اند ، به استثنای یکی و آن «مایکل دوکاکیس» دموکرات بود که در سال ۱۹۸۸ از «جورج بوش» شکست خورد.

در تگزاس، ایالتی که هیچ دموکراتی از زمان «جیمی کارتر» در سال ۱۹۷۶ تاکنون نتوانسته است، برنده شود و این ایالت وزن زیادی هنگام شمارش خواهد داشت، اختلاف بایدن و ترامپ بسیار ناچیز است و این در حالی است که ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ به یک پیروزی لغزنده در آنجا دست یافته بود.

از سوی دیگر، تنش ها و شک و تردید متقابل درمیان جمهوریخواهان درحال افزایش است آنها حتی می ترسند کرسی های مجلس سنا را در ماه نوامبر از دست بدهند.

آنچه در پیش است

نظرسنجی ها همه نشان دهنده پیشروی بایدن در برابر ترامپ هستند و اکنون این میلیاردر جمهوریخواه از یک «شکست تحقیرآمیز» می ترسد زیرا او نخستین رئیس جمهوری آمریکا در بیش از یک ربع قرن خواهد بود که در دور دوم انتخابات پیروز نشده است.

با این حال هنوز کارزار انتخاباتی برای ترامپ حاد نشده است، بعد از سه سال و نیم فراز و نشیب پیاپی، هنوزهم ممکن است اتفاقی بتواند اوضاع را برای ترامپ به عقب برگرداند.

آیا در روند تبلیغات انتخابات، بایدن ممکن است مرتکب « خطایی بزرگ» شود؟ آیا یکی از قضات دیوان عالی کشور آمریکا فوت می کند؟ آیا کشف واکسن ویروس کرونا اعلام می شود؟ آیا مثل انتخابات گذشته در آخرین ماه قبل از انتخابات آمریکا یک « شگفتی بزرگ» رخ خواهد داد و روند کنونی رقابت بین دو نامزد را دستخوش تغییر اساسی خواهد کرد؟

با این حال، بیماری همه گیر« کووید ۱۹» رئیس جمهوری کنونی آمریکا را تا حد زیادی تضعیف کرده و ناکامی او را در مقابله با این بحران در معرض دید همگان قرار داده است و ترامپ فرصت مطرح کردن خود به عنوان ناخدایی که باید کشتی توفان زده را به ساحل نجات برساند، از دست داده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید