جدیدترین جنگنده رادارگریز چین

    کد خبر :857383
جدیدترین جنگنده رادارگریز چین

عکس‌های جدیدی در رسانه‌های اجتماعی از یک جنگنده جدید ارتش چین منتشر شده است که شباهت زیادی به هواپیمای آزمایشی شنیانگ اف‌سی-۳۱ دارند، اما بررسی چند سرنخ‌ نشان می‌دهد که این جت چیز جدیدی است و این پرسش مطرح شده که آیا این همان هواپیمای گمانه‌زنی شده چین برای استقرار در ناوهای هواپیمابر است که هواداران از آن تحت عنوان مدل جی‌-۳۵ یاد کرده‌اند یا خیر.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد: آیا این یک پرنده است؟ نه، این یک هواپیماست! و به نظر می‌رسد که این جنگنده رادارگریز آینده چین در خصوص استقرار در ناوهای هواپیمابر باشد.

به نظر می‌رسد عکس‌هایی از یک جنگنده سبز فسفری همراه با یک هواپیمای اسکورت جی-۱۱ که در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند، به طور قطع نشان‌دهنده هواپیمایی مبتنی بر مدل اف‌سی-۳۱ که برای عملیات از طریق ناوهای هواپیمابر تطبیق پیدا کرده‌اند، هستند. یک تصویر از نمای نزدیک به وضوح میله پرتاب منجنیق و خطوط چین در بال را نشان می‌دهند که هیچکدام از آنها در هواپیماهای فرودگاه‌های روی زمین کاربردی ندارند.

ناظران همچنین به یک برجک سنسور مادون قرمز نصب‌شده روی چانه (EOIRST) و آنچه که به نظر می‌رسد یک محفظه کابین کمی تغییر یافته است، اشاره کرده‌اند که می‌تواند نشان‌دهنده تجهیزات هوایی بزرگتر ذخیره شده در بدنه پشت کابین خلبان باشد.

به گزارش نیوال نیوز، این پرواز در تاسیسات آزمایش در گروه صنعت هواپیماسازی هاربین در استان هیلونگجیانگ در شمال چین انجام شده است.

اطلاعات کمی درباره این هواپیما که ناظران به طور موقت آن را مدل جی-۳۵ نامیده‌اند، در دست نیست. مشخص نیست که چگونه این نام را به آن اختصاص داده‌اند، اما به نظر می‌رسد احتمالاً مبتنی بر ادعاها در خصوص این باشد که چین اطلاعات مربوط به جنگنده اف-۳۵ لاکهید مارتین آمریکا را به سرقت برده است. طبق گزارش اسپوتنیک، در حالی که اف‌سی‌-۳۱ و مشتقات جدیدتر آن از نظر ظاهری مشابه به نظر می‌رسند، در واقعیت آنها هواپیماهای بسیار متفاوتی هستند.

به نظر می‌رسد که جنگنده جدید را جی-۲۱ نامگذاری کنند، زیرا جدیدترین جنگنده چینی مشغول به خدمت، جی-۲۰ است که یکی دیگر از هواپیمای نسل پنجمی چین است.

شنیانگ دو فروند اف‌سی-۳۱ را در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ ساخت تا در بستر آزمایشی بدون وجود تقاضای نظامی خاص برای آنها فعالیت کنند و سال‌هاست که پکن در مورد اینکه از این جنگنده‌ها چه استفاده‌ای کند، مطمئن نیست. به دلایل زیادی، اف‌سی-۳۱ برای عملیات پروازی با استفاده از ناو هواپیمابر نسبت به جی-۲۰ مناسب‌تر است، اما تاکنون، نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین راهی برای استفاده مناسب از چنین جنگنده‌هایی نیافته است زیرا هر دو ناوهواپیمابرش جنگنده‌های جی-۱۵ خود را با استفاده از شیبراه پرتاب می‌کنند.

با این حال، ناو هواپیمابر آینده موسوم به تایپ ۰۰۳، در ابعاد بسیار بزرگتر و مجهز به منجنیق هواپیمای الکترومغناطیسی، می‌تواند هواپیما را با سرعت بسیار بیشتری از عرشه پروازی پرتاب کند و به آن اجازه می‌دهد تا نسبت به ناوهای قبل از خود هواپیماهای سنگین‌تر و کندتری را به هوا بفرستد.

در ژوئیه ۲۰۲۰، موسسه هوانوردی چین، شاخه تحقیق و توسعه شرکت صنعت هوانوردی چین (AVIC)، گزارش داد که قصد دارد آزمایش یک “نوع جدید هواپیما” را برای استفاده نیروی دریایی در همکاری با شرکت شنیانگ آغاز کند. چند ماه بعد، عکسی از یک جنگنده اف‌سی-۳۱ با رنگ‌آمیزی جدید ظاهر شد که لوگوی AVIC را در دم خود داشت و ذهن ناظران را به این سمت برد که این دو جنگنده قرار است با هم مرتبط باشند.

با این حال، اف‌سی-۳۱ به طور قابل توجهی فاقد قلاب دمی بود که هواپیما از آن برای فرود ایمن بر روی ناوهای هواپیمابر بهره می‌برد؛ به این معنی که حداقل آن جنگنده در آن زمان در زمینه قابلیت پرواز از یک کشتی مورد آزمایش واقع نمی‌شد.

به گزارش ایسنا، اشاره دیگری در ماه مارس گذشته مطرح شد و در آن زمانی شنیانگ اعلام کرد که تحقیقات و آزمایشات روی یک هواپیمای رادارگریز جدید و فناوری‌های مرتبط با آن را در سال جاری تقویت می‌کند. در حالی که بار دیگر از ذکر نام آن هواپیما خودداری کرد، اما پستش شامل عکسی از یک اف‌سی-۳۱ بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید