جای خالی عشق بازی های پیاده روی اربعین در ماه صفر امسال/ ویروس کرونا چه موهبت بزرگی را از شیعیان گرفت

    کد خبر :751257

همه ساله و با فرا رسیدن ماه صفر، شور و شوقی بی نظیر شیعیان تمام جهان را فرا می گرفت و آنها از اقصی نقاط مختلف جهان تمام فکر و ذکر خود را معطوف به کربلای معلی می کردند؛ حماسه ای پر رنگ و جذاب که سال به سال بر عظمت آن افزوده می شد و دنیایی از زیبایی را در خود گنجانده بود.

به گزارش «بازتاب»، مراسم پیاده روی اربعین که از پس سقوط حکومت صدام رنگ و بویی فراملی گرفته بود و مشتاقان بی شماری را راهی جاده نجف تا کربلا می کرد، امسال به واسطه شیوع ویروس کرونا در جهان از تب و تاب افتاد و محدود به شیعیان کشور عراق آن هم با رعایت پروتکل های بهداشتی شد.

این رخ داد غم انگیز در حالی رخ داده است که در سال های گذشته ما شاهد سیل عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) بودیم که از نقاط مختلف جهان به ویژه ایران اسلامی خود را به مرزهای خروجی غرب کشور می رساندند و در تدارک یک سفر عاشقانه بودند.

مشتاقانی که سختی مسیر و محدودیت های فراوان آن را به جان می خریدند و خود را آماده حضور در دریایی از انسان های هم نوع خود می کردند؛ دریایی که امواج خروشانش لرزه بر تن همه دشمنان اسلام و مذهب تشیع می انداخت و امیدها را برای تعجیل در ظهور آقا امام زمان (عج) افزایش می داد.

گفتن و نوشتن از زیبایی های آن سفر معنوی چندان آسان نیست. به ویژه به این دلیل که در جریان این مراسم سالانه بسیاری از محدودیت ها و اصول دنیایی انسان ها جای خود را به زیبایی های اخروی می داد و برادری و برابری در نقطه نقطه مسیر از مبدأ گرفته تا مقصد خودنمایی می کرد.

زنان و کودکانی که حرکت برایشان در هر مسیری چندان مطلوب و آسان نبود، عاشقانه راهی این پیاده روی می شدند و گام به گام مردان و چه بسا پیشروتر از آنها قدم بر می داشتند.
میزبان های عراقی در ستون به ستون جاده نجف به کربلا موکب های نذری خود را برپا می کردند و بدون لحظه ای تعلل و خستگی به صورت شبانه روز در حال پذیرایی از میهمانان حرم امام حسین (ع) بودند.

مراسم پیاده روی اربعین جایی برای خودنمایی مسئولان و مقامات نبود و این مردم عادی بودند که محوریت زیبایی ها را به خود اختصاص داده بودند؛ مردمی که بعضاً دست رنج یک سال زحمت و کوشش خود را عاشقانه و با خلوص پیشکش زائران کربلای معلی می کردند و هیچ منتی بر سر کسی نمی گذاشتند.

موج بیشمار انسان های عاشق در حرم امام علی (ع)، مسیر نجف به کربلا و نیز حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) و فریادهای حیدر حیدری که هر از چندگاهی سر می دادند، غرور و احساس اقتدار عجیبی را در دل هر عاشق اهل بیت (ع) زنده می کرد.

سختی های مسیر مثل کمبود فضاهای استاندارد برای استراحت، خدمات محدود بهداشتی، شلوغی جمعیت و مشکلاتی که از این محل ایجاد می شود و… هیچگاه باعث خستگی زائران نمی شد و اجازه نمی داد آنها از پای گذاشتن در مسیری که مقصد آن زیارت اربابشان بود صرف نظر کنند.

همانطور که اشاره شد، سال به سال بر عظمت این کارزار بزرگ افزوده می شد و عاشقانی که برای اولین بار افتخار زیارت حرم امام حسین (ع) را پیدا می کردند، دیگر مشتری همه ساله این راه و این مقصد می شدند.

با این همه امسال و در شرایطی که شیوع ویروس خطرناک کرونا سلامت انسان ها را به مخاطره انداخته است، برپایی این مراسم حداقل به شکل گذشته میسر نیست. رخدادی که برای محبان اهل بیت (ع) و مشتریان پر و پا قرص کربلا یک خسران محض است، اما حداقل امسال از آن گریزی نیست.

امسال را باید آنطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، میلیون ها زائر بالقوه حرم امام حسین (ع) در خانه بمانند و زیارت اربعین بخوانند و دعا کنند که عنایتی شود تا پس از نابودی ویروس کرونا و مساعد شدن دوباره شرایط، دوباره مسیر عشق بازی آنها گشوده شود؛ اتفاقی گریز ناپذیر که از قرار معلوم تنها راهی است که می توان به آن عمل کرد و امید داشت که در سال های آینده پس از عبور از بحران کرونا تغییر یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید