جان تهرانی‌ها بازیچه تصمیمات اشتباه شهرداری/ آیا کرونا در تهران بعد از ساعت ۲۰ خطرناک می‌شود؟

    کد خبر :760561

تصمیم معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مبنی بر پایان ساعت کارى خطوط حمل و نقل عمومى در پایتخت در ساعت ۸ شب موجی از انتقاد از این تصمیم شهرداری را به دنبال داشت.
با افزایش موج شیوع کرونا در کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت از روز گذشته (۲۰ آبان) فعالیت مشاغل رده ۲ و ۳ را پس از ساعت ۱۸ در شهرها به مدت یک‌ماه محدود کند.

محدودیتی که تا بیستم آذر ماه ادامه خواهد داشت و در این بازه زمانی از ساعت ۱۸ به بعد جز مشاغل رده یک (مراکز درمانی، داروخانه‌ها، مراکز امداد و نجات، خدمات عمومی و فروشگاه‌های موادغذایی) هیچ صنفی اجازه فعالیت نخواهد داشت.

با آغاز این محدودیت‌ها، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در اقدامی غیرکارشناسی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از ٢٠ آبان ماه اتمام ساعت کارى کلیه خطوط داخلى مترو ساعت ٢٠:٣٠ و خط متروى کرج و گلشهر تا ساعت ٢٠ خواهد بود. همچنین به‌منظور اعمال محدودیت و کاهش فعالیت در خطوط اتوبوسرانی پایان زمان فعالیت ناوگان در تمامى خطوط بی آر تى (انبوه بر) در مسیر رفت (آخرین اعزام) ساعت ٢٠ و در مسیر برگشت آخرین اعزام به ساعت ٢٠:٣٠ کاهش خواهد یافت.

این تصمیم شهرداری به حدی غیرمنتظره بود که صدای برخی از اعضای شورای شهر را نیز درآورد و با انتقاد از کاهش ساعت کار حمل و نقل عمومی در تهران، این اقدام را باعث به خطر انداختن جان شهروندان تهرانی دانستند.

شهرداری انتظار شهروندان را در دوران کرونا محقق نکرده است

مجید فراهانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در تذکری که روز گذشته به هیئت رئیسه شورای شهر ارائه کرد، این تغییر ساعت را زمینه‌ساز تراکم بیش از حد مسافر در ساعت خاتمه فعالیت خطوط دانست و گفت: «این روند افزایش احتمال آلودگی و انتقال ویروس کرونا را به دنبال خواهد داشت.»

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: «در حال حاضر اگر شهرداری به علت عدم حمایت دولت در پاسخگویی به انتظار مردم مبنی بر افزایش ظرفیت شبکه حمل و نقل عمومی موفق نبوده است نباید شاهد اجرای تصمیماتی باشیم که سلامت و حیات همشهریان را بیش از پیش با خطر مواجه کند.»

کاهش ساعت فعالیت سیستم حمل و نقل عمومی تصمیمی غیرکارشناسی است

علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز نسبت به کاهش ساعت کارى کلیه خطوط داخلى مترو و اتوبوس‌های تندرو در تهران لب به اعتراض گشود و عنوان کرد که کاهش ساعت کاری خطوط حمل و نقل عمومی موجب نگرانی شهروندان شده زیرا بسیاری از شهروندان مجبور به تردد در شهر هستند و با این تصمیم، آنان را از حق استفاده از حمل و نقل عمومی محروم کرده و هزینه‌هایشان افزایش خواهد یافت.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که این تصمیم شهرداری خلق‌الساعه است، می‌گوید که این نوع از تصمیم‌ها نه تنها باعث کاهش شیوع کرونا نمی‌شود بلکه ازدحام بیش از حد جمعیت را در ساعات پایانی فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی به‌دنبال خواهد داشت و موجب نارضایتی شهروندان می‌شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود نیز می‌گوید که این تصمیم شهرداری تهران در کاهش ساعت فعالیت سیستم حمل و نقل عمومی بدون پشتوانه محکم کارشناسی و مشورت با شورای اسلامی شهر تهران و با نادیده گرفتن سبک زندگی بخش وسیعی از شهروندان اتخاذ شده است و اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر را با مشکل مواجه می‌کند.

کرونا در تهران بعد از ساعت ۲۰ خطرناک می‌شود!

با وجودی‌که شورای شهر تهران در بیشتر موارد با شهردار منتخب خود همراه است ولی به‌نظر می‌رسد در این مورد دیگر نمی‌تواند حمایت خود را از شهرداری تهران ادامه دهد زیرا هر عقل سلیمی تشخیص می‌دهد که با کاهش زمان فعالیت اتوبوس‌های بی‌آرتی (BRT) و همچنین مترو ازدحام در حمل و نقل عمومی در ساعات پایانی فعالیت حمل و نقل عمومی افزایش یافته و همین موضوع شرایط را برای انتقال زنجیره کرونا فراهم خواهد کرد.

از سوی دیگر زمانی‌که فعالیت سیستم حمل و نقل عمومی در شهر متوقف شود میزان استفاده مردم از خودروی شخصی هم افزایش می‌یابد و از آنجا که آلودگی هوا بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد بدن افراد در برابر ویروس کرونا ضعیف‌تر شده و بر افزایش ابتلاها تأثیرگذار خواهد بود.

این اقدام شهرداری در کاهش ساعت خدمات‌دهی مترو و اتوبوس این گزاره را تقویت می‌کند که ویروس کرونا در زمان شروع فعالیت ادارات و نهادها در تهران خطری را در سیستم حمل و نقل عمومی متوجه شهروندان نمی‌کند و از ساعت ۲۰ شب به بعد آثار خود را بر سلامت شهروندان خواهد گذاشت و طنز تلخی خواهد بود اگر گفته شود کرونا در تهران بعد از ساعت ۸ شب خطرناک بوده و شهرداری به همین دلیل مترو و اتوبوس‌های بی‌آرتی (BRT) را تعطیل می‌کند حال آنکه به گواه مشاهدات میدانی شهروندان، استفاده از مترو در ساعت ۲۰ به میزان حداقلی خود می‌رسد و دیگر از ازدحام جمعیت در این دو سیستم حمل و نقل عمومی خبری نیست.

مضاف بر اینکه قطعاً با اتمام کار مترو واتوبوس‌های بی‌آرتی استفاده از خودروهای مسافرکش شخصی و تاکسی‌ها از سوی شهروندان افزایش خواهد یافت و خود عاملی برای شلوغی شهر خواهد بود.

به گزارش آنا، به‌نظر می‌رسد سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این روزها در حال پیاده کردن مدل جدیدی از سبک مدیریتی خود در پایتخت است. تنها تفاوت مدیریت مناف هاشمی با سال ۹۸ (که وی استاندار گلستان بود) این است که در زمان بروز سیل گلستان فرار را بر قرار ترجیح داد و جان بسیاری از هموطنان را قربانی بی‌تدبیری خود کرد و امروز در پایتخت با صدور فرمانی قصد دارد جان بسیاری از تهرانی‌ها را با کرونا بگیرد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید