جدیدترین اخبار
16 تیر 1396 ساعت 13:12 روی خط خبر کد خبر :50152
برای چاپ کلیک کنید

جاده ابریشم جای دریا را نمی‌گیرد

جاده ابریشم جای دریا را نمی‌گیرد

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که حمل یک کانتینر از طریق دریا ۶هزار دلار از حمل ریلی ارزانتر است، گفت: جاده ابریشم نمی تواند جایگزین حمل ونقل دریایی شود.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم، محمد سعیدى در مجمع کرانس مونتانا اظهار کرد: در بهینه ترین شرایط ممکن 2400 TEU کانتینر مى تواند از مسیر ریلى بین خاور دور و اروپا جابه جا شود. اما حجم کانتینر جابه جا شده بین خاور دور و اروپا در سال 2016 میلادی (مطابق آمار موسسه تحقیقاتى کلارکسون) 23.5 میلیون TEU بود. به بیانى دیگر حجم جابه جایى کانتنیرى از طریق دریا و در سال گذشته میلادى روزانه ٦٤ هزار و ٣٨٣ TEU ثبت شد.

وی تصریح کرد: حال با اضافه کردن بار فله و محصولات نفتى به این ارقام که به ترتیب با شناورهاى فله بر و تانکر حمل مى شوند، غیر ممکن بودن حمل و نقل از طریق ریلی کاملا مشهود و پر واضح است و جای هیچ سئوالی باقی نمی گذارد.

سعیدی گفت: این آمار در مطلوب ترین حالت ممکن در حمل و نقل ریلى بدون درنظرگرفتن تاخیرهایى است که تحت عنوان چالش “مسیرهاى باز اما بلوکه شده” شناخته مى شود.

وی اظهار کرد: اختلاف قیمت 6000 دلارى براى حمل یک کانتینر 20 فوتى از طریق دریایى و ریلى گویاى مزیت حمل و نقل دریایى در مقایسه با ریلى است.

وی تاکید کرد: جاده ابریشم جایگزین حمل و نقل دریایى نخواهد شد و در آینده در صورتیکه زیرساخت ها و سیستم هاى مدیریتى به اندازه کافى توسعه یابند می تواند مکملى براى حمل و نقل دریایى باشد.جاده ابریشم پروژه اى جامع و توسعه یافته است که اجراى آن ملزم به سرمایه گذارى مشترک شرکت هاى کشتیرانى دخیل در کشورهاى خاور دور، CIS، اروپاى شرقى و غربى است.

وی گفت: بدیهى است که جاده ابریشم باید ملاحظات اقتصادى را برآورده کند. به بیانى دیگر جاده ابریشم به عنوان یک مسیر تعریف شده در مکانیسم حمل و نقل چندوجهى باید عملى، به لحاظ منطقى مقرون به صرفه و سازگار با روش هاى جایگزین حمل و نقل باشد. در همین راستا، زیرساخت هاى فنى لازم باید به طور مشترک در مسیر و از سوى تمامى کشورها تامین شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانى جمهورى اسلامى ایران با بیان اینکه ترکیب هوشمندانه مسیرهاى جاده ابریشم با مسیرهاى استراتژیک موجود در حمل و نقل دریایى براى از بین بردن چالش هاى کنونى کافى است، تاکید کرد: جاده ابریشم دنیا را براى تمامى کشورها به مکانى ایمن تر، قابل اعتمادتر و سودمندتر تبدیل مى کند.

روی خط خبر

  • معافیت عراق از تحریم‌ها برای واردات گاز از ایران تمدید شد
  • ابراز امیدواری روسیه نسبت به همکاری ایران با اوپک
  • استقلال به فینال جام حذفی صعود کرد
  • ارشا اقدسی بدلکار سینما درگذشت
  • روند قابل ملاحظه‌ واکسیناسیون در مشهد
  • رئیس شورای شهر ششم انتخاب شد
  • انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران تکذیب شد
  • فردا همه مراکز معاینه فنی پایتخت تعطیل هستند
  • تهران برای مراسم تحلیف رئیسی تعطیل شد
  • افزایش مهاجرت افغان‌ها به ترکیه از مرز ایران
  • فرهاد همتی همکار شبکه خبر بر اثر کرونا درگذشت
  • اسامی پذیرفته‌شدگان آزمون ورودی مدارس سمپاد اعلام شد
  • ارائه گزارش از آخرین وضعیت کالاهای اساسی و دارو به رئیس جمهور
  • تعطیلی پمپ بنزین‌های اطراف مجلس شورای اسلامی
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
  • بیت کوین در سراشیبی قیمتی
  • ایرباس قشم ایر در فرودگاه نجف از باند خارج شد
  • پلیس البرز: متقاضیان تعویض پلاک فقط با نوبت اینترنتی مراجعه کنند
  • انتخاب شهردار تهران عصر چهارشنبه/ اتفاق نظر اعضای شورای ششم بر ریاست چمران
  • وزارت بهداشت: ممنوعیت تزریق یک واکسن‌ کرونا به زنان زیر ۵۰ سال
  • ادعاهای بی‌اساس سناتور آمریکایی علیه ایران
  • گسترش آتش سوزی های جنگلی در یونان و تخلیه برخی مناطق آتن
  • قیمت سکه، طلا و ارز ۱۴۰۰.۰۵.۱۳
  • راهکار رئیس بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی
  • ظریف، صالحی، عراقچی و روانچی «راز سر به مهر» را نوشتند
  • پایان ماجرای کشتی ربایی در آب های امارات
  • محکومیت فرماندار نیویورک به آزار جنسی ۱۱ نفر
  • گزینه رئیسی برای وزارت اطلاعات
  • اولین جلسه رئیسی با روسای کمیته‌های ستاد ملی کرونا
  • داوران جشن مستقل سینمای مستند ایران معرفی شدند