جاده ابریشم جای دریا را نمی‌گیرد

    کد خبر :50152

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که حمل یک کانتینر از طریق دریا ۶هزار دلار از حمل ریلی ارزانتر است، گفت: جاده ابریشم نمی تواند جایگزین حمل ونقل دریایی شود.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم، محمد سعیدى در مجمع کرانس مونتانا اظهار کرد: در بهینه ترین شرایط ممکن 2400 TEU کانتینر مى تواند از مسیر ریلى بین خاور دور و اروپا جابه جا شود. اما حجم کانتینر جابه جا شده بین خاور دور و اروپا در سال 2016 میلادی (مطابق آمار موسسه تحقیقاتى کلارکسون) 23.5 میلیون TEU بود. به بیانى دیگر حجم جابه جایى کانتنیرى از طریق دریا و در سال گذشته میلادى روزانه ٦٤ هزار و ٣٨٣ TEU ثبت شد.

وی تصریح کرد: حال با اضافه کردن بار فله و محصولات نفتى به این ارقام که به ترتیب با شناورهاى فله بر و تانکر حمل مى شوند، غیر ممکن بودن حمل و نقل از طریق ریلی کاملا مشهود و پر واضح است و جای هیچ سئوالی باقی نمی گذارد.

سعیدی گفت: این آمار در مطلوب ترین حالت ممکن در حمل و نقل ریلى بدون درنظرگرفتن تاخیرهایى است که تحت عنوان چالش “مسیرهاى باز اما بلوکه شده” شناخته مى شود.

وی اظهار کرد: اختلاف قیمت 6000 دلارى براى حمل یک کانتینر 20 فوتى از طریق دریایى و ریلى گویاى مزیت حمل و نقل دریایى در مقایسه با ریلى است.

وی تاکید کرد: جاده ابریشم جایگزین حمل و نقل دریایى نخواهد شد و در آینده در صورتیکه زیرساخت ها و سیستم هاى مدیریتى به اندازه کافى توسعه یابند می تواند مکملى براى حمل و نقل دریایى باشد.جاده ابریشم پروژه اى جامع و توسعه یافته است که اجراى آن ملزم به سرمایه گذارى مشترک شرکت هاى کشتیرانى دخیل در کشورهاى خاور دور، CIS، اروپاى شرقى و غربى است.

وی گفت: بدیهى است که جاده ابریشم باید ملاحظات اقتصادى را برآورده کند. به بیانى دیگر جاده ابریشم به عنوان یک مسیر تعریف شده در مکانیسم حمل و نقل چندوجهى باید عملى، به لحاظ منطقى مقرون به صرفه و سازگار با روش هاى جایگزین حمل و نقل باشد. در همین راستا، زیرساخت هاى فنى لازم باید به طور مشترک در مسیر و از سوى تمامى کشورها تامین شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانى جمهورى اسلامى ایران با بیان اینکه ترکیب هوشمندانه مسیرهاى جاده ابریشم با مسیرهاى استراتژیک موجود در حمل و نقل دریایى براى از بین بردن چالش هاى کنونى کافى است، تاکید کرد: جاده ابریشم دنیا را براى تمامى کشورها به مکانى ایمن تر، قابل اعتمادتر و سودمندتر تبدیل مى کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید