تولید ماده اصلی واکسن دام و طیور/ انحصار فرانسه شکسته شد

  • آرشیو
  • جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۲۹
    کد خبر :819659
تولید ماده اصلی واکسن دام و طیور

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید ماده اصلی پایدار کننده واکسن و القا ایمنی واکسنهای دام و طیور شدند که تاکنون تنها یک شرکت فرانسوی آن را تولید می کرد.

دکتر عباس جمالی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد انستیتو پاستور ایران در گفتگو با مهر با بیان اینکه در این شرکت موفق به تولید ماده اصلی واکسن‌های دام و طیور شدیم، اظهار کرد: ادجوانت روغنی ماده جانبی و اصلی تولید واکسن‌های دام و طیور است که نقش اصلی در پایداری واکسن و القا ایمنی دارند.

وی با بیان اینکه عملاً بدون این ماده امکان ساخت واکسن مبتنی بر ویروس کشته شده دام و طیور وجود ندارد، بیان کرد: این ماده مهم تاکنون جز اقلام وارداتی کشور محسوب می شده که اکنون به تولید صنعتی رسیده است.

عضو هیأت علمی انستیتوپاستور ایران با تاکید بر اینکه تنها کشور فرانسه تولیدکننده این ادجوانت بوده است، گفت: در حال حاضر ما در این شرکت به عنوان دومین تولید کننده در دنیا توانستیم این ماده را وارد بازار کنیم و آن را از انحصار شرکت فرانسوی در بیاوریم.

وی با بیان اینکه این ماده اولیه برای تولید واکسن‌های دام و طیور در بیش از ۱۰ نوع واکسن در دنیا و ۵نوع واکسن در ایران کاربرد دارد، خاطر نشان کرد: ادجوانت روغنی در حداقل ۸ نوع واکسن ویروسی و باکتریایی طیور و ۴ نوع واکسن دام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت دانش بنیان، این ماده روغنی برای تولید ۵ نوع واکسن دام و طیور در ایران که در مؤسسه دولتی و بخش خصوصی تولید می‌رسد، قابل استفاده است.

عضو هیأت علمی انستیتوپاستور ایران با بیان اینکه ایران برای این ۵ واکسن به حداقل ۱۰۰ تن از این ماده نیاز دارد، عنوان کرد: تهیه این صد تن تاکنون ارزبری زیادی برابر با ۲میلیون یورو داشته که با تولید آن در این شرکت از خروج این میزان ارز جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در ابتدا بعد از تولید صادرات خود را آغاز کردیم، بیان کرد: اکنون خط تولید این ادجوانت در این شرکت که مجهز به دستگاه‌های کاملاً ایرانی است راه اندازی شده و ما توانستیم ظرف مدت کمتر از ۴ ماه بیش از ۱۰ تن سفارش از کشور پاکستان بگیریم که بخشی از آن صادر و بخشی دیگر در حال آماده سازی است.

جمالی با اشاره به ظرفیت تولید ادجوانتهای روغنی گفت: ظرفیت تولید در این شرکت سالیانه ۳۰۰ تن است که حداقل دو تا سه برابر نیاز داخل بوده که امکان صادرات را فراهم می‌کند و نه تنها این ماده اصلی تولید واکسن منجر به خروج ارز نخواهد شد بلکه نقش تأمین کننده ارز کشور را خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت با بیان اینکه در صدد هستیم تا ۲-۳ سال آینده بعد از تأمین نیاز کامل کشور وارد صادرات به کشورهای اروپایی شویم، بیان کرد: بعد از کشورهای منطقه ورود به بازارهای جنوب شرق اسیا و امریکای جنوبی از اهداف ما به شمار می‌رود.

جمالی با بیان اینکه برای صادرات استانداردهای لازم را اخذ کرده ایم، تاکید کرد: درصدد هستیم ۵۰ درصد صادرات منطقه را به خودمان اختصاص دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید