تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا آغاز شد؛ خرداد 3 و تیر 12 میلیون دوز

    کد خبر :804929
تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا آغاز شد؛ خرداد ۳ و تیر ۱۲ میلیون دوز

رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: ستاد اجرایی فرمان امام تا پایان تیرماه آینده حدود ۱۲ میلیون دوز و مرداد نیز حدود ۳۰ میلیون دوز واکسن ایرانی کووبرکت را تولید و تحویل وزارت بهداشت خواهد کرد تا به مردم تزریق شود.

دکتر محمد مخبر روز یکشنبه در حاشیه آغاز مطالعات بالینی مرحله سوم واکسن ایرانی کرونا به نام “کوو ایران برکت” که امروز یکشنبه در هتل ارم تهران آغاز شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روند تولید واکسن کوو ایران برکت به نحو مطلوب در حال انجام است و در دسترس عموم مردم قرار می گیرد.

دکتر «مینو محرز» پزشک ایرانی و عضو علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از جمله کسانی بود که امروز به عنوان یکی از داوطلبان مرحله سوم واکسن کووبرکت، واکسن ایرانی ضدکرونا را تزریق کرد.

مخبر در این مراسم گفت: با راه اندازی اولین خط تولید واکسن این مجموعه، در اردیبهشت ماه جاری یک میلیون دوز واکسن را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد.

وی افزود: در خرداد ماه هم بین ۳ تا ۳.۵ میلیون دوز را تولید و تحویل وزارت بهداشت خواهیم کرد.

به گفته رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، در تیرماه هم این روند افزایشی ادامه پیدا می کند و تولید واکسن به ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز می رسد. در مرداد ماه این رقم به ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز و در شهریور ماه به حدود ۲۰ میلیون دوز در ماه خواهد رسید.

مخبر اظهار داشت: با اتفاقات خوبی که در حال رخ دادن است، ما با تلاش محققان جوان، نخبه، خلاق، مجاهد و متدین به وعده خودمان که ظرف چند ماه آینده دغدغه واکسن کرونا نخواهیم داشت، عمل خواهیم کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در چهار ماه آینده جزو کشورهایی خواهد بود که بالاترین تزریق واکسن کرونا را انجام داده است.

مخبر بیان داشت: با توجه به مجموع تولیدات داخلی و واردات واکسن، دغدغه عمومی در مورد واکسن کرونا ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده برطرف خواهد شد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر تحریم ها بر تامین مواد اولیه و زیرساختی مورد نیاز تهیه واکسن، گفت: دو فاز تولید نیمه صنعتی و صنعتی داشتیم که فاز نخست ظرفیت تولید در حد ۳ تا ۳.۵ میلیون دوز بوده و هم اکنون خط تولید آن به صورت کامل آغاز شده و از همین خط یک میلیون دوز در اردیبهشت تولید می‌شود.

مخبر ادامه داد: در فاز صنعتی تجهیزات در حال نصب است و ظرفیت تولید ۱۵ میلیون دوز در ماه وجود دارد. درباره مواد اولیه برای تامین بخش زیادی که نیاز داشتیم، شرکت های دانش بنیان بسیج شدند و مشکل حل شد و بخشی را وارد می‌کنیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ادامه داد: هرچند تحریم ها بی تاثیر نبوده اما تمام تمرکز ما بر تولید است و بر واردات متکی نبودیم و نقشی در واردات نداشتیم.

مخبر همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شنیده شد در مقطعی از فاز سوم با مشکل مواجه شدید، گفت: چنین چیزی کذب محض است. از ابتدا هر روز وضعیت بهتر شده و توفیقات روزانه داشتیم و کار به طور غیرقابل تصوری خوب پیش رفته و راندمان ۱۰ تا ۱۵ برابر بوده و در هیچ مقطعی مشکلی نداشتیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام درباره علت راه اندازی کارخانه جداگانه ای برای تولید واکسن گفت: راه اندازی این کارخانه برای تولید واکسن نیاز بود زیرا این ظرفیت تا پیش از این در کشور وجود نداشت. اگر این ظرفیت در کشور بود، این خطوط تولید را راه نمی انداختیم.

مخبر ادامه داد: ما از ۶ مسیر تولید واکسن را دنبال می کردیم، همه مسیرها به تست انسانی رسیده است.

مطالعات بالینی مرحله سوم واکسن ایرانی کرونا به نام “کوو ایران برکت” امروز در هتل ارم تهران آغاز و طی آن این واکسن به سه داوطلب، دکتر مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری های عفونی، حسینعلی شهریاری نماینده مردم سیستان و بلوچستان و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و محمدعلی امیرزرگر استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی همدان تزریق شد.

مرحله سوم تست انسانی این واکسن روی ۲۰ هزار نفر در ۶ شهر تهران، بوشهر، شیراز، کرج، مشهد و اصفهان انجام می شود.

ثبت نام داوطلبان مرحله سوم این واکسن ایرانی از اول اردیبهشت ماه آغاز شده و رییس ستاد اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان امام شب گذشته در صفحه توئیتر خود اعلام که بیش از ۳۲ هزار نفر تمایل خود را برای ورود به این طرح پژوهشی اعلام کردند.

ثبت نام داوطلبان این طرح مطالعاتی از دو مسیر در حال انجام است و علاقه مندان در رده سنی ۱۸ تا ۷۵ سال می‌توانند با تماس با سامانه ۴۰۳۰ یا از طریق نرم افزار کاربردی (اپلیکیشن) ” آی گپ ” تمایل خود را اعلام و وارد این طرح مطالعاتی شوند.

طبق برنامه ریزی‌های انجام شده اردیبهشت و خرداد ماه ۱۴۰۰ زمانی است که مرحله سوم مطالعه انسانی این واکسن در جریان خواهد بود.

فاز ۲ مطالعات بالینی اولین واکسن ایرانی کرونا تولید شده در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۹ با تزریق روی دو داوطلب در هتل ارم تهران آغاز شد.

تعداد داوطلبان این مرحله ۲۸۰ نفر هستند که بیشتر آنان وارد این مطالعه شده اند، همچنین ۲۰۰ نفر از این افراد زیر ۵۰ سال و بقیه هم بالای ۵۰ سال هستند.

تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی اولین واکسن کرونا ایرانی از ۹ دی ماه آغاز و تا ۳۰ بهمن این واکسن به تمام داوطلبان این مرحله تزریق شد.

به گزارش ایرنا، تعداد دوزهای تزریقی واکسن کرونا به داوطلبان در این مرحله ۲ دوز در روزهای صفر و ۱۴ بود که ۵۶ داوطلب این مرحله دو دوز واکسن خود را دریافت کردند و مطالعه فاز یک تست انسانی واکسن کووایران برکت با موفقیت پشت سر گذاشته شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید