توضیحات اصغر فرهادی در جشنواره کن پیرامون اتهام سرقت ادبی

    کد خبر :910707

اصغر فرهادی در کنفرانس مطبوعاتی اعضای هیأت داوران جشنواره کن ۲۰۲۲ اتهام سرقت ادبی با فیلم “قهرمان” (A Hero) را رد کرد. “آزاده مسیح‌زاده” ادعا می‌کند که فرهادی برنده اسکار “قهرمان” را بر اساس مستند “دوسر برد دوسر باخت” ساخته بی‌آنکه نامی از او ببرد.

فرهادی در کن می‌گوید: “فیلم من بر اساس آن مستند ساخته نشده. تردیدی ندارم که این موضوع روشن خواهد شد. و متأسفم که این اتفاق باعث شده رنجش زیادی شد.”

این کارگردان علیه مسیح‌زاده شکایت متقابلی ثبت کرده و او را به نشر اکاذیب متهم کرده است. با این حال اتهام فرهادی به دلیل عدم وجود مدارک کافی رد شد. فیلم “قهرمان” در جشنواره کن سال گذشته اکران شد و جایزه بزرگ هیأت داوران را دریافت کرد.

فرهادی به تفصیل این اتهام را رد کرد در حالی که همکارانش “ونسان لیندون” رئیس هیأت داوران، “ربکا هال”، “نومی راپاس”، “یواخیم تری‌یر” و دیگر داوران ترجمه انگلیسی سخنان او را گوش می‌دادند.

این فیلمساز در ابتدا می‌گوید: “هیچ‌وقت مستقیماً در مورد این موضوع اظهار نظر نکرده بودم. بسیاری از اطلاعاتی که دارید در روزنامه منتشر شده‌اند. این اطلاعات نادرست بودند و متعاقباً اصلاح شدند.”

به گزارش ۳۰نما، فرهادی می‌گوید:‌ “این مستند را در یک ورکشاپ دیدم. در موردش با دانشجو حرف زدم. اما مدت‌ها پس از آن فیلم “قهرمان” را ساختم. بنابراین نمی‌تواند سرقت ادبی دانسته شود. فیلم “قهرمان” در حقیقت اثری کاملاً متفاوت است. باید پرسید چرا بعضی ژورنالیست‌ها اطلاعات نادرست منتشر می‌کنند. کار ما ساختن فیلم‌های داستانی است و کاری که من در “قهرمان” کردم ارتباطی به آن ورکشاپی که گفتم ندارد. بر اساس اتفاقی ساخته شد که در جریان بود. فیلم مستند و “قهرمان” بر اساس اتفاقی ساخته شده‌اند که دو سال پیش از ورکشاپ روی داده بود. وقتی اتفاقی روی می‌دهد و مطبوعات آن را کشف می‌کنند، به اطلاعاتی همگانی تبدیل می‌شود و شما می‌توانید هر کاری می‌خواهید با آن انجام دهید – می‌توانید داستانی بنویسید یا فیلمی در موردش بسازید بدون اینکه یکی کپی‌برداری از دیگری باشد.”

فرهادی ادامه می‌دهد: “می‌توانید به اطلاعات موجود در مورد این رویداد نگاه کنید. “قهرمان” فقط یک تفسیر از این اتفاق است در حالی که مستند مستند است. به‌هیچ‌وجه یکسان نیستند. روزنامه‌ای که به آن ارجاع دادید از سرقت ادبی گفته. این حقیقت ندارد و پرونده توسط مقامات مذهبی در حال بررسی است. برای قضاوت هیأت داوران تشکیل خواهد شد. اما نمی‌دانیم که جلسات چه زمانی برگزار می‌شوند. فرایندی بسیاری طولانی است.”

فرهادی در پایان می‌گوید: “طبیعتاً، این اتفاق باعث رنجش شده، اما من فیلم را بر اساس مستند نساختم. حتی پیشنهاد شد که درآمد فیلم میان ما دو نفر تقسیم شود. تردیدی ندارم که مسئله روشن خواهد شد. و متأسفم که این اتفاق باعث رنجش زیادی شد. اما امیدوارم که این اطلاعات غلطی که منتشر شده اصلاح شود. حتی گفته شده بود که من حبس شده‌ام که صحت ندارد.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید