توصیه‌های ایمنی برای در امان ماندن از صاعقه در خانه

    کد خبر :934817
توصیه‌های ایمنی برای در امان ماندن از صاعقه در خانه

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) یک راهنمای ایمنی برای طوفان‌های همراه با رعد و برق در داخل و بیرون از خانه منتشر کرده است.

سرعت یک رعد و برق به هنگام اصابت به زمین چیزی حدود ۴۳۴ هزار کیلومتر در ساعت است و حدود ۳۰۰ میلیون ولت را با خود حمل می‌کند. با این قدرت آذرخش‌ها، عقلانی است که خود را در معرض اصابت‌شان قرار ندهیم. باید در نظر داشت که در داخل خانه هم رعایت چند نکته ایمنی هم مهم است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) یک راهنمای ایمنی به هنگام طوفان‌های رعد و برقی منتشر کرده که نکته مهم آن برای ایمنی داخل خانه اجتناب از آب است. کارشناسان می‌گویند دوش گرفتن و حمام کردن در هنگام رعد و برق زیاد توصیه نمی‌شود.

جیمز راولینگ، مدرس فیزیک در دانشگاه ناتینگهام ترنت، در ساینس آلرت توضیح داد که لوله‌های فلزی و آب می‌توانند رسانایی مناسبی برای رعد و برق در هنگام زیگزاگ به زمین باشند. چیزهایی مانند سیم‌های فلزی یا آب در لوله‌های شما مسیر رسانایی مناسبی را برای جریان برقی به زمین فراهم می‌کنند. دوش آب، هر دوی این عناصر (آب و فلز) را دارد و آن را به مسیری ایده‌آل برای عبور برق تبدیل می‌کند. او همچنین این نکته را اضافه می‌کند که علاوه بر دوری از آب، از تکیه دادن به دیوارهای بتنی نیز باید اجتناب کرد.

دلیل اجتناب از دیوار بتنی به دلیل تقویت بخش‌های از آنها با تیرهای فلزی است که به نوبه خود می‌توانند جریان برق آذرخش‌ها را منتقل کنند.

اگر بیرون از منزل هستید و در طوفانی پر رعد و برق گیر افتادید باید بسیار مراقب باشید چرا که اصابت مستقیم یک صاعقه به فرد می‌تواند مرگ آفرین باشد، چنانچه در فضای بیرون و باز بودید، ولی پناهگاهی پیدا نشد، توصیه CDC دوری از مناطق مرتفع و تپه‌های بلند است. روی زمین هم نباید دراز کشید، زیرا احتمالاً آسیب ناشی از جریان برق به زمین را افزایش می‌دهد.

روزنامه سان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید