تورم 3 رقمی در کشور دور از انتظار نیست

    کد خبر :976820
گرانی و تورم در ایران رکورد تاریخی زد

احسان اسدی، کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه شمارش معکوس سه‌شنبه به بررسی تورم مزمن و افسارگسیخته در اقتصاد ایران پرداخت.

در برنامه شمارش معکوس سه‌شنبه همراه با احسان اسدی، کارشناس مسائل اقتصادی به بررسی درد مزمن و تورم افسارگسیخته در اقتصاد ایران پرداختیم، دلایل ریشه‌ای آن مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مسیر پیش‌روی آن در سال آینده ترسیم شد.

وی در ابتدا اشاره‌ای به روند صعودی افزایش نسبت پول به شبه پول داشت که این نسبت در فروردین ۱۳۹۹ حدود ۲۰.۶ درصد بود؛ سپس از تیر ۱۳۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۱ در حوالی ۲۵ درصد نوسان می‌کرد.

اما در خرداد با جهشی سریع از ۲۸ درصد عبور کرد. جهش دوم در آبان سال جاری اتفاق افتاد که این نسبت را به بالای ۳۰ درصد انتقال داد. نسبت فعلی از سال ۱۳۹۲ بی‌سابقه است.

  به نظر می‌رسد با توجه به نرخ بهره منفی در اقتصاد و چشم‌انداز تاریک در بهبود روابط بین‌الملل موجب شدت گرفتن انتظارات تورمی شده است و همین عامل موجب افزایش تقاضای احتیاطی پول شده است. بخش عمده‌ای از این پول به سمت بازارهای کالایی حرکت کرده است که نتیجه دلار ۵۰ هزارتومانی در اقتصاد کشور است.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: نرخ دلار براساس مدل‌های اقتصادی که برای تخمین آن وجود دارد نباید اعداد فعلی را تجربه می‌کرد و با اتکا به روش‌های تخمین نرخ دلار به نظر می‌رسد قیمت حدود ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان را می‌توان در نظر گرفت اما بخش زیادی از این افزایش نرخ دلار به خروج سرمایه از کشور برمی‌گردد که با تحولات اجتماعی اخیر و ترس از چشم‌انداز آتی کشور شدت گرفته است.

اسدی در انتها به بررسی چشم‌انداز تورم در آینده پرداخت و اعتقاد داشت: احتمال‌هایی که از سوی کارشناسان در خصوص تورم سه رقمی در اقتصاد ایران می‌رود با توجه به شرایط فعلی چندان دور از انتظار نیست.

در حال اقتصاد ایران دچار واگرایی شده است و روند صعودی ادامه‌دار تورم در بلندمدت این موضوع را تایید می‌کند. با نگاهی اجمالی به بودجه ۱۴۰۲ به نظر می‌رسد درآمدهایی که برای دولت در بخش‌های مالیات و واگذاری‌ها در نظر گرفته شده است، محقق خواهد شد.

اما در قسمت درآمدهای نفتی، مقدار و قیمت نفت به نظر می‌رسد قابل تحقق نبوده و با فرض عدم افزایش در قسمت هزینه‌ها، دلار در سال آینده در محدوده ۶۰ هزارتومان قرار خواهد گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید