توافق ایران و چین چگونه جنگ سرد واشنگتن-پکن را تشدید خواهد کرد؟

    کد خبر :733721

سند همکاری 25 ساله ایران و چین که پیش نویس آن به تصویب دولت رسید، همچنان از زوایای مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. در این میان، دیدگاه آمریکایی ها و پیامدهایی که برای واشنگتن به همراه دارد نیز مورد توجه قرار گرفته است

به گزارش گروه بین الملل بازتاب، در همین رابطه، پایگاه آمریکایی «المانیتور» در مطلبی تحت عنوان « توافق ایران- چین، چه مفهومی برای واشنگتن دارد؟» به این مسئله پرداخته و نوشته است:

آرزوی چین برای نفوذ جهانی فراتر از رقابت با ایالات متحده رفته می رود تا به واقعیت تبدیل شود. چین با حمله به استقلال دولت- ملت های آسیای جنوبی در سرتاسر جهانِ در حال توسعه، پایه های نفوذش را مستحکم می کند.

نیاز اقتصاد چین به منابع انرژی حتی اختلافات ایرانی- سعودی را نیز بر نمی تابد. چین در چند سال گذشته سرمایه گذاری های قابل ملاحظه ای در کشورهای خاورمیانه از عراق و ایران گرفته تا عربستان و اسرائیل داشته است.

چین در حقوق بشر و اصلاحات دولتیِ کشورهای خاورمیانه دخالتی نمی کند و این کشورها نیز اوضاع مسلمانان چین را مورد انتقاد قرار نمی دهند.

چین از مدت ها قبل به دنبال یک راهبرد امنیت ملی پیرامون ارائه گزینه هایی برای رژیم های سرکوبگری همانند کره ی شمالی در راستای منافع اقتصادی بوده است. آشفتگی اقتصاد ایران نیز فرصتی برای بهره برداری از قابلیت ها و همچنین گسترش نفوذ در این کشور است.

چین در حال اجرای یک برنامه ی جاسوسی تمام عیار علیه ایالات متحده و متحدانش است. سرقت از مالکیت های معنوی بدون پیگرد قانونی، نادیده گرفتن دموکراسی در کشورهای آسیای جنوبی و پنهان کردن شیوع و شدت کرونا ویروس، همگی چین را وادار می کند تا با همراه کردن دیگر ملت ها با خود به لکه زدایی از کارنامه ی سیاه این کشور بپردازند.

اتحاد چین و ایران می تواند پیامدهای تاکتیکی آنی برای خاورمیانه داشته باشد. این اتحاد می تواند زنگ خطر یک جنگ سرد بین ایالات متحده و چین باشد که برای دو طرف هیچ منفعتی در پی نخواهد داشت.

به نظر می رسد دولت آمریکا حساسیت ویژه ای روی توافق ایران و چین دارد و در همین راستا بود که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری عجیب این توافق را ترکمنچای دیگری دانست! بدون تردید این واکنش وزیر خارجه آمریکا ناشی از نگرانی آن ها از گسترش نفوذ چین در منطقه و بی اثر شدن سیاست فشار حداکثری بر تهران بوده و نه دغدغه منافع ملی ایران!

پایگاه خبری فوربس در گزارشی با اشاره به توافق 25 ساله ایران و چین نوشت: چنین توافقی بیش از پیش موقعیت ایالات متحده آمریکا را در خاورمیانه تضعیف خواهد کرد. برای واشنگتن که پیش از این از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 خارج شده و سازمان بهداشت جهانی را ترک کرده این یک گام دیگر برای عقب گرد واشنگتن از نظام بین‌المللی محسوب می‌شود.

این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود نوشت: با عقب نشینی آمریکا از سطح جهانی، موضع چین در نظام بین‌المللی مسلط تر شد. توافق 25 ساله چین با ایران باعث تقویت جایگاه این کشور در غرب آسیا خواهد شد.

شرکتهای چینی بزرگترین سرمایه گذاران در قاره آفریقا هستند و بیش از 140 میلیارد دلار نیز در آمریکای لاتین سرمایه گذاری کرده‌اند. چین همچنین در کل آسیا و اروپا سرمایه گذاری کرده است و به دنبال احیای جاده ابریشم با نام جدید «یک کمربند یک جاده» است. این کشور همچنین در زمینه زیرساختهای مهم مثل برق، جاده‌ها، پل‌ها، منابع طبیعی و بنادر سرمایه گذاری‌های هنگفتی کرده است.

بر اساس محتوای این گزارش، دیگر زمان به حاشیه رانده شدن آمریکا فرا رسیده است و به همین دلیل این کشور از منافع اقتصادی نیز بی بهره خواهد ماند.
به طور کلی، توافق ایران و چین بار دیگر توجهات آمریکا را بیش از پیش به خاورمیانه معطوف خواهد کرد و احتمال می رود واشنگتن بر شدت تعارضات خود با چین بیفزاید و به جنگ سرد جدیدی بین دو کشور منجر خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید