تهران در اندیشه توافق های جدید امنیتی در منطقه و ایجاد شکاف در تیم B

  • سیاسی
  • جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۱۹
    کد خبر :584107

الاخبار نوشت: تفاهم های میان امارات و ایران، به سرعت از دروازه امنیت مرزها و دریانوردی، ظاهر شد. نشست بی سابقه روز سه شنبه بین سران امنیتی دو کشور، نشان دهنده خشنودی تهران از اقدام امارات در مورد کنار کشیدن خود از درگیریهای منطقه ای است.

به گزارش انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: دیدار بین مسئولان اماراتی و ایرانی، دربردارنده شاخص های زیادی است؛ اول آنکه ایران برای اولین بار یک همراهی عملی با اقدام امارات در خصوص کناره گیری از درگیریهای منطقه ای، در هفته های گذشته داشته است. این دیدار، در واقع نتیجه موفقیت تماس های پشت پرده بین دو کشور انجام شد.

علنی شدن نشست امنیتی بین دو همسایه و صحبتهای مسئولان ایران و امارات در جریان این نشست، دو امری است که حکایت از عملیاتی برای آزمودن تفاهم هایی دارد که به دور از رسانه ها صورت گرفته و هدف آن است که این دیدار، آغازی باشد برای ایجاد تحولی در روابط؛ بویژه در مورد تکمیل عقب نشینی امارات از یمن یا حداقل، تثبیت یک استراتژی جدید برای امارات. تحول در موضع امارات، باعث می شود که ایرانی ها احساس کنند فشارهایی که اخیرا در منطقه وارد کرده اند، از یک سو، به موفقیت دست یافته است و از سوی دیگر، توانسته اند به این شکل، شکافی در جبهه یا تیم«ب» ایجاد کنند.

ایرانی ها-ظاهرا- قصد دارند تفاهم های جدیدی را در زمینه امنیت مرزها و دریانوردی اغاز کنند، که در نتیجه تنش زایی بریتانیا، اروپا و ایالات متحده در پرونده امنیتی تنگه هرمز و تلاش های آنها برای تشکیل ائتلاف ها و اعزام نیرو، به منصه ظهور رسیده است. پس از دیدار روز سه شنبه بین مسئولان ایرانی و اماراتی، عربستان تنها طرف باقی مانده در منطقه است که همچنان به قطع پلها پایبند مانده و به همراهی با آمریکا در راستای تنش زایی بیشتر ادامه می دهد. در این میان، علامت سوالهای تازه ای در مورد امکان تاثیر گذاری مثبت تحول موضع امارات، بر ریاض، مطرح می شود.

این در حالی است که درخواست رئیس جمهور امریکا از آلمان، در مورد پیوستن به فرانسه و بریتانیا در جریان کمک به تامین امنیت تنگه هرمز، با موفقت برلین مواجه نشد و همین مساله، شاخص های مثبتی را به خط روابط تهران-اروپا بازگرداند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید