تنش‌ در دریای سیاه

    کد خبر :823942
تنش‌ در دریای سیاه

در پی تنش‌ها بین هلند و انگلیس با روسیه در دریای سیاه، فرانسه روز پنجشنبه از سیاست انگلیس و هلند جانبداری کرد.

در پی تنش‌ها بین هلند و انگلیس با روسیه در دریای سیاه، فرانسه روز پنجشنبه با انگلیس و هلند ابراز همبستگی کرد و بر تعلق خاطر خود به رعایت دقیق قوانین بین الملل تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در گفتگویی تلفنی با همتای اوکراینی خود دمیترو کولبا «هوشیاری زیاد کشورش را در ارتباط با تنش‌های منطقه‌ای اخیر به ویژه تنش‌های روز‌های اخیر در دریای سیاه و همچنین همبستگی خود را با شرکایش» یادآور شد.

روسیه ۲۳ ژوئن به سوی ناوشکن انگلیسی HMS Defender اقدام به شلیک هشدار کرد تا این ناوشکن آب‌های شبه جزیره کریمه را که روسیه جزء آب‌های سرزمینی خود می‌داند، ترک کند.

شایان ذکر است که شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ ضمیمه روسیه شد.

انگلیس که منکر شلیک هشدار به سمت ناو خود شده است، اعلام کرد این ناو در حال عبور غیرتهاجمی در آب‌های سرزمینی اوکراین بود و بنابراین به روشی کاملا درست اقدام کرده است.
این نخستین درگیری دریایی بین انگلیس و روسیه در حالی روی داد که قرار است چند روز دیگر رزمایش‌های «نسیم دریا ۲۰۲۱» در دریای سیاه برگزار شود. آمریکا و دیگر کشور‌های عضو ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) و اوکراین در این رزمایش‌ها شرکت دارند و روسیه نگاه خوبی به این رزمایش‌ها ندارد.

از سوی دیگر، هلند جنگنده‌های روسیه را به «رفتاری خطرناک» در قبال یکی از ناو‌های جنگی خود -ناوچه HNLMS Evertsen – متهم کرده است.

ارتش روسیه در فصل بهار نیرو‌های خود را به مدت چند هفته نزدیک اوکراین مستقر کرد و موجب تشدید تنش‌ها با غرب و افزایش نگرانی‌ها در مورد حمله به کیف شد.

به گزارش صدا و سیما، فرانسه مانند آلمان با پیشنهاد از سرگیری گفتگو‌ها بین اتحادیه اروپا و مسکو که از هنگام الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه متوقف شده است، با انتقاد‌های شدید برخی شرکای اروپایی به ویژه کشور‌های شرق اروپا مواجه شده است.

ژان-ایو لودریان در این گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه اوکراین همچنین از تصویب چهار توافق اقتصادی بین فرانسه و اوکراین در پارلمان این کشور استقبال کرد و آن را نشانه‌ای ملموس از پویایی روابط دو جانبه خواند.

این توافق‌ها به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو به خصوص شامل تحویل لوکوموتیو به اوکراین و دستگاه تصفیه آب به کیف می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید