تفتیش آرای انتخاباتی مردم توسط همراه اول؛ به مجریان این نظرسنجی بگویید مردم ایران شب انتخاباتی هستند

    کد خبر :809504

در یکی دو روز گذشته پیامکی از سوی همراه اول برای مشترکانش ارسال شد که انتخاباتی بود و هدف از ارسال آن استعلام نظر اکثریت مردم در مورد رأی احتمالی آنها به نامزدهای خاص بود؛ پیامکی که جنجال برانگیز شد و واکنش های فراوانی را به همراه داشت.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- در پیامکی که به آن اشاره شد، همراه اول از مخاطبان خود پرسید: از میان افرادی که تاکنون ثبت نام نکرده اند، برای تحقق مشارکت حداکثری از کدام نامزد احتمالی دعوت به ثبت نام می کنید؟

همچنین بر اساس این پیامک، گزینه هایی زیر به ترتیب مطرح شد:

1-رئیسی 2- جهانگیری 3-قالیباف 4- لاریجانی 5-رضایی 6-عارف.

این پیامک ارسالی همانطور که اعلام شد با واکنش های مختلفی همراه شد و برخی مستند به آن همراه اول را متهم به تفتیش نظر و رأی مردم معرفی کردند و برخی نیز از اینکه چرا در بین گزینه ها به گزینه های بیشتر و یا گزینه سایر اشاره نشده بود، انتقاد داشتند.

همچنین برخی نیز در شبکه های مجازی مستند به همین پیامک، پستی را دست به دست کردند که مدعی بود وزارت ارتباطات و همراه اول در اقدامی مشترک در پی آن هستند تا ضمن شناسایی سبد رأی نامزدهای احتمالی در انتخابات پیش رو به نوعی مهندسی آراء بپردازند.

فارغ از این ادعا که البته می دانیم احتمال صحیح بودنش بسیار پایین است، برخی نیز در شبکه های اجتماعی تأکید داشتند که مجری این نظرسنجی فراگیر اساساً همراه اول نبوده و مشخص نیست چه سازمان و یا گروهی با دست یابی به بانک اطلاعات مشترکان همراه اول اقدام به ارسال این پیامک کرده است!

ادعایی که البته خیلی زود توسط سید یاسر رایگانی، مدیر کل ارتباطات و سخنگوی همراه اول تکذیب شد و او در این باره به صورت مشخص در صفحه توئیتری خود نوشت: همراه اول در راستای مشارکت عمومی و رسالت اجتماعی خود دعوت از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری را در قالب یک پیامک همگانی منتشر کرد.

وی در توئیت خود افزود: نتیجه این پویش به صورت مجزا اعلام نمی گردد. آمار عمومی مشارکت در این پویش تا ساعت 11 امروز (چهارشنبه) حدود 600 هزار نفر بوده است.

هر چند گفته های مدیر کل ارتباطات همراه اول ابهام ها را در مورد مجری اصلی ارسال این پیامک بر طرف کرد، اما واقعیت های مرتبط با اهداف این اقدام همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به ویژه به این دلیل که می دانیم در زمان ارسال پیامک مورد اشاره نامزدهای اصلی انتخابات هنوز ثبت نام خود را انجام نداده بودند و به همین دلیل نتیجه پیامک مورد اشاره می تواند گویای نظر کلی عموم مردم در مورد شانس پیروزی نامزدهای اصلی نیز باشد.

واقعیتی که به نظر می رسد هدف اصلی مجریان این پیامک در اقدام به چنین کاری باشد و در واقع آنها با انجام این کار در پی آن بوده اند که بدانند کدام یک از نامزدهای اصلی از شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات برخوردار هستند. 

با این همه نکته مهمی که گویا مدیران همراه اول و دیگر همکاران آنها در اجرای این طرح فراموش کرده اند، آن است که اساساً نمی توان مستند به نظر عمومی مردم آن هم یک ماه پیش از انتخابات در مورد نظر مردم در روز انتخابات به جمع بندی رسید.

این را مستند به آمار و ارقام و نظرسنجی های مرتبط به انتخابات ریاست جمهوری سال های گذشته به ویژه انتخابات سال 1376، 1384 و 1392 مورد تأکید قرار می دهیم که در هر سه انتخابات شگفتی رقم خورد و نامزدی که کمتر کسی برای او شانس پیروزی قائل بود در نهایت رئیس جمهور ایران شد.

بر همین اساس در انتخابات پیش رو نیز این احتمال وجود دارد که در شب انتخابات شاهد یک دگرگونی اساسی در رأی و نظر کلی مردم باشیم و با وقوع یک شگفتی دیگر، گزینه ای که اکنون از اقبال کمتری برخوردار است، پیروز انتخابات شود؛ واقعیتی که نیاز بود به مدیران همراه اول و دیگر مجریان ارسال این پیامک گوشزد کنیم تا جدا از هزینه هنگفتی که در این رابطه متحمل شدند، حداقل در تصمیم گیری هایشان متحمل خسارت بیشتر آن هم از محل اموال عمومی نشوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید