تفاوت‌های بایدن و ترامپ در نگاه به ایران چیست؟ / رئیس جمهور شدن بایدن به نفع ایرانیان است؟

    کد خبر :734357

رویترز در گزارشی با موضوع «تفاوت‌های» رئیس‌جمهور آمریکا با رقیب دموکرات او در انتخابات به موضوع ایران اشاره و بر تلاش جو بایدن برای ساختن یک جبهه بین‌المللی برای فشار بر چین تاکید کرد.

«سایمون لوئیز» و «مایکل مارتینا» یادداشتی برای رویترز نوشته و در آن به تفاوت‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری این کشور درباره مسائل سیاست خارجی به‌ویژه در قبال ایران، چین، روسیه، کره شمالی، افغانستان و ناتو پرداخت.

در ابتدای گزارش آمده است: «دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه (آمریکا) انتخابات سال ۲۰۱۶ را با وعده درباره “دادن اولویت نخست به آمریکا” پیروز شد و به توافق‌های تجاری از نظر او غیرمنصفانه پایان داد و متحدان آمریکا را به پرداختن پول بیشتر برای هزینه‌های دفاعی مشترک مجبور می‌کند».

رویترز ادامه داد: «او در انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) با جو بایدن دموکرات، معاون رئیس‌جمهور سابق رو در رو خواهد شد؛ کسی که وعده داده رهبری جهانی ایالات متحده را احیا و بسیاری از اقدامات ترامپ را پس خواهد زد». نویسندگان این یادداشت سپس به اختلاف نظر و موضع ترامپ و بایدن در مسائل سیاست خارجی در ارتباط با چین، ایران، کره شمالی، افغانستان و موضوع ائتلاف‌ها و اتحادهایی از قبیل ناتو پرداختند.

چین

سایمون لوئیز و مایکل مارتینا در این یادداشت نوشتند: «در دوره ترامپ بر سر موضوعاتی مختلف شامل هوآوی غول سازنده تجهیزات مخابراتی، ادعاهای پکن بر سر مالکیت بر اراضی مورد اختلافی در دریای چین جنوبی، روابط ایالات متحده و چین به پایین‌ترین سطوح خود طی چند دهه رسیده است و ستاد انتخاباتی او بایدن را به مماشات در برابر چین متهم می‌کند».

به نظر آنها، «بایدن در برابر (این اتهام‌زنی‌ها) مدیریت ترامپ درباره همه‌گیری ویروس کرونا را هدف قرار داده و آن را یک اشتباه فاحش تاریخی خواند و گفته که او هشدارهای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره این‌که چین در حال کم اهمیت جلوه دادن شدت بحران (کرونا) است را نادیده گرفت».

در این یادداشت بر نوسانات شدید در روابط آمریکا و چین در دوره ترامپ از کلید زدن جنگ تعرفه‌ای ترامپ علیه پکن و سپس توافق دو طرف برای مرحله اول توافق تجاری از یک سو و سپس تشدید تنش‌ها و ناامیدی ترامپ از توافق مرحله دوم با چین و بستن کنسولگری چین در هیوستون و اوج گیری تنش‌ها بر سر هنگ‌کنگ تاکید شد.

لوئیز و مارتینا نوشتند: «استدلال بایدن این است که چین از دولت پر هرج و مرج ترامپ، بیگانه‌سازی متحدان آمریکا و فقدان ایفای نقش رهبری آمریکا توسط ترامپ در نهادهای بین‌المللی از قبیل سازمان جهانی بهداشت لذت می‌برد. بایدن می‌گوید او این اشتباهات را با اعمال فشار چند جانبه بر چین از طریق احیای روابط با متحدان آمریکا اصلاح خواهد کرد. به گفته مشاوران ارشد ستاد انتخاباتی او، باید همچنین محدودیتها علیه چین در مسائل مرتبط با نقض حقوق بشر در سین کیانگ را افزایش خواهد داد».

ایران

در این بخش یادداشت آمده است: «ترامپ در مزایای مداخلات نظامی آمریکا در خاورمیانه به‌ویژه تهاجم ۲۰۰۳ به عراق را زیر سوال برده است و از توافق هسته‌ای حاصل شده با ایران، کشورهای اروپایی و روسیه در دولت رئیس‌جمهور باراک اوباما (برجام) خارج شد اما ترامپ بعد از افزایش تنش‌ها با ایران، تعداد بیشتری نیروی نظامی به منطقه فرستاده است».

این دو تحلیلگر رویترز نوشتند: «بایدن نفر دوم دولت اوباما اعلام کرده است که او با ایران از راه دیپلماسی تعامل خواهد کرد و اگر ایران در ابتدا دوباره به پایبندی به محدودیتهای توافق (برجام) روی برنامه هسته‌ای خودش برگردد، بار دیگر وارد این توافق خواهد شد».

به روایت و ادعای این دو خبرنگار رسانه غربی، «بعد از آن‌که نیروهای نیابتی ایران و نیروهای آمریکایی در عراق درگیر شدند، ترامپ فرمان حمله ماه ژانویه را صادر کرد که در نتیجه آن قاسم سلیمانی فرمانده قدرتمند ایرانی کشته (شهید) شد».

آنها در یادداشت خود افزودند: «بایدن گفت که این حمله (ترور سردار سلیمانی) “ایالات متحده و ایران را در یک مسیر درگیری قرار داد” و پیشنهاد کرد که ارتش آمریکا در منطقه تمرکز محدودتری روی مقابله با تروریسم و همکاری با متحدان محلی داشته باشد. بایدن می‌خواهد که به حمایت آمریکا از جنگ عربستان سعودی در یمن پایان دهد؛ جنگی که ترامپ از آن دفاع کرده است».

کره شمالی

در این بخش آمده است: «ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی سه بار طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ دیدار کرد اما تلاش‌ها برای مجاب کردن کیم برای کنار گذاشتن برنامه سلاح‌های اتمی این کشور به بن بست رسیده است».

نویسندگان گزارش رویترز افزودند: «بایدن ترامپ را متهم کرده که در ازای دریافت چیز ناچیزی از اهرم نفوذ آمریکا بر رژیم کره شمالی دست کشیده است و گفت که او (بایدن) بدون پیش شرط با کیم دیداری نخواهد کرد».

افغانستان

از نظر لوئیز و مارتینا، «ترامپ گفته است که او خواهان خروج کامل نظامی از افغانستان و پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا است اما یک تاریخ مشخص برای این موضوع تعیین نکرده است».

ترامپ و طالبان در ماه فوریه سال ۲۰۲۰ به یک توافق مرحله به مرحله درباره کاستن از شمار نظامیان آمریکایی دست یافتند اما این اقدام منوط به اجرای برخی شروط توسط طالبان بود.

در گزارش رویترز آمده است: «تشدید خشونت‌ها (در افغانستان) از آن زمان (زمان توافق آمریکا و طالبان) تردیدها و سوالاتی را مطرح کرده است مبنی بر این‌که ترامپ بتواند به این زودی‌ها همه نظامیان آمریکایی را خارج کند. بایدن ادعا می‌کند که او بخش بزرگی از نظامیان آمریکایی را از افغانستان به خانه برمی‌گرداند و ماموریت (آمریکا در افغانستان) را صرفا روی جنگ با القاعده و داعش متمرکز خواهد کرد».

ائتلاف‌ها از قبیل ناتو

در این بخش، نویسندگان یادداشت رویترز بر تفاوت‌های مواضع ترامپ و بایدن درباره ناتو و همچنین برخی معاهدات بین‌المللی تاکید کرده‌اند.

در یادداشت آمده است: «بایدن بار دیگر (آمریکا) را به توافق اقلیمی پاریس برخواهد گرداند و ائتلاف‌هایی از قبیل ناتو را تقویت خواهد کرد اقداماتی که به گفته او آسیب‌های وارد شده به رهبری و اعتبار آمریکا (در جهان) توسط ترامپ را برطرف خواهد کرد».

لوئیز و مارتینا ادامه دادند: «رئیس‌جمهور (ترامپ) اعضای ناتو و دیگر متحدان آمریکا را عصبانی کرده است و حتی وقتی مقام‌های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که ارتش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ دخالت کرد، او از انتقاد کردن از ولادیمیر پوتین رهبر روسیه امتناع کرد. بایدن به روسیه چین و دیگران هشدار داده است در صورتی که برای دخالت در انتخابات آمریکا تلاش کنند، عواقبی جدی در انتظار آنها خواهد بود».

آنها افزودند: «ترامپ در ماه ژوئن اعلام کرد او ۹۵۰۰ تن از نظامیان آمریکایی مستقر در آلمان را کاهش خواهد داد، اظهارنظری که انتقاد دموکرات‌ها و همچنین هم حزبی‌های جمهوری‌خواهش را برانگیخت و آنها گفتند اتحاد آمریکا و آلمان به مقابله کردن با نفوذ روسیه و چین کمک می‌کند. دستیاران ستاد انتخاباتی بایدن گفتند که آنها نگران این اقدام هستند و بایدن در مقام رئیس‌جمهور، این موضوع را مورد بازنگری قرار خواهد داد».

منبع:فارس

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید