تغییر ساعت رسمی کشور قطعا بین ۱ تا ۲ درصد صرفه‌جویی به همراه دارد

    کد خبر :891908
تغییر ساعت رسمی کشور قطعا بین ۱ تا ۲ درصد صرفه‌جویی به همراه دارد

در روزهای گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر طرح عدم تغییر ساعت رسمی کشور از مجلس شورای اسلامی به گوش رسید. استدلال آن‌ها نیز این بود که این طرح تأثیر بر مصرف برق کشور ندارد و بر ساعت بیولوژیک انسان اختلال ایجاد می‌کند.

در همین رابطه مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور در گفتگو با مهر گفت: در مورد تغییر ساعت رسمی کشور تاکنون پژوهش‌ها و تحقیقات متعددی از جانب صنعت برق، مرکز پژوهش‌های مجلس و مراکز علمی منتشر شده و به نوعی در همه آن‌ها اذعان شده که در صورت تغییر ساعت رسمی کشور، دو تأثیر مهم اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: اولاً بر پیک مصرف تأثیر خواهد داشت که ما عمدتاً پیک مصرفمان در شب اتفاق می‌افتد و تأثیر دوم آن بر مصرف انرژی است.

رجبی مشهدی ادامه داد: در هر کدام از پژوهش‌های مذکور، درصد صرفه‌جویی بسته به نوع محاسبه و سال‌های مختلف متفاوت است ولی می‌توان ادعا کرد که حدود ۲ درصد در اوج مصرف و ۱ درصد در مصرف انرژی تأثیر دارد.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه میزان تأثیر تغییر ساعت بر مصرف برق در هر سالی متفاوت است و آمار و مقالات علمی آن در دسترس است، افزود: در حال حاضر نیز حدود نیمی از کشورهای جهان ساعت خود را تغییر می‌دهند، حتی برخی دوبار در سال انجام می‌دهند و برخی بیش از یک ساعت انجام می‌دهند تا بیشتر از نور طبیعی روز استفاده شود. این کار از دیرباز نیز سابقه داشته و زمانی که برقی در کار نبوده، به منظور صرفه‌جویی در مصرف شمع ساعت خود را تغییر می‌دادند.

وی تصریح کرد: یک جنبه دیگر این کار این است که در مناطق گرمسیر ساعت کار یک ساعت زودتر شروع می‌شود و یک ساعت و نیم زودتر خاتمه میابد. بنابراین اگر مثل هر سال اصلاح ساعت صورت بگیرد، این به معنای دو ساعت صرفه‌جویی است؛ گویی که ساعت کاری را بین ۵ تا ۱۲ آورده‌ایم.

رجبی مشهدی با تأکید بر اینکه کاهش بار سرمایشی ادارات میزان قابل توجهی صرفه‌جویی را رقم می‌رند، افزود: افزون بر این نکته در سال ۱۴۰۰ ما با خشکسالی و تأمین برق و ناترازی شبکه نیز مواجه بودیم و در سال آینده اگر مثل هر ساله تغییر ساعت رخ ندهد منجر به افزایش مصرف و مشکلاتی برای تأمین برق خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید