دلایلی قانع کننده برای تعویق آزمون وکالت آذرماه / آیا روزهای برزخی داوطلبان آزمون وکالت به پایان می رسد؟

    کد خبر :762938

تشدید شیوع ویروس کرونا در کشور و محدودیت های گسترده ای که ستاد ملی مقابله با کرونا در اواخر آبان ماه سال جاری وضع کرد، علی رغم اینکه باعث شد هشتمین آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی به تعویق بیافتد، اما از قرار معلوم هنوز زمینه ساز تعویق آزمون وکالت نشده است؛ مسئله مهمی که نگرانی های فراوانی را برای داوطلبان این آزمون ایجاد کرده است.

به گزارش «بازتاب»، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار بر این است که 28 آذرماه سال جاری آزمون وکالت دادگستری در اکثر استان های کشور برگزار شود؛ آزمونی که در آن قریب به 83 هزار داوطلب ثبت نام کرده اند و درگیر آن هستند.

اگرچه روندی که در کشور به واسطه شیوع کرونا وجود دارد این احتمال قوی را به وجود آورده است که در روزهای منتهی به تاریخ برگزاری آزمون، مسئولان تصمیم به تعویق در برگزاری آزمون بگیرند، اما داوطلبانی که در این آزمون شرکت کرده اند، نمی توانند با فرضیات خود را تطبیق دهند و ناگزیرند از فرصت باقی مانده تا آزمون نهایت استفاده را ببرند؛ حقیقتی که برنامه های روزمره آنها را به شدت متأثر کرده و تمرکز آنها را نیز بر هم زده است.

این واقعیت را تعدادی از داوطلبان آزمون مورد اشاره با «بازتاب» در میان گذاشتند و در رابطه با مشکلاتی که پیش رویشان قرار دارد، نکات قابل تأملی را مطرح کردند؛ نکاتی که ما را مجاب می کند سخن از لزوم تعویق این آزمون آن هم در سریع ترین زمان ممکن بزنیم و امید داشته باشیم مسئولان امر نیز همانند ما بیاندیشند و در سریع ترین زمان ممکن این داوطلبان را از شرایط برزخی که دچار آن شده اند، خارج کنند.

از جمله نکاتی که باید در این رابطه مورد اشاره قرار داد، موضوع محدودیت های تردد بین شهری در شرایط کنونی است که ستاد مقابله با کرونا بر آن تأکید دارند و پلیس راه نیز قرار است با متخلفین برخورد کند.

این موضوع از آن جهت مطرح می شود که بسیاری از داوطلبان آزمون وکالت موقعیتی متفاوت از محل سکونت خود را برای آزمون و پذیرش انتخاب کرده اند و در صورت برگزاری آزمون ناگزیر به سفر بین شهری و چه بسا بین استانی هستند.

موضوع مهم دیگر منابع مورد استفاده در آزمون است که در سال های گذشته بیشتر داوطلبان این منابع را از کتابخانه ها تهیه و مورد مطالعه قرار می دادند، اما این بار به واسطه تعطیلی کتابخانه ها باید منابع را خریداری کنند؛ منابعی که اولاً به دلیل تعطیلی های گسترده به آسانی امکان خرید آنها نیست و ثانیاً برای خریدشان باید داوطلبان هزینه های هنگفتی را متقبل شوند.

همچنین اگر همه خطراتی که به واسطه شیوع ویروس کرونا سلامتی تک تک داوطلبان را تهدید می کند، به دلایل لازم برای تعویق آزمون اضافه کنیم، مشاهده می شود که سخن گفتن از تعویق این آزمون چندان بیراه نیست؛ وضعیتی که بدون شک ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با آن موافق نخواهد بود.

واقعیت دیگر آن است که به لحاظ روانی نیز شرایط برای برگزاری آزمون و اجتماع داوطلبان آن هم از شهرهای مختلف در یک مرکز فراهم نیست و حتی با فرض نادیده گرفتن شیوه نامه های بهداشتی از سوی مسئولان اجرایی آزمون، نگرانی و استرس فراوانی را به داوطلبان وارد کرده و اجازه نمی دهد، خروجی مناسب و متناسب با توانمندی هایشان داشته باشند.

به موارد بالا بیافزاییم که برای آمادگی کامل برای آزمون وکالت، داوطلبان باید در آزمون های آزمایشی متعددی شرکت بکنند؛ آزمون هایی که حالا و به دلیل شیوع ویروس کرونا دیگر برگزار نمی شود و همین مسئله نیز در تشدید مشکلات آنها موثر است.

مواردی که مورد اشاره قرار گرفت،تنها بخشی از مشکلاتی است که پیش روی داوطلبان آزمون وکالت آذرماه 99 است و اگرچه تنها یکی از این دلایل فوق نیز برای تعویق آزمون کفایت می کند، اما متولیان امر با وجود چندین دلیل قانع کننده هنوز اقدامی برای تعویق آزمون در دستور کار قرار نداده اند.

با این همه پیش بینی می شود این آزمون نیز در روز و یا هفته های آتی همانند آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی به تعویق بیافتد، با این تفاوت که داوطلبان این آزمون همچنان در شرایطی برزخی و بلاتکلیف قرار دارند و مشخص نیست، چه زمانی از این شرایط خارج خواهند شد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. دکتر گفت:

    اکثر قبولی های هرسال بدون آزمون هم مشخص هستند. آزمون های مملکت ما فرمالیته بیش نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید