تعطیلی واحدهای تولید شن و ماسه تهران در روزهای پنجشنبه و جمعه

    کد خبر :864440
تعطیلی واحدهای تولید شن و ماسه تهران در روزهای پنجشنبه و جمعه

در این جلسه که به ریاست «عابد ملکی»، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران برگزار شد، «سعید محمودی»، مدیر کل محیط زیست استان تهران، «غلامحسین آرام»، معاون عمرانی استاندار تهران، «منصور درجاتی»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران، «شهریار افندی زاده»، قائم مقام شهرداری تهران، «مهدی کمری»، کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و نمایندگانی از پلیس راهور و دیگر دستگاه‌های مربوطه در حوزه آلودگی هوای تهران حضور داشتند.

در این جلسه با بررسی نقش آلایندگی تردد کامیون‌های سنگین، آلاینده‌های متحرک و تاثیر تعطیلی مدارس در آلودگی هوای تهران نظراتی از سوی مقامات مربوطه مطرح شد.

غلامحسین آرام، معاون عمرانی استانداری تهران در این جلسه گفت: شرایط مان نسبت به سال گذشته حاد نیست. ما در آذرماه وارونگی هوا و سرما داریم و کارکردن وسایل گرمایشی و ادارات دولتی و غیردولتی و منازل مسکونی این شرایط را ایجاد می‌کند. یکی از راهکارهایی که باید روی آن مانور بدهیم کنترل ترافیک در مواقع خاص است. روز دوشنبه باید از روز قبل محدودیت‌های ترافیکی را جبران می‌کردیم که این شرایط ایجاد نشود.

او افزود: روی مدارس نمی‌شود مانور داد که تعطیل کنیم. نمی‌توان تقصیر را به گردن مدارس انداخت چون هنوز ۳۰ درصد ظرفیت مدارس فعال است. چیزی حدود ۴.۵ میلیون موتور سیکلت در تهران فعالیت می‌کند. فکری برای موتورسیکلت‌ها در تهران، خودروهای سبک و سنگین باید داشته باشیم. خودروهای سنگین یکی از عوامل عمده آلایندگی است. روزانه ۱۵۰ هزار متر معکب نخاله از تهران با کامیون‌های مستهلک از تهران حمل می‌شود.

مهدی کمری، در این جلسه گفت: کرونا با این درگیری‌هایی که داشت، در دنیا در دو سال گذشته ۴.۵ کشته داده است درحالی که آلودگی هوا سالانه ۸ میلیون نفر کشته می‌دهد. ما سه هزار مرگ در تهران به دلیل آلودگی هوا در یک سال داشته ایم.

سعید محمودی، مدیر کل اداره محیط زیست استان تهران در این جلسه گفت: براساس آخرین سیاهه از میزان ذرات معلق در هوا، منابع متحرک ۶۱ درصد را به خودشان اختصاص می دهند. از این ۶۱ درصد، ۱۵ درصد مربوط به کامیون‌هاست که بیشترین آلایندگی را دارند. اگر می خواهیم کاری انجام دهیم اول روی کامیون‌ها و اتوبوس‌های سرویس اگر تمرکز کنیم حدود ۲۵ درصد آلودگی را کاهش داده ایم. مدارس هنوز باز نشده‌اند و به اختیار هیات امنا و مدیران است، فکر نمی کنم مدارس نقشی در این مسائل داشته باشند. اولین گام مربوط به کامیون‌ها و اتوبوس‌های سرویس باید باشد.

او افزود: آخرین بررسی ما از حجم ترافیک تهران نشان می دهد، ۱۸ درصد در پیک ترافیک بعد از ظهر است و نه صبح. که یک علت آن منع تردد شبانه بود که لغو شد. فشردگی در این زمان زیاد است که باید کم شود. مدارس اگر باز شوند به پیک صبح ترافیک وارد می شود.

نماینده پلیس راهور در این جلسه در واکنش به گفته‌های دیگر مسئولان حاضر درخصوص تاثیر کامیون‌های سنگین در آلودگی هوای تهران و لزوم ممنوعیت موقت تردد آن‌ها گفت: تردد وسایل حمل و نقل نسبت به سال ۹۹ و ۹۸ درصد حدود ۲۰ درصد بیشتر شده است. اما به دلیل کرونا اقبال به حمل و نقل شخصی بیشتر شده و فکر می کنم اگر فکری نکنیم وضع بغرنج‌تر خواهد بود. عملا محدود کردن کامیون توسط پلیس مخصوصا در شب امکانش نیست. از طریق اتحادیه تبلیغات و فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی شود عملکرد بهتری خواهد داشت. اینکه در بزرگراه‌ها شب پلیس جلوی آن‌ها را برگیرد فکر می کنم به نتیجه نمی رسد و اقدامی است که عملا امکان اجرای آن نیست. باید اقدامات بلند مدت‌تری دراین زمینه انجام شود.

عابد ملکی، معاون عمرانی استان در این جلسه با اشاره به راهکارهای مسئولان حاضر در این جلسه گفت: بعضی از فرمایشات دوستان مربوط به کارگروه اصلی آلودگی هواست و اینجا کارگروه اضطراری است. جلسات اصلی کارگروه آلودگی هوا به طور منظم با حضور آقای استاندار تشکیل می شود.

ملکی گفت: تعدادی از مصوبات به حالت تکرار افتاده و صرفا از نظر اداری ابلاغ‌هایی صورت می گیرد. باید بررسی شود که اگر تذکر و اقدام اجرایی لازم است، انجام شود.

در انتهای جلسه سعید محمودی، مدیرکل اداره محیط زیست استان تهران در توضیح موارد پیشنهادی برای کمیته اضرار آلودگی هوای تهران گفت: اولین کار که باید انجام دهیم جلوگیری از تردد شبانه کامیون هاست. کامیون‌ها با مصرف سوخت گازوئیل که منشا اصلی تولید ریزآلاینده‌های کمتر از ۲.۵ میکرون است، از مهم‌ترین منابع آلودگی متحرک هستند.

او افزود: جلوگیری از واحدهای صنعتی تولید شن و ماسه موضوع مهم دیگری است که وظیفه ماست و بارها و بارها انجام شده و خواهد شد و از طرفی جلوگیری از تردد و خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا نیز باید انجام شود. استقرار واحد سیار امور پزشکی نیز از جمله مواردی است که باید به آن پرداخته شود.

او در ادامه افزود: ممنوعیت استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها نیز حتما باید لحاظ شود.در سال‌های گذشته همواره شایعات مصرف مازوت در کشور به گوش می‌رسید این در حالیست که میزان مصرف مازوت در کشور تنها سه درصد اعلام می‌شود. اگر این رقم صحت داشته باشد همین ۳ درصد نیز در روزهایی مصرف می‌شود که هوا پایدار است و آلودگی بیشتر و شدیدتر خواهد شد.

محمودی در پایان با اشاره به مدت اجرای این مصوبات گفت: مصوبات جلسه امروز تا روز شنبه ششم آذر ماه است و بسته به شرایط تغییر خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، عابد ملکی در انتهای این جلسه گفت: واحدهای صنعتی تولید شن و ماسه روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل خواهند بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید