تصویر هابل از سحابی سیاره ای شبیه چشم

    کد خبر :356424

تلسکوپ هابل تصویری شبیه چشم را از یک سحابی سیاره ای در فاصله ۴۹۰۰ سال نوری زمین ثبت کرده است.

به گزارش بازتاب به نقل از دیلی میل، تلسکوپ فضایی هابل تصویری از سحابی سیاره ای NGC۳۹۱۸ثبت کرده که شبیه چشمی در آسمان است. این ابر زیبا و رنگی از گازهای مختلف در صورت فلکیCentaurus قرار دارد که حدود ۴۹۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد.

در این تصویر، کره چشم نیز در حقیقت بقایای درحال مرگ یک ستاره سرخ عظیم است. این رویداد بخشی از آن چیزی است که روزی برای خورشید اتفاق می افتد. طی مرحله متلاطم پایانی و قبل از آنکه این شی آسمانی به شکل یک ستاره کوتوله سفید تبدیل شود، ابرهای عظیم گازی از سطح آن بیرون می آیند. اشعه های شدید مافوق بنفش از بقایای یک ستاره سبب می شوند گازهای اطراف بدرخشند.

ناسا در این باره می گوید: سحابی های سیاره ای رنگارنگ و خارق العاده یکی از جالب ترین مناظر در آسمان هستند. سحابی های سیاره ای بیشتر اوقات شکلی عجیب و نامتقارن دارند که هنوز توضیحی برای آن وجود ندارد.

شکل چشم مانند سحابی سیاره ای NGC۳۹۱۸ شبیه بقیه نیست و بیشتر به نظر می رسد در نتیجه دو فرایند جداگانه خروج گاز به وجود آمده است.

جت های قدرتمند گاز از انتهای این ساختار عظیم بیرون می آیند که تصور می شود باسرعت ۳۵۰ هزار کیلومتر در ساعت از ستاره فاصله می گیرند.

باتوجه به استانداردهای رویدادهای ستاره شناختی، سحابی های سیاره ای مانندNGC۳۹۱۸ عمر کوتاهی دارند و تنها ده ها هزار سال زنده می مانند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید