تصفیه آب صنعتی چیست و چه تفاوتی با تصفیه آب خانگی دارد؟

    کد خبر :870184

تصفیه آب صنعتی، مجموعه فرآیندهایی که طی آن آب صنعتی تولید می شود. آب صنعتی آبی می باشد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله صنایعی که از آب صنعتی استفاده می‌کند، می‌توان صنعت داروسازی، سنعت الکترونیک، صنایع غذایی و صنایع رنگرزی را نام ببریم. برخی از فاضلاب‌های صنعتی دارای مواد خطرناکی مانند اسید و فلزات سنگین است. تصفیه فاضلاب‌هایی که داری این ویژگی هستند شامل خنثی‎سازی و فیلتراسیون مواد است. یکی از علائم اهمیت آب در دنیا طبقه بندی صنایع و محصولات با توجه به میزان آب مصرفی در سال‌های اخیر است. صنایع گوناگون برای حفظ آب، این منبع گران‌بها باید برنامه ویژه‌ای داشته باشند. در ادامه این مقاله از قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی آبین همراه ما باشید.

آب فوق خالص چیست؟

آب فوق خالص آبی است که تا حد زیادی خالص شده و زیر مجموعه آب صنعتی می باشد.

اصطلاح آب فوق خالص مؤید این نکته است که آب پس از طی کردن مراحل تصفیه فاقد هر گونه ترکیب می باشد. موادی مثل مواد محلول و ذره‌ای، فرار و غیر فرار، مواد آلی و غیر آلی، واکنش‌پذیر و بی‌اثر، آب دوست و آب گریز و نیز گازهای حل شده است.

تفاوت دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی با دستگاه های تصفیه آب خانگی

دستگاه های تصفیه آب صنعتی و دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی از نظر کارکرد و مکانیسم کلی عملکرد مشابه دستگاه‌های تصفیه آب خانگی می باشند با این تفاوت که برای طیف وسیعی از مصرف طراحی و تولید می‌شوند.آب پاکسازان. در واقع ، این نوع دستگاه‌ها ، مانند دستگاه تصفیه آب خانگی ، دارای مراحلی هستند که در هر مرحله از فیلتر خاصی استفاده می‌کنند.

افزون بر این ، از آنجا که بسیاری از تأسیسات صنعتی برای تولید محصولات خود به مقدار زیادی آب نیاز دارند ، سرعت تصفیه آب باید زیاد باشد. افزون بر این ، مخزن ذخیره آب در تصفیه آب نیمه صنعتی و صنعتی بسیار بزرگتر از دستگاه تصفیه آب خانگی است. تفاوت تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی به میزان تولید آب تصفیه شده مربوط می‌شود. دستگاه های صنعتی به طور معمول می‌توانند 4 متر مکعب آب در روز تصفیه کنند ، اما دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی کمتر از این حجم فیلتر می‌شوند.

دستگاه‌های تصفیه آب نیمه صنعتی در مکان‌هایی مثل شرکت‌ها ، دفاتر و مجتمع های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند. در همین حال ، از لوازم صنعتی برای مکان های بزرگ با مصرف زیاد مانند کارخانه‌ها ، بیمارستان‌ها و … استفاده می‌شود. وسایل نیمه صنعتی و صنعتی از حداقل 1000 لیتر شروع می‌شوند و برای وسایل بزرگتر ، تا 300000 لیتر در روز ، می‌توان آب را تصفیه کرد.

مزایای استفاده از آب شیرین کن RO صنعتی

دستگاه های آب شیرین کن صنعتی دارای مزایای بسیار زیادی می باشند که اصلی ترین موارد آن در زیر لیست شده است:

♦ توان عملیاتی و ظرفیت بالا برای تصفیه آب لب شور

♦ امکان طراحی برای مقادیر مختلف ورودی آب و ظرفیت های تولید متفاوت با توجه به نیاز

♦ قابلیت حذف انواع آلاینده های موجود در آب

♦ هزینه کم انرژی و مقرون به صرفه بودن روش اسمز معکوس نسبت به سایر روش های تصفیه آب

♦ امکان تصفیه آب لب شور و تامین آب مورد نیاز برای مصارف مختلف

♦ امکان بازگشت پساب خروجی از سیستم به محیط زیست یا بازیابی مجدد آن در دستگاه .

آنتی اسکالانت چیست؟

آنتی اسکالانت ماده ای شیمیایی است، که در فرایند تصفیه آب به روش اسمز معکوس (RO) به عنوان یک ضرورت و جزء جدایی ناپذیر در نگهداری و افزایش طول عمر فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی شناخته می شود. اکثر آب های طبیعی دارای غلظت های بالایی از یون های کلسیم، بی کربنات و سولفات می باشند. در سیستم های تصفیه آب غشایی نظیر RO که درصد ریکاوری یا بازیافت بالایی دارند، اگر حلالیت این ترکیبات در آب از مقدار اشباع فراتر رود، به شکل متبلور شده و کریستالی بر سطح غشا ظاهر می شوند. این پدیده را اصطلاحاً فولینگ یا گرفتگی فیلتر ممبران می گویند. در فرایند تصفیه آب توجه به این پدیده از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا اگر این مشکل در مراحل اولیه برطرف نشود، پس از گذشت زمانی کوتاه، ظرفیت تولیدی سیستم با افت شدیدی مواجه خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از انواع آنتی اسکالانت به آدرس اینترنتی http://abin.ir/products/chemical-products/%D8%A2%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%AA مراجعه فرمایید.

راه حلی که به منظور رفع معضل گرفتگی ممبران ارائه شده است، استفاده از ماده ضد رسوب به آنتی اسکالانت در سیستم است. آنتی اسکالانت را اصطلاحاً ضد رسوب ممبران می گویند، زیرا به طور گسترده ای برای جلوگیری از گرفتگی روزنه های فیلتر ممبران به تصفیه آب صنعتی تزریق می شود. استفاده از این مواد ضدرسوب نیازمند توجه ویژه ای است، زیرا چنانچه به مقدار بیشتر از حد مجاز به سیستم تزریق شود، نه تنها در رفع گرفتگی های ممبران موثر نخواهد بود، بلکه موجب مشکلات بیشتری در سیستم تصفیه آب صنعتی خواهند شد. یکی از برترین برند های ممبران فیلمتک است که برای خرید فیلتر ممبران آمریکایی فیلمتک می توانید به آبین مراجعه فرمایید.

در استفاده از آنتی اسکالانت باید مراقب کیفیت و مرغوبیت محصول باشیم؛ از جمله برندهای معروف آنتی اسکالانت می توان به آنتی اسکالانت فلوکن 260، آنتی اسکالانت آویستا آنتی اسکالانت جنسیس، و آنتی اسکالانت توچال شیمی اشاره کرد.

در صورت داشتن سوالات بیشتر به سایت آبین به آدرس https://abin.ir مراجعه فرمایید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید