تشتت آراء پیرامون آغاز و یا عدم آغاز موج ششم کرونا؛ بالاخره نگران موج ششم کرونا باشیم یا نباشیم؟

    کد خبر :859189

ویروس منحوس کرونا هنوز میهمان ناخوانده مردم ایران و بسیاری از کشورهای جهان است و به صورت روزانه چند ده نفر از هموطنانمان را به کام مرگ فرو می برد؛ شرایط غم انگیز و پایان ناپذیری که در مورد آینده نزدیک آن روایت های متناقض و صد البته ترسناکی از وزارت بهداشت و درمان کشورمان شنیده می شود.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- روز جمعه مورخ 14  آبان 8633 نفر از هموطنانمان به جمع مبتلایان ویروس کرونا اضافه شدند و از این بین 1163 نفرشان نیاز به بستری شدن پیدا کردند و نیز در این روز 132 نفر از هموطنانمان به کام مرگ فرو رفتند.

این آمار و ارقام در روز و هفته های گذشته نیز با ارقامی کم و بیش مشابه استمرار داشته و اگرچه از روزهایی که شمار کشته شدگان بالای 500 نفر بود فاصله گرفتیم، ولی هنوز ترسناک و نگران کننده است.

در چنین شرایطی و در حالی که به تازگی از پیک پنجم شیوع ویروس کرونا در کشور عبور کرده ایم، حرف و حدیث ها پیرامون احتمال صعودی شدن دوباره شیوع ویروس و نیز شمار قربانیان بالا گرفته است.

برخی عقیده دارند که به واسطه افزایش شمار افراد واکسینه شده (54 میلیون تک دوز و 37 میلیون دو دوز) دیگر احتمال صعودی شدن نمودار قربانیان و مبتلایان وجود ندارد و برخی نیز برعکس عقیده دارند کوچک ترین سهل انگاری و ساده انگاری می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد و به آغاز پیک ششم منجر شود.

اگرچه برای گمانه زنی های جسته گریخته و تحلیل های متناقض نباید چندان حساب باز کرد، اما نگرانی از جایی آغاز می شود که می بینیم همین تحلیل و گمانه زنی های کوچه بازاری به وزارتخانه متولی بهداشت و درمان کشور نیز رسوخ پیدا کرده و از این نهاد رسمی و تخصصی نیز تحلیل و ارزیابی های متناقضی منتشر می شود.

در همین رابطه روز چهارشنبه، بهرام عین اللهی – وزیر بهداشت با اشاره به روند مناسب مقابله با کرونا در کشور گفت: با سرعت مناسب واکسیناسیون در کشور امیدواریم شاهد مرگ و میر بالا مانند موج پنجم نباشیم. هنوز آثاری از موج ششم بیماری را نمی بینیم و میزان بستری و مرگ و میر بیماران در هفته های گذشته، ثابت مانده است، اما تمام نیروها در حالت آماده باش قرار دارند و از نظر دارو و کشیک نیروها نیز وضعیت مناسبی داریم و امیدواریم دیگر شاهد تکرار موج پنجم نباشیم.

همچنین در تأیید وزیر بهداشت، یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان یعنی همایون سامه یح به رسانه ها گفت: به نظرم پیک ششم کرونا در کشور رخ نمی‌دهد و واکسیناسیون عمومی به اندازه مطلوبی صورت گرفته است. صاحب‌نظران معتقدند برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها باید ۸۰ درصد جامعه واکسینه شوند اما تجربیات کشورهای اروپایی به گونه دیگری است.

گفته های آقای وزیر و نیز یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مبنی بر نبود هر گونه خطری در این زمینه در حالی است که از آنسو رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یعنی دکتر علیرضا ناجی، نسبت به آغاز پیک ششم نگران است و در این باره به رسانه ها اخیراً گفته است: شرایط فعلی شرایط مناسبی نیست و نشانه‌هایی از این است که احتمال دارد، پیک ششم آغاز شود. در این شرایط بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و سایر صنوف به این صورت، بدون اینکه اقدامات غیردرمانی درستی را انجام دهیم و گردش ویروس را در جامعه کاهش نداده و سطح واکسیناسیون‌مان هم به عدد مناسبی نرسد، بسیار بسیار می‌تواند خطرناک باشد.

همچنین در تأیید گفته های علیرضا ناجی، به تازگی حمید سوری- رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت و گو با رسانه ها بیان کرد: حدود دو ماه قبل بر اساس یکسری از شاخص‌ها و آمارها به مقامات مسئول گزارش دادم که نشانه‌هایی از بروز پیک ششم کرونا دیده شده است.

همانطور که مشاهده می شود در میان مسئولان و خصوصاً متولیان تصمیم گیر در حوزه بهداشت و درمان کشور نوعی تشتت آراء و سرگیجگی در مورد آغاز و یا عدم آغاز موج ششم کرونا در کشور دیده می شود.

با این تفاسیر و این بهم ریختگی نظرات، به نظر می رسد چه موج ششم آغاز شود و چه نشود، باید نگران نوع مدیریت و مقابله با ویروس کرونا بمانیم. چون زیر سایه این اختلاف نظرات بدون شک تصمیم های کلانی اخذ خواهد شد که به دلیل همین تفاوت دیدگاه ها برای جامعه زیان بار خواهند بود. درست مثل طرح محدودیت تردد شبانه که جریمه و محدودیت های زیادی به شهروندان تحمیل کرده و در مورد آثار مثبت و یا منفی آن نظرات متفاوتی ارائه می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید