تسلا فاصله زیادی تا خودرو تمام خودران دارد

  • خودرو
  • پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۱۸
    کد خبر :733296

ایلان ماسک در ویدئویی برای کنفرانس سالانه جهانی هوش مصنوعی شانگهای (WAIC) ادعا کرد؛ تسلا عملکرد اصلی سطح ۵ خودران را امسال کامل می‌کند. حتی افرادی که تمام حرف‌های مدیرعامل تسلا را تشویق می‌کنند، چنین ادعایی را غیرممکن و خیلی بعید دانستند. هنگامی که اتوموتیو نیوز درباره‌ی این موضوع با متخصصان ایمنی، فناوری و صنایع خودرو صحبت کرد، مخالفان بیشتری برای نظر مدیرعامل تسلا پیدا شد. آن‌ها معتقدند که نزدیکی ایلان ماسک و اسپیس‌ایکس به مریخ از فروش خودرو کاملا خودران توسط تسلا بیشتر است.

اتوموتیو نیوز با چهار نفر صحبت کرد؛ جیسون لوین (مدیر اجرایی مرکز ایمنی خودرو)، جان کرافیک (مدیرعامل Waymo)، سام ابوئلسامید (تحلیلگر اصلی Guidehouse Insights) و میسی کامینگز (مدیر آزمایشگاه انسان‌ها و خودمختاری در دانشگاه دوک). دانشگاه) همه‌ی آن‌ها بدون استثنا گفتند که ادعاهای ماسک چیزی قابل دستیابی نیست و طبق گفته‌های برخی از این متخصصان، فقط موضوع زمان در میان نبوده است.

به‌نظر می‌رسد ابوئلسامید انتقادات تندتری نسبت به ماسک داشت. او به اتوموتیو نیوز گفت:

خودروهایی که تسلا دارد می‌سازد هرگز دارای سطح ۵ خودران نخواهند بود، تمام. این ادعا مزخرف است. او (ماسک) باید تا زمانی‌که تسلا بتواند چنین خودرویی را تحویل دهد، دهان خود را ببندد.

اگر تعریف ایلان ماسک برای سطح ۵ به‌معنی «کاملا خودران» یا FSD باشد، این بدان معنا است مردم هزینه‌ی چیزی را می‌پردازند که هرگز دریافت نخواهند کرد. حتی اگر FSD به‌معنای سطح ۴ خودمختاری باشد، کامینگز شک دارد که تسلا بتواند چنین خودرویی را تحویل دهد. کامینگز گفت:

سیستم‌های تشخیص در برخی شرایط آب و هوایی دارای سایه‌های طولانی به خوبی کار نمی‌کنند. ما سیستم تشخیص تسلا را می‌شناسیم و اخبار نشان می‌دهد که این سیستم واقعا بد است.

در ژوئن سال ۲۰۱۹، جان كرافیک به اتوموتیو نیوز گفت كه سطح ۵ فناوری خودران يک افسانه است. ابوئلسامید رتبه‌بندی ۱۸ شركت را که به‌دنبال فناوری خودران هستند، مشخص کرد که در آن تسلا آخر شد و این شرکت حتی پشت سر برخی از استارتاپ‌ها قرار داشت.

متخصصان علاوه بر این استدلال‌های بیشتری ارائه می‌دهند و می‌گویند دستیابی تسلا به سطح ۵ فناوری خودرو خودران «پوچ» و «اساساً ناقص» است. شاید برخی افراد باور کنند که تسلا دارای چند ترابایت داده‌های مربوط به اتوپایلوت است؛ اما متخصصان در این زمینه چنین نظری ندارند و این‌طور فکر نمی‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید