جدیدترین اخبار
2 شهریور 1400 ساعت 09:38 اقتصادی کد خبر :839036
برای چاپ کلیک کنید

پشت پرده ترخیص نشدن ۳۶۰۰ کامیون اروپایی از گمرکات چیست؟

پشت پرده ترخیص نشدن ۳۶۰۰ کامیون اروپایی از گمرکات چیست؟

در شرایطی که بر اساس آمارهای منتشر شده بیش از ۳۶۰۰ کامیون اروپایی در گمرکات کشور معطل مانده و ترخیص نمی‌شوند، کامیون‌داران از شرایط کنونی و مشکلاتی که در راه نوسازی ناوگان وجود دارد، گلایه دارند و بخشی از آن‌ها را تعمدی می‌دانند.

نوسازی ناوگان باری و مسافری بین شهری (کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس) سال‌هاست مد نظر دولتمردان و دستگاه‌های مختلف بوده و با وجود برنامه‌های متعدد و تسهیلات پیش‌بینی شده برای آن، به نظر می‌رسد که همچنان این وعده محقق نشده و کامیون‌داران نگران شرایط موجود در این زمینه هستند و بخشی از مشکلات موجود در این زمینه را تعمدی و مقاومتی در برابر واردات کامیون از کشورهای اروپایی و برندهای معتبر جهانی می‌دانند.

از سوی دیگر بیش از ۳۶۰۰ کامیون دست‌ دوم اروپایی در ۹ گمرک کشور معطل مانده و ترخیص نمی‌شود که دلایل متعددی برای آن مطرح می‌شود. در پی مکاتبه اخیر گمرک با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ۱۰مانع سر راه ترخیص این کامیون‌ها معرفی شده که توسط هفت دستگاه مختلف از سازمان راهداری تا بانک مرکزی، گمرکات اجرایی کشور، سازمان محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و… می‌تواند برداشته شود.

در این میان مسئولان راهداری معتقدند که اصلی ترین دلیل ترخیص نشدن این کامیون‌های نسبتا نو اروپایی، شفاف نبودن منشاء ارزی از سوی واردکنندگان است اما کامیون‌داران علت‌های دیگری نیز برای آن بر می‌شمارند.

دبیر کانون انجمن صنفی کامیون داران گفت:‌ کامیون‌های رسوبی مانده در گمرک تنها مشکل شفاف نبودن منشأ ارز را ندارند، بلکه مشکلاتی نظیر ناهماهنگی، بی‌برنامگی و مخالفت برخی برای تسریع روند نوسازی ناوگان سر راه این کامیون‌ها قرار دارد.

احمد کریمی‌با بیان اینکه وقتی توان تولید یک ناوگان (کامیون) استاندارد را نداریم نباید در برابر واردات آن مقاومت کنیم، ادامه داد:‌ واردکنندگان کامیون سه گروه هستند که قرار شده ۸۰ درصد تعهدشان را درقبال واردات کامیون عمل کنند تا بتوانند باقی کامیون‌های وارداتی‌شان را نیز ترخیص کنند، اما در زمینه اینکه تعریف عمل کردن به تعهد چیست بین مراجع مختلف و دستگاه‌های متولی اختلاف نظر وجود دارد.

البته او اخیرا در برنامه‌ای تلویزیونی با لحن تندتری نسبت به وعده‌های عمل نشده در خصوص نوسازی ناوگان و مشکلات موجود در این زمینه صحبت کرد. دبیر کانون انجمن صنفی کامیون داران معتقد است که بسیاری از دستگاه‌ها و شرکت‌ها برای رسیدن به منافع شخصی خود، مانع از نوسازی ناوگان حمل و نقل می‌شوند.

کریمی‌همچنین درباره نامه‌ گمرک مبنی بر موجود بودن تعداد زیادی از ناوگان موجود در این سازمان اظهار کرد: قرار ما در خصوص نوسازی، دو هدف عمده را دنبال می‌کند. یکی این وضعیت ناوگان کشور ما از نظر فرسودگی، شرایط بهتری پیدا کند و ناوگان ما نوسازی شود. ثانیا این نرخ با توجه به وضعیت موجودی که در کشور ما حاکم است، بشکند. متاسفانه مجموعه عواملی باعث شد که این مسایل تحقق پیدا نکند. مخالفت برخی از دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که منافعشان در عدم واردات بود.

دبیر کانون انجمن صنفی کامیون داران ادامه داد: یک سری از شرکت‌ها تحت عنوان شرکت‌های خودروساز هستند. شرکت خودروساز یعنی تولید کنند نه اینکه ناوگان را به صورت آماده از کشوری به خصوص چین بیاورد و بدون اینکه هیچ گونه تدبیر و ارزش افزوده ای ایجاد کند و در کشور ما دلالی و واسطه گری کند. این بخشی است. برخی هم آگاهانه یا ناآگاهانه از این شرکت‌ها حمایت می‌کنند که اجازه ندهیم بخش تولید داخلی به دلیل بخش واردات کشورهای اروپایی، تعطیل شود. کدام تولید داخل؟ بیایند شفاف سازی کنند.

کریمی‌با بیان اینکه در دو سال گذشته، تقریبا با عواملی که در این موضوعات دخیل هستند، جلسه برقرار کرده و صحبت کردیم، عنوان کرد: تنها راهداری که آن هم در برنامه‌ریزی و مدیریت خیلی خوب عمل نکرده است، بقیه مخالفت کرده‌اند. یعنی فقط شرکت حمل و نقل و راهداری و وزارت راه بوده است که مصمم بوده این قانون اجرایی شود. بقیه به هر نحوی مانع ایجاد کردند و متاسفانه شرایط را بسیار سخت کردند. یک دستگاه کارکرده اروپایی، حدود دو میلیارد تومان بود، الان بالغ بر ۵ میلیارد تومان قیمت پیدا کرده است.

رسوب ۳ هزار و ۶۴۳ دستگاه کامیون در گمرکات کشور

معاون فنی گمرک در حاشیه بازدید معاون دادستانی از گمرک شهریار به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هم اکنون ۳ هزار و ۶۴۳ دستگاه کامیون در ۹ گمرک کشور دپو شده که این کامیون‌ها مجوز ورود دارند و ثبت سفارش شده اند.

مهرداد جمال ارونقی افزود: تعلل سازمان‌‌‌های ذی ربط در صدور مجوز‌‌‌های لازم باعث ایستایی این کامیون‌ها در گمرک شده است. این کامیون‌ها بیش از ۸ ماه تا یک سال در انبارهای گمرک دپو شده اند.

وی گفت: در واقع گمرک به انباری تبدیل شده که انواع کالاها در آن دپو شده است و صاحبان کالا در نهایت گمرک را مقصر این ایستایی می‌دانند.

به گزارش ایسنا، معاون فنی گمرک بیان کرد: اگر ادعا می‌شود واردات این کامیون‌ها به تولید داخل ضربه می‌زند چرا مجوز ورود آن از قبل داده شده است؟

ایرانی

چرا راحت نمی گویید که رشوه می خواهند؟
معلوم است گروهی در این زمینه منتظر دریافت رشوه های مورد نظر هستند. تا این رشوه ها پرداخت نشود ترخیصی در کار نیست.
رشوه رشوه رشوه

روی خط خبر

  • درخواست فرصت 20 ماهه طالبان از جامعه جهانی
  • دیدار وزیر امور خارجه روسیه با کشور‌های حوزه خلیج فارس
  • انگلیس خواستار اصلاحات در لبنان شد
  • واکسن فایزر از کشور بلژیک وارد کشور می‌شود
  • عراق: رابطه با اسرائیل برقرار نخواهد شد
  • برنامه تعطیلی سینماها در ایام اربعین اعلام شد
  • ادامه ماجرای هولناک گورهای جمعی کودکان بومی‌کانادا؛ کلیسا عذرخواهی کرد
  • جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور
  • بازگشت زائران اربعین از دوشنبه/ تعلیق سه ماهه یک شرکت مسافرتی
  • ترخیص همه کامیون‌های دپو شده گمرک، تا آخر مهرماه
  • احتمال قطعی ۸ ساعته گاز محدوده‌هایی از مناطق ۱۶ و ۱۹ شهرداری تهران برای فردا
  • ساعت کار میادین میوه و تره‌بار تهران در نیمه دوم سال اعلام شد
  • بازداشت یک ایرانی در سوئد
  • رئیسی: سامانه هوشمند کنترل کرونا آزمایش شود
  • شامبالا نماینده سینمای قرقیزستان در اسکار ۲۰۲۲ شد
  • دستگیری سارق هزار میلیاردی منزلی در غرب تهران
  • نظر رئیس شورای رقابت درباره واردات خودرو
  • سرگردانی زائران در فرودگاه بدون عذرخواهی و جبران خسارت/ عکس
  • سازمان بورس: توزیع سهام عدالت شانسی نبود
  • خدمات اتوبوسرانی تهران به عزاداران اربعین
  • رئیس سابق سازمان غذا و داروی آمریکا: احتمالاً دلتا آخرین موج کرونا است
  • طرح نمایندگان مجلس برای تثبیت قیمت‌ها و کنترل تورم
  • فایزر برای زنان بی خطر است
  • ۲۰۹ نماینده مجلس طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را امضا کردند
  • قیمت سکه، طلا و ارز شنبه ۳ مهر /اینفوگرافیک
  • سازمان ملل تعداد کشته شدگان 10 سال جنگ سوریه را اعلام کرد
  • ارائه اینترنت رایگان برای دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها
  • هشدار در مورد مصرف نوعی داروی مسکن در دوران بارداری
  • خشم سعودی‌ها از حواشی غیراخلاقی جشن «روز ملی عربستان»
  • حضور تمام دانش‌آموزان در مدارس از آبان‌ماه
  • 16 شهریور- حامد