تراژدی اسکس در انگلیس مرتبط با جان انسان‌هاست نه امری سیاسی

    کد خبر :635828

گمانه زنی رسانه ها در خصوص تابعیت قربانیان حادثه کشته شدن ۳۹ مهاجر غیر قانونی در انگلیس مورد تردید قرار گرفته است.

 

به گزارش بازتاب به نقل از رادیو بین المللی چین، به دنبال پیگیری حادثه کشته شدن ۳۹ مهاجر غیر قانونی در یک کامیون در اسکس توسط پلیس انگلیس طی هفته گذشته، بسیاری از مردم درستی حدس برخی رسانه ها را درباره تابعیت قربانیان مورد تردید قرار دادند.

 

به دنبال کشف مدارک و شواهد بیشتر، اصلاح گزارشات منتشر شده نادرست، الزامیست، اما اشتباه اساسی این رسانه ها غیر قابل بخشش است. تدوین هر خبر و یا دیدگاه باید بر اساس واقعیات صورت گیرد.

 

پلیس اسکس پنج شنبه هفته گذشته ابتدا تابعیت چینی قربانیان را مورد تایید قرار داد، اما به سرعت آن را رد کرد و به دیگر کشورها هشدار داد که در این راستا حدسی نزنند.

 

با این حال، گمانه زنی در این خصوص اجتناب ناپذیر است. گفته های گوناگونی در کشورهای دیگر و شبکه اجتماعی داخلی چین رواج یافته است. با این حال، دست اندرکاران حرفه ای رسانه ها باید به خود هشدار دهند که اهمیت سرعت پخش اطلاعات با اهمیت واقعی بودن آن یکسان است. اما در فاجعه اسکس، بسیاری از رسانه های بین المللی بسیار غیر مسوولانه عمل کرده و حتی واقعیات را وارونه نشان دادند.

 

با آن که یک خبرنگار با سابقه تلویزیون انگلیس در گزارش خود اعلام کرد که پلیس هنوز تابعیت قربانیان را تایید نکرده و تنها اطلاعات تایید نشده پخش شده است، اما همچنان فاجعه اسکس را به پرونده دیگری مربوط به چین مرتبط ساخت و سپس با استناد به مصاحبه خود با یک چینی تبار درباره شبکه قاچاق انسان چین صحبت کرد.

 

یک مجری در کانال دیگری از تلویزیون انگلیس با آن که به تایید نشدن تابعیت چینی قربانیان اشاره می کرد، گفت: «آن ها (قربانیان) را چینی فرض می کنیم…» وی حتی از مصاحبه شونده حاضر خواست مساله فشار دولت چین مبنی بر جلوگیری از حضور بستگان قربانیان را مورد بررسی قرار دهد.

 

اما چرا این رسانه ها معیارهای حرفه ای رسانه ای را رعایت نمی کنند؟ گفتار و کردار یکی از خبرنگاران سی ان ان آمریکا در چین علت پنهانی این پدیده را تشریح کرده است. روز جمعه هفته گذشته، با آن که پلیس اسکس انگلیس در خصوص گمانه زنی درباره تابعیت قربانیان هشدار داده بود، خبرنگار سی ان ان در نشست خبری از سخنگوی وزارت خارجه چین پرسید که «جمهوری خلق چین در هفتاد سال پس از تاسیس خود به دستاوردها و پیشرفت های بسیار رسیده، اما چرا چینی ها با این روش بسیار خطرناک چین را ترک می کنند؟» سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ، طرح این سوال را نامناسب عنوان کرد و گفت: درستی این خبر هنوز مشخص نیست.

 

پس از آن، سی ان ان با انتشار گزارشی طولانی به این سوال پاسخ داد. این گزارش تابعیت چینی قربانیان را تایید و این پرسش را مطرح کرد که چرا چینی ها با نادیده گرفتن امنیت جانی وارد انگلیس می شوند. خبرنگار حتی به نقل از داده های تایید نشده تلاش کرد تا به این نتیجه برسد که در چین موج بزرگی از مهاجران ایجاد شده که علت آن وجود اختلافات بزرگ بین ثروتمندان و فقرا در کشور است. اما اعم از درستی یا نادرستی این اخبار، این گزارش سی ان ان زودهنگام منتشر شد.

 

گزارشات یاد شده رسانه های غربی نفرت عموم مردم چین را برانگیخته است. همان طور که می دانیم تعداد زیادی از رسانه های خارجی امیدوارند تا بسیاری از جنبه های منفی در جامعه چین را فاش کنند، اما این قدر عجول نباشید، در غیر این صورت اعتماد و حیثیت حرفه ای خود را از دست می دهید.

 

در حال حاضر، پلیس انگلیس همچنان پیگیر پرونده یاد شده است، لطفا بیایید کمی صبر کنیم و به قربانیانی که در این فاجعه جان خود را از دست دادند، فکر کنیم، آن ها باید مورد احترام قرار گیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید