ترامپ در حال بررسی اخراج 20 دیپلمات روس است

    کد خبر :250067

روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقام های واشنگتن و اروپا گزارش داد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به اقدام برای اخراج دستکم بیست دیپلمات روسی «نزدیک شده است.»

به گزارش ایرنا؛ این اقدام احتمالا روز دوشنبه (فردا) اعلام می شود و ممکن است با اقدام تلافی جویانه روسیه و موج جدید اخراج دیپلمات های آمریکایی از آن کشور مواجه شود. اما مقام های آمریکایی همچنان به دنبال شفافیت بیشتر در مورد نحوه پاسخگویی قدرت های بزرگ اروپایی به مسمومیت جاسوس سابق روس هستند.

این اقدام در پاسخ به مسموم شدن «سرگئی اسکریپال» 66 ساله جاسوس پیشین روسیه در انگلیس اتخاذ خواهد شد. اسکریپال که در انگلیس زندگی می کند، چندی پیش به همراه دخترش «یولیا»، بی هوش بر روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر «سالزبری» پیدا شد. مقامات انگلیس ادعا می کنند که اسکریپال بر اثر تماس با یک ماده سمی اعصاب ساخت روسیه، به شدت بیمار شده است.

«هیتر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت که آمریکا در حال بررسی «طیفی از گزینه ها برای پاسخ دادن به اقدامات تکان دهنده روسیه در انگلیس است.»

وی افزود که این اقدام «هم به منظور نشان دادن همبستگی با متحدمان و هم برای پاسخگو کردن روسیه به دلیل نقض کردن عرف و توافقنامه های بین المللی» انجام می شود. وی از ارائه جزئیات این گزینه ها یا زمان اجرای آنها امتناع کرد.

یک مقام ارشد اروپایی گفت که آمریکا در حال بررسی اخراج بیست نفر یا تعداد بیشتری از دیپلمات های روسی است. این مقام که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد که متحدان نزدیک آمریکا از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواسته اند تا در اقدامی نمادین نشان دهد که تلاش برای کشتن اسکریپال بی پاسخ نمی ماند.

دو مقام ارشد کاخ سفید هم که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند، هنوز تصمیم گیری در این باره نهایی نشده است.

جمهوریخواهان و دموکرات های کنگره تا در پاسخ به دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا اقدامات سختگیرانه ای انجام دهد. دولت ترامپ کنسولگری روسیه را در سان فرانسیسکو تعطیل کرده است. واشنگتن همچنین اخیرا تحریم هایی علیه افراد و شرکت های روسی وضع کرد.

با این حال، ترامپ از انتقاد از شخص ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خودداری کرده است. او حتی پیروزی پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه را که هفته گذشته برگزار شد، تبریک گفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید