تخفیف بزرگی که پرسپولیس از برانکو نگرفت!

  • ورزشی
  • یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ ۱۶:۰۱
    کد خبر :705845

پرسپولیسی‌ها در حالی باید به برانکو ایوانکوویچ یک میلیون و پنجاه هزار یورو به اضافه سود این پول بپردازند که به فکر بردن پرونده به دادگاه عالی ورزش (CAS) هستند و این به معنای انجام هزینه‌های جدیدتری هم هست که در صورت شکست در این دادگاه نیز سنگینی بدهی مالی آن ها افزایش پیدا خواهد کرد.

روزنامه ایران ورزشی در یکی از آخرین شماره‌هایش درباره ماجرای پرونده برانکو ایوانکوویچ و پرسپولیس گزارشی منتشر کرد و در این رابطه نوشت: داستان طلب برانکو از پرسپولیس سرنوشت جالبی دارد. ماه‌ها انصاری‌فرد، مدیر وقت باشگاه پرسپولیس می‌گفت می‌خواهد این مسأله را با گرفتن تخفیفی قابل توجه از برانکو فیصله دهد که البته موفق نبود. بعد از آن گفته شد برانکو در مقطعی پیشنهاد تخفیف را پذیرفته بوده و انصاری‌فرد این مهلت تاریخی را با اعلام عددی پایین‌تر از دست داده است. در این میان پای سفیر ایران در کرواسی هم به میان آمد. برانکو دوبار با ایشان ملاقات کرد و بعد از این دو جلسه گفته شد برانکو با طرف ایرانی کنار می‌آید. اما واقعیت این است که برانکو به سفیر ایران در کرواسی اطلاعات درستی نداده بود و رقم طلبش از پرسپولیس را چیزی نزدیک به دو برابر رقم واقعی طلبش از این باشگاه اعلام کرده بود. او به سفیر ایران در کرواسی گفته بود 50درصد طلبش را می‌بخشد اما این در واقع همان مبلغی می‌شد که از پرسپولیس طلب داشت. برانکو می‌خواست از 2میلیون یوروی ادعایی خودش ۵۰درصد را ببخشد! مسأله‌ای که طبیعتاً مورد قبول باشگاه پرسپولیس نبود.

این ماجرا را مهدی خواجه‌وند، مدیر حقوقی باشگاه پرسپولیس بدون اینکه به اعداد اعلام‌شده در سطور بالا اشاره کند، تأیید می‌کند. خواجه‌وند که در آخرین روزهای سال گذشته از سمتش استعفا کرده بود با رد این استعفا به کارش برگشته و در مورد طلب برانکو توضیح می‌دهد: «من برای مذاکره به کرواسی رفتم اما مشکل اینجا بود که با آقای برانکو اختلاف عددی داشتیم و ایشان مدعی بود عدد مدنظر ایشان باید پایه مذاکره باشد و این با عددی که باشگاه در نظر داشت اختلاف داشت. در واقع عددی که ایشان اعلام می‌کرد عددی نبود که باشگاه فکر می‌کرد. ما هم اعلام کردیم تخفیف را بر اساس طلب واقعی ایشان می‌خواهیم.»

خواجوند به عدد مدنظر برانکو اشاره‌ای نمی‌کند و به ما می‌گوید عدد مدنظر او یک مقدار بیشتر از عدد مورد تأیید باشگاه بوده اما وقتی می‌گوییم ظاهراً این «یک مقدار» خیلی بیشتر از یک مقدار بوده با خنده این مسأله را تأیید می‌کند.»

رضا چلنگر مترجم برانکو ایوانکوویچ و یکی از نزدیکان ایرانی این مربی اما این موضوع را رد می کند: تعجب می‌کنم که چنین چیزی می گویند. اصلا اینطوری نیست؛ پرسپولیسی‌ها اگر با شرایط برانکو کنار می آمدند می‌توانستند پول به مراتب کمتری به او بپردازند.

چلنگر ماجرا را طور دیگری توضیح می‌دهد: در چند مرحله مذاکره اتفاقات متفاوتی رخ داده است. پرسپولیسی‌ها به دنبال مذاکره با برانکو بودند و وکلای هر دو با هم دیدار کردند اما پرسپولیسی‌ها به وکیل برانکو می‌گویند ما فقط یک برگ رضایتنامه به او خواهیم داد.

اما ماجرای دیدار با سفیر کرواسی نیز از سوی مترجم و دوست برانکو روایت دیگری دارد به طوری که چلنگر می‌گوید در حالی که بعد از بررسی کلیه مسایل در دیدار با سفیر وقتی به مبلغ 920 هزار یورو می‌رسند پرسپولیسی‌ها می‌گویند 50 درصد تخفیف می‌خواهند به اضافه اینکه مابقی را در 48 قسط یا چیزی در این حدود پرداخت می‌کنند. این به نوعی زدن زیر مذاکره محسوب می‌شود.

با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد باشگاه پرسپولیس پای یک میز پرچالش و سخت نشسته است. از طرفی آن‌ها پول زیادی ندارند و از طرف دیگر برای بردن پرونده به استیناف و دادگاه عالی ورزش نیز باید هزینه کنند. آن‌ها برای دادرسی 20 هزار فرانک سوئیس داده اند و باید 40 هزار فرانک دیگر هم بدهند تا پرونده به (CAS) برود و آن وقت باید بعد از دفاع در دادگاه در انتظار اعلام رای دادگاه بمانند. سابقه نشان داده که باشگاه‌های ایرانی در پرونده‌های بین‌المللی به پیروزی نمی‌رسند و همیشه خسارت‌ها چند برابر می‌شود. شاید پرسپولیس می‌توانست با کمی انعطاف و نزدیک شدن به پیشنهاد برانکو ایوانکوویچ با حدود همان 900 هزار دلار ماجرا را تمام کند اما آن‌ها الان در شرایطی هستند که ممکن است علاوه بر یک میلیون و پنجاه هزار یورو و 5 درصد سود دیرکردش، 40 هزار دلار دیگر نیز برای بردن پرونده به دادگاه عالی ورزش به علاوه هزینه‌های جانبی دیگر را مجبور شوند که پرداخت کنند. این به معنای پرداخت بیش از دویست هزار دلار هزینه اضافه به علاوه دردسرها و استرس‌های زیادی که همراه خواهد داشت.

در اینجا واقعا این سوال پیش می‌آید که این موضوع چه زمانی قرار است برای فوتبال ایران و باشگاه‌هایش درس و تجربه شود. معمولا شکست باعث تجربه و موفقیت در آینده می‌شود اما در فوتبال ایران شکست هیچوقت پل رسیدن به پیروزی نیست.

منبع: ورزش 3

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید