تحول در سیستم فروش بلیت سینما‌ها با «سمفا»

    کد خبر :715954

به گزارش دانشجو به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، تعیین سامانه مرکز فروش آنلاین «سمفا» به عنوان مرجع بلیت فروشی در سینما که بعد از آغاز به کار سینماها، شروع به کار خواهد کرد، نشان از برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد تحولاتی در زمینه اکران فیلم‌ها و رفع اشکالات موجود در سیستم قدیمی اکران دارد.

محمدرضا فرجی در توضیح آنچه در جریان راه اندازی «سمفا» برای فروش بلیت‌های سینما رخ خواهد داد، گفت: یکی از مهمترین نکات در جریان این طرح آن است که بهای بلیت سینما همزمان با پرداخت پول از سوی مخاطب قابلیت تقسیم دارد از جمله سهم سینما، سهم فیلم و مالیات بر ارزش افزوده.

در ادامه این ارتباط بی واسطه، موضوع دیگری که در این سامانه طراحی شده، ثبت قرارداد‌های شرکت پخش با سینما و صدور حواله به صورت سیستمی است که در نتیجه آن تغییراتی در وظایف و کارکرد‌های سنتی شورای صنفی نمایش به وجود می‌آید، فرجی در این زمینه گفت: بر اساس نظامنامه جدید اکران که ضوابط آن در نرم افزار طراحی شده برای سمفا دیده شده است، می‌توانیم برخی اشکالات قدیمی را برطرف کنیم تا مشکلات اهالی سینما کمتر شود.

از جمله اینکه قرارداد‌های مابین سینماداران و پخش‌کنندگان به صورت سیستمی ثبت شود و صدور حواله کاغذی اکران به کلی حذف می‌شود. حتی موضوعات اختلافی بین مالکان فیلم و سینماداران مثل سانس چرخشی، خود به خود با وجود این سامانه رفع شده است و عملا بسیاری از وظایف شورای صنفی نمایش کمتر می‌شود.

فرجی درباره شکسته شدن انحصار فروش بلیت برخط که پیش از این فقط از سوی یک سامانه صورت می‌گرفت، بیان کرد: پیش از این مخاطبان برای خرید بلیت فقط امکان مراجعه به یک سایت داشتند و واضح است که در این شرایط، رقابتی وجود نداشت. بر همین اساس با قرار گرفتن چهار فروشنده برخط، زمینه رقابت به وجود می‌آید. این رقابت را می‌توان در قرارداد‌هایی که با سینما‌ها بسته می‌شود و یا امکان خرید مجموعه‌ای از بلیت‌ها و مواردی از این دست مشاهده کرد که نقض وجود رقابت، امکان مسابقه در خدمات دهی بیشتر به مشتری و همچنین افزایش ضریب اشغال صندلی‌های سینما‌ها را فراهم می‌آورد.

مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم درباره امکانات دیگری را که به واسطه این سامانه متوجه مخاطبان سینما می‌شود، گفت: امکان تخفیف بلیت‌ها به ازای هر سانس و سالن و فیلم در این طرح، در نظر گرفته شده است. همچنین دیگر شکل تخفیف می‌تواند شامل حال مشتریان وفادار هر سینما، هم محلی‌های سینما یا هر گروه تعریف شده شود. همچنین مخاطب می‌تواند صندلی خود را نیز همزمان با خرید انتخاب کند.

فرجی درباره مزایای دیگر این طرح که شاید بیشتر شامل حال سینماداران شود، گفت: در صورت تغییر درجه سینما، بلافاصله قیمت بلیت در سامانه تغییر می‌کند و نیاز به مکاتبه و موافقت نیست. همچنین امکان قیمت‌گذاری بلیت براساس صندلی، زمان خرید، سانس و سالن وجود دارد. در عین حال با تغییراتی که در نظامنامه اکران داده شده، مخاطبان می‌توانند برنامه‌های آینده و به زودی تمامی سینما‌ها را در سایت‌های فروش بلیت مشاهده کنند.

فرجی درباره اطلاعاتی که در راستای انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رخ می‌دهد، گفت: همه شهروندان می‌توانند از امکان بر خط مشاهده تعداد بلیت به تفکیک دوره زمانی، استان، شهر، سینما، سالن، سانس و نوع تخفیفات نیز استفاده کنند. این کار به برنامه‌ریزان و فعالان و منتقدان این امکان را می‌دهد اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری داشته باشند.

مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم در پایان از همراهی و همکاری سینماداران واهالی سینما با ستاد ملی مبارزه با کرونا تقدیر و تشکر کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید