تحریم المپیک زمستانی ۲۰۲۲ توسط آمریکا و متحدانش

    کد خبر :799357

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این کشور درباره تحریم مشترک بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در چین با متحدان و شرکایش گفتگو خواهد کرد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود گفت که این کشور درباره تحریم مشترک بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در چین با متحدان و شرکایش گفتگو خواهد کرد.

وی در این خصوص گفت: [بایکوت مشترک]چیزی است که ما قطعاً مایلیم درباره آن بحث کنیم. یک رویکرد هماهنگ نه تنها مطابق با منافع ما خواهد بود بلکه به نفع متحدان و شرکایمان هم هست.

پرایس در ادامه اظهار داشت: بنابراین، این یکی از مسائلی است که در دستورکار قرار دارد، هم در حال حاضر و هم هر چه جلوتر برویم و زمانی که چیزی برای اعلام داشته باشیم، قطعاً آن را اعلام خواهیم کرد.

بعد از آن، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به وبگاه خبری «آکسیوس» گفت: موضع ما در خصوص المپیک ۲۰۲۲ تغییر نکرده است. ما با متحدان و شرکای خود درباره هیچ تحریم مشترکی صحبت نکرده و در حال بحث نیستیم. سخنگوی وزارت خارجه هم خلاف برخی گزارش‌ها، نگفت که ما در این خصوص صحبت کرده‌ایم.

وی افزود: همانطور که وزارت خارجه اعلام کرد ما مرتباً درباره نگرانی‌های مشترک در ارتباط با چین با شرکا و متحدان گفتگو می‌کنیم. با علم به این که یک رویکرد مشترک همیشه به نفع ما خواهد بود، به این کار ادامه می‌دهیم.

طبق این گزارش، ماه گذشته میلادی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هم گفته بود که این کشور مایل است از بازی‌ها کناره‌گیری کند.

وی برای توجیه این موضع واشنگتن، اتهاماتی را علیه چین مطرح کرده و مدعی شده بود: چین با زورگویی و تجاوز به طور نظام‌مند خودمختاری هنگ‌کنگ را از بین می‌برد، دموکراسی در تایوان را تضعیف و از حقوق بشر در سین‌کیانگ و تبت سوءاستفاده می‌کند و ادعا‌های دریایی را درباره دریای جنوبی چین مطرح می‌کند که ناقض قوانین بین‌المللی است.

در صورت تحریم المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در چین، این اولین تحریم المپیک از سوی آمریکا بعد از المپیک تابستانی سال ۱۹۸۰ در مسکو خواهد بود که در میانه فشار‌ها بر پکن از سوی غرب صورت خواهد گرفت.

در سال‌های اخیر، تنش‌ها میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین در خصوص طیفی از موضوعات از جمله اتهام‌زنی دولت ترامپ به پکن درباره منشأ شیوع کرونا، موضوعات تایوان و هنگ‌کنگ و دیگر مسائل تشدید شده؛ روندی که در دولت جدید آمریکا هم تغییر نکرده است.

چین بار‌ها ادعای غرب علیه خود درباره نقض حقوق اقلیت اویغور‌ها در منطقه سین کیانگ را «عاری از واقعیت» توصیف کرده است.

دولت چین روز اخیراً چند فرد و نهاد آمریکایی و کانادایی را در ارتباط با اتهام‌زنی‌های این دو کشور غربی درباره وضعیت حقوق بشر چین مورد تحریم قرار داد.

به گزارش دانشجو، وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا و کانادا تحریم‌های یکجانبه‌ای را بر اساس شایعات و اطلاعات نادرست درباره استان سین‌کیانگ وضع کردند. در پاسخ طرف چینی تصمیم گرفت شماری از مقامات و نهاد‌های این دو کشور را تحریم کند.

پیش از این وزارت امور خارجه چین به کشور‌های غربی توصیه کرده بود دست از اقدامات سیاسی تحریک‌آمیز در قبال مسائل مربوط به استان سین‌کیانگ بردارند و مداخله در امور داخلی چین را متوقف کنند، زیرا در غیر این صورت با عواقب آن مواجه خواهند شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید