تاکید محسنی اژه‌ای بر پیگیری همه‌جانبه عدالت

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۱۸
    کد خبر :861764

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه مشترک این کمیسیون با رییس قوه قضاییه، گفت که در این جلسه، آقای محسنی اژه‌ای تأکید داشت که کمیسیون اصل نود با همکاری قوه قضائیه می‌توانند موضوع عدالت را همه‌جانبه پیگیری کنند.

علی خضریان در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه امروز(یکشنبه، ۲۳ آبان) کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه و معاونانش در قوه قضائیه، گفت: نمایندگان در این نشست سازوکار رسیدگی به گزارش‌های کمیسیون اصل نود و گزارش های ارجاعی مجلس به قوه قضائیه در خصوص ماده ۲۳۴ را پیگیری و بر تعیین شعبه ویژه برای رسیدگی به این موارد تأکید کردند.

وی ادامه داد: در این نشست به ظرفیت‌های مشترک نظارتی برای حل مشکلات مردم اشاره شد، همچنین در حوزه بازرسی‌های مشترک با عنایت به وجود ظرفیت بازرسی در کمیسیون اصل نود و سازمان بازرسی در دستگاه قضا، کمیسیون اصل نود برای افزایش همکاری با این قوه جهت کاهش تعداد پرونده‌های مشترک اعلام آمادگی کرد.

وی در ادامه از رسیدگی به موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها به عنوان کار کارشناسی مشترک میان کمیسیون اصل نود و دیوان عدالت اداری در ماه‌های گذشته اشاره کرد و افزود: تلاش داریم با همکاری با قوه قضائیه مشکل تعداد بالای پرونده های قضائی را برطرف کردیم و اقدامات مؤثر مشترکی در این خصوص داشته باشیم.

خضریان با تأکید بر عدالت و حکمرانی عادلانه و شاخصه های آن برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه عدالت، عنوان کرد: کمیسیون اصل نود معتقد است این امر به اقدامی فراقوه‌ای نیاز دارد تا شاخصه‌های آن احصاء شده و اقدامات مشترک و هماهنگی باید در این زمینه صورت گیرد.

وی با تاکید بر لزوم جرم‌انگاری برای پاسخ ندادن برخی مسئولان دستگاه‌ها به مکاتبات کمیسیون اصل نود و عدم استجابت دعوت از سوی برخی از آنها، عنوان کرد: این موضوع مورد تأکید رئیس قوه قضائیه و معاونان وی نیز قرار گرفت تا به صورت جدی‌تری با افراد خاطی برخورد شود تا جایگاه نظارتی کمیسیون اصل نود زیر سوال نرفته و بتواند به درستی حقوق مردم را احقاق کند.

خضریان به گزارش رئیس کمیسیون اصل نود به رئیس قوه قضائیه درباره اقدامات مهم این کمیسیون از زمان آغاز به کارش اشاره و اظهار کرد: گزارشی درباره عدم اجرای برخی قوانین مثل قانون صدور چک، رسیدگی به موضوع سامانه ثبت اسناد و املاک، بورسیه‌ها، حقوق سربازان و خاموشی‌های اخیر، قرائت شد. همچنین درباره بازرسی‌های میدانی صورت گرفته برای رفع برخی مشکلات اشاره شد، اقدامی که توانست با همکاری دستگاه قضا حقوق کارگران هفت‌تپه را نیز پیگیری کند. تمامی این موارد مورد توجه رئیس عدلیه قرار گرفت.

وی به برخی اظهارات حجت‌الاسلام اژه ای اشاره کرد و گفت: آقای اژه‌ای نکاتی در حوزه موضوعات قانونی که کمیسیون اصل نود می‌تواند آن را پیگیری کند مطرح کرد و پیشنهاداتی درباره زمانی که عدم اجرای قانون رخ می‌دهد ارائه کرد؛ همچنین ایشان تأکید داشت که کمیسیون اصل نود با همکاری قوه قضائیه می‌توانند موضوع عدالت را همه‌جانبه پیگیری کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهم مدنظر رئیس دستگاه قضا این بود که هزینه دستگاه‌ها باید دقیق باشد و برای مدیریت کشور بر اساس نیازهای ضروری اقدام شده و از ریخت و پاش‌ها جلوگیری شود و با خاطیان در این خصوص برخورد لازم صورت گیرد. در پایان نیز بعد از مرور مطالب جلسه، اولویت‌ها برای همکاری مشترک مشخص شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید