تاناکورافروش‌ها نونوار می‌شوند؟

    کد خبر :678296

گزارش‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده بانک مرکزی به ما می‌گوید که پوشاک و کفش با ضریب اهمیت 4.26 در اولویت پنجم مصرفی خانوارهای ایرانی قرار دارد. آنطور که ایرنا به نقل از مرکز آمار ایران از بودجه خانوار کشور در سال ۱۳۹۶، نیز گزارش داده است، ایرانی‌ها در این سال 26.8 هزار میلیارد تومان برای تهیه پوشاک و کفش هزینه کرده‌اند. از این مقدار 21 هزار میلیارد تومان آن مربوط به پوشاک و 5.8 هزار میلیارد تومان مربوط به کفش بوده است.

در این بین، گزارش‌های منتشرشده گویای این مطلب است که میزان واردات پوشاک به کشور 1.5 برابر متوسط جهانی است؛ به‌گونه‌ای که با رشد قاچاق پوشاک در دهه ۸۰ و رسیدن آن به رقم شش میلیارد دلار، رقم بالایی از شغل در کشور از بین رفته است. همچنین، آمار منتشر شده نشان می‌دهد ۷۵ درصد کل کشفیات پوشاک قاچاق در کشور متعلق به کشور چین است. طی این سال‌ها، کارشناسان مربوطه همواره نسبت به تبعات منفی قاچاق ازجمله تضعیف تولید ملی و تغییر ترکیب نیروی کار هشدار داده و از دولت می‌خواهند تا دیر نشده، اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد. در همین راستا، روز گذشته معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داده است که با هماهنگی‌های صورت‌گرفته تلاش شده فروشندگان البسه دست دوم، تغییر ماهیت دهند و پوشاک تولید داخل را به فروش برسانند.

شرايط ويژه اقتصاد ايران در سال 97 که خيلي‌ها آن را به وضعيت جنگي تشبيه کردند، قدرت خريد طبقات متوسط و اقشار آسيب‌پذير جامعه را به شدت کاهش داده و در نتيجه اين گروه‌ها به مرور زمان به ناچار ترجيح داده‌اند برخي کالاها و اجناس را از سبد خريد خود حذف کنند. پوشاک نو و باکيفيت نيز ازجمله اين کالاها بود که به مرور زمان جاي خود را به پوشاک کارکرده يا تاناکورايي داد. با وجود حاکم‌شدن رکود سنگين بر بازار پوشاک که فروشندگان گهگاه شاهد رفت‌وآمد برخي خريداران آن هم با هدف وقت‌گذراني و گردش بودند، دلالان و قاچاقچي‌ها عنان بازار را به دست گرفته‌اند که نتيجه آن به صدا درآمدن زنگ خطر ورشکستگي براي پوياترين صنعت ايران بوده است.

طرحي جديد براي مقابله با قاچاق

در همين زمينه، معاون پيشگيري ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با هماهنگي‌هاي صورت‌گرفته تلاش شده فروشندگان البسه دست دوم، تغيير ماهيت دهند و پوشاک توليد داخل را به فروش برسانند. عبدا… هندياني، در گفت‌وگو با مهر، درباره مبارزه با قاچاق پوشاک، اظهار کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در پايان سال 97 و نيز در سال 98، اقداماتي را در حوزه مقابله با برندهايي که به صورت قاچاق عرضه مي‌شدند، در تهران و هشت استان ديگر کشور انجام داد که طي بررسي‌هاي صورت‌گرفته از نمايشگاه پوشاک امسال، تمامي توليدکنندگان اعلام مي‌کردند که اقدامات ستاد، موجب شده توليد آنها به طور ميانگين بيش از 35 درصد رونق صورت گيرد.

او همچنين از طرح جديدي براي مقابله با قاچاق پوشاک خبر داد و افزود: البسه دست دومي که در برخي از استان‌ها به فروش مي رود، به صورت قاچاق وارد کشور مي‌شود، که بر اين اساس ما به دنبال آن هستيم که اين فروشگاه‌ها را به سمت نوفروشي، تغيير ماهيت دهيم. معاون پيشگيري ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: اتحاديه را فعال کرده‌ايم که بتواند به اين موضوع ورود پيدا کرده و اگر مکان‌هايي هستند که بتوانند تغيير کاربري دهند و جواز بگيرند و با جواز اتحاديه بتوانند نوفروشي و کالاهاي توليد داخل را عرضه کنند، اين اقدام انجام شود. هندياني همچنين يادآور شد: کل پوشاک قاچاقي که جمع‌آوري شده، تحويل سازمان اموال تمليکي مي‌شود و اگر قاچاق باشد، اين سازمان حق فروش را ندارد تا مجدد در بازار ورود پيدا نکند. در‌واقع سازمان اموال تمليکي و سازمان‌هايي که پوشاک در اختيارشان قرار مي‌گيرد، امکان عرضه مجدد ندارند و مي‌توانند يا کالا را صادر کنند يا به کشورهاي ديگر ارائه دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید