بی اطلاعی نمایندگان مجلس از له شدن مردم زیر چکمه های تورم/ 70 نماینده ای که نه میدانند خط فقر چقدر است و نه نرخ تورم

    کد خبر :764817

در روزهایی که تورم لجام گسیخته اقتصاد کشور را به چالش کشیده و مسئولان دولتی علناً اظهار می کنند توان مقابله با این حجم از گرانی و تخلف را ندارند، شاید حداقل انتظاری که مردم از مسئولان کشوری دارند، این است که نسبت به حال و روز آنها اطلاعات دقیق و به روزی داشته باشند؛ انتظاری که حداقل در مورد جمع کثیری از نمایندگان مجلس چیزی جز یک خیال باطل نیست.

به گزارش «بازتاب»، به تازگی برخی رسانه ها و منابع آماری مدعی شده اند که خط فقر برای یک خانواده 4 نفره به 10 میلیون رسیده و در چنین شرایطی زندگی برای جمع زیادی از شهروندان ایرانی با دشواری های فراوانی همراه شده است. به ویژه به این دلیل که می دانیم چیزی حدود 80 درصد از خانوار ایرانی در دهک های یک و دو زندگی می کنند.

در چنین شرایطی علاوه بر روند طبیعی افزایش نرخ تورم و گران شدن قیمت نهایی کالا و خدمات ما شاهد حجم زیادی از تخلف و گران فروشی هستیم که متولیان امر و نهادهای نظارتی عملاً بیان می کنند که قادر به مقابله با این حجم از تخلف نیستند.

به طور مثال چند روز پیش «محمد علی اسفنانی»، مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران در گفت و گویی تلویزیونی اعلام کرد که به دلیل حجم کم نیروهای نظارتی و در مقابل حجم زیاد تخلف ها عملاً برخورد با همه تخلف ها و مقابله با روند شتابان گران فروشی ها غیر ممکن است.

ناتوانی نهادهای نظارتی در برخورد با متخلفین و ناتوانی مدیران اجرایی کشور در کشیدن ترمز نرخ تورم در حالی است که شرایط پیش رو سبب شده تا درصد قابل توجهی از شهروندان ایرانی زیر چکمه های تورم و گرانی ها له شوند.

این رویه در حالی است که شاید حداقل انتظار مردم از مسئولان و متولیان امر درک کردن شرایط آنها و پذیرفتن سختی هایی است که بر آنها تحمیل شده است؛ حقیقتی غیر قابل انکار که می دانیم بدون تحقق آن اساساً امکان هر گونه تصمیم گیری سازنده و کارساز نیز میسر نخواهد بود.

این انتظار بجا و معقول در حالی در میان شهروندان جامعه مطرح است که از سویی می بینیم بسیاری از متولیان و مسئولان اجرایی کشور از حجم فشار وارده بر مردم بی خبرند و اصطلاحاً روحشان نیز این ماجرا خبر ندارد. مثل حداقل 70 نماینده مجلس شورای اسلامی که اخیراً در گفت و گو با «رصد روز»، اعتراف کرده اند که نمی دانند در شرایط کنونی رقم دقیق خط فقر و همچنین نرخ تورم چقدر است!؟

در پرس و جوی آماری که به آن اشاره شد، خبرنگار این رسانه، از ۱۰۰ نماینده مجلس در کمیسیون های اقتصادی، برنامه و بودجه، فرهنگی، عمران، صنایع، کشاورزی، قضایی و اصل نود درباره میزان خط فقر و تورم پرسیده است.

جالب اینکه در این پیمایش آماری، ۷۰ نفر از ۱۰۰ نفر نماینده از میزان خط فقر و نرخ تورم در کشور اطلاعی نداشتند که این موضوع بسیار نگران کننده به نظر می آید.

70 نفری که می دانیم آگاهی و اشراف حتی یکی از آنها بر دغدغه و مشکلات مردم نیز می تواند زمینه ساز کارهای موثر بزرگی شود، اما بر اساس واقعیت به دست آمده متأسفانه همه این 70 نفر از عمق فاجعه ای که در اقتصاد کشور رخ داده است، بی خبر بوده اند؛ آماری که البته می توانسته بیشتر باشد، اگر تعداد بیشتری از نمایندگان در این پرس و جو شرکت کرده بودند.

با توجه به واقعیتی که به آن اشاره شد، نکته غم انگیز اینکه در حال حاضر نه تنها بسیاری از مسئولان و مدیران اجرایی و نظارتی کشور قادر به کاهش مشکلات مردم در حوزه اقتصاد نیستند، بلکه عملاً آگاهی و دانش اطلاعاتی کاملی در این رابطه ندارند؛ اشکال بزرگی که اجازه هر گونه اقدام اصلاحی موثر را آنها گرفته است.

با این تفاسیر می توان نتیجه گرفت امید بستن به اصلاح شرایط بد اقتصادی موجود خصوصاً از طریق بهارستان چیزی جز یک امید واهی نیست، مگر اینکه این 70 نماینده و نمایندگان مشابه آنها دست از این بی توجهی ها و بی اطلاعی ها بردارند و متناسب با دقیق ترین و به روزترین گزارش های آماری و اقتصادی مطالبات مردمی را عالمانه و هوشمندان پیگیری کنند و در این مسیر نسبت به اصلاح قوانین معیوب و نیز وضع قوانین مطلوب اقدام کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید