بی‌پاسخ ماندن درخواست اسرائیل از کاخ سفید؛ آیا اختلافات تل‌آویو و واشنگتن افزایش می‌یابد؟

    کد خبر :872237
بنت بایدن

در حالی که مشاور امنیت ملی آمریکا به تل‌آویو سفر کرده است، واشنگتن درخواست نخست‌وزیر اسرائیل برای گفتگو تلفنی با بایدن را بی‌پاسخ گذاشته است. مطابق با ادعای رسانه‌های اسرائیلی اختلافات دو طرف بر سر ایران و شهرک‌سازی‌ها در مناطق فلسطینی افزایش یافته است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- در حالی که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا برای دیدار با مقام‌های اسرائیلی به تل‌آویو سفر کرده است، کانال 13 اسرائیل از بی‌پاسخ ماندن درخواست «نفتالی بنت» برای گفتگوی تلفنی با «جو بایدن» خبر داد.

مطابق این خبر، درخواست بنت برای گفتگوی تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا هم‌زمان با ادامه مذاکرات میان ایران و قدرت‌های بزرگ در وین انجام شده است.

کانال 13 اسرائیل، دلیل بی‌پاسخ ماندن درخواست نخست‌وزیر اسرائیل از سوی کاخ سفید را «مکالمه دشوار تلفنی» میان او و وزیر خارجه آمریکا، «آنتونی بلینکن» در اوایل دسامبر جاری دانسته است.

در گفتگوی بلینکن و بنت، در حالی که نخست‌وزیر اسرائیل خواهان گفتگو در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بوده، بلینکن موضوع شهرک‌سازی‌های اسرائیل در «قلندیا»، روستایی میان قدس و رام‌الله در کرانه باختری را مطرح کرده است.

وزیر خارجه ایالات‌متحده ضمن درخواست برای متوقف شدن این طرح، ادامه شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی فلسطینی را به معنی تضعیف راه حل دو دولت دانسته است.

پیش‌تر «تایمز اسرائیل» خبر داده بود که نفتالی بنت در جریان دیداری با فعالان اجتماعی شهرک‌نشین، اعلام کرده است که در جریان دیدار با جو بایدن در اوت گذشته، در خصوص سه موضوع با او مخالفت کرده است.

به گفته نخست‌وزیر اسرائیل: «نخست در خصوص موضوع ایران، اما نمی‌توانم به طور دقیق به شما بگویم درباره چه چیزی، آن‌ها چیزی درخواست کردند و من گفتم نه؛ دومین بار درباره [بازگشایی] کنسولگری آمریکا در اورشلیم [شرقی]؛ این اتفاق نخواهد افتاد و سومین بار درباره شهرک‌ها».

به نظر می‌رسد واشنگتن بار دیگر -بر خلاف دوره «ترامپ»- تلاش دارد تل‌آویو را به دلیل ادامه شهرک‌سازی در کرانه باختری تحت فشار قرار دهد؛ هر چند این فشارها همواره بی‌نتیجه بوده است، احتمالا دولت بایدن خواهد کوشید مسئله گفتگوهای وین بر سر فعالیت‌های هسته‌ای و تحریم‌ها علیه ایران را به ابزار جدیدی برای فشار بر اسرائیل تبدیل کند.

بی‌پاسخ ماندن درخواست بنت برای گفتگوی تلفنی با بایدن، نخست‌وزیر اسرائیل را در شرایط نامطلوبی قرار می‌دهد؛ با توجه به نوع خاص روابط تل‌آویو-واشنگتن، توانایی نخست‌وزیر برای دسترسی سریع و تأثیرگذاری بر مواضع رهبران آمریکا در داخل اسرائیل از اهمیت بالایی برخوردار است.

از سوی دیگر اگر موضوع استفاده از اهرم گفتگوهای وین برای امتیازگیری از اسرائیل در خصوص مسئله فلسطینی‌ها درست باشد، دولت بایدن چیزی را از بنت خواسته است که نخست‌وزیر اسرائیل قادر به امتیازدهی در آن موضوع نیست.

نفوذ بالای شهرک‌نشین‌ها -که عمدتا دیدگاه‌هایی شدیدا ضد فلسطینی دارند- در سیاست اسرائیل و رأی آن‌ها در انتخابات پارلمانی چیزی نیست که بنت بتواند از آن چشم بپوشد؛ علاوه بر اینکه بنت شخصا از جمله مدافعان جدی شهرک‌سازی و مخالفان راه حل دو دولت است، هر گونه امتیازدهی او به واشنگتن در این خصوص ممکن است به برکناری او از رهبری حزب «یامینا» منجر شود.

همچنین با توجه به اینکه ائتلاف حاکم اسرائیل دیگ در هم جوشی از کلیه جریان‌های مخالف «بنیامین نتانیاهو» است، توقف هر طرح مصوب شهرک‌سازی ممکن است سبب شکاف در ائتلاف و سقوط کابینه شود.

در این شرایط احتمالا در ماه‌های آتی شاهد افزایش اختلافات میان دو طرف خواهیم بود. تل‌آویو نشان داده است که در خصوص موضوع فلسطین حاضر به هیچ گونه امتیازدهی نیست؛ اما در سطح راهبردی، به خصوص مناسبات با ایران معمولا مجبور بوده است که ملاحظات واشنگتن را مد نظر قرار دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید