بی‌نظمی در اعلام رشد اقتصادی

    کد خبر :662591

با وجود این‌که مرکز آمار خود را تنها مرجع اعلام نرخ تورم و رشد اقتصادی دانسته و تاکید شورای عالی آمار نیز بر این است، ۹ ماه از سال می‌گذرد و خبری از اعلام نرخ رشد اقتصادی در فصول امسال نیست. این در حالی است که اخیرا رئیس کل بانک مرکزی در سکوت مرکز آمار، اشاره‌ای به آمار رشد اقتصادی داشته است.

 

بعد از چالش‌هایی که در رابطه با اعلام برخی آمار از جمله تورم و رشد اقتصادی بین بانک مرکزی و مرکز آمار وجود داشت، در نهایت در دی‌ سال گذشته شورای عالی آمار مصوب کرد که تنها مرجع رسمی انتشار آمار مرکز آمار است و باید آمارهای شاخص‌های قیمت و حساب‌های ملی از جمله تورم و رشد اقتصادی از سوی این مرکز اعلام شود، براین اساس انتشار آمار مربوطه از سوی بانک مرکزی به نحوی ممنوع شد.

 

اما در این بین مرکز آمار با این‌که موظف به انتشار آمار مربوط به رشد اقتصادی است و انتظار می‌رود در شرایطی که بانک مرکزی از انتشار این آمار منع شده، عملکرد منظمی در این رابطه داشته باشد نظمی در انتشار آمار مربوط به رشد اقتصادی ندارد. این در حالی است که حدود ۹ ماه از سال ۹۸ می‌گذرد ولی مرکز آمار هیچ آماری مربوط به تغییرات رشد اقتصادی در سال جاری را اعلام نکرده است.

 

تنها آمار منتشر شده در رابطه با رشد اقتصادی در سال جاری از سوی مرکز آمار به آمار سال گذشته برمی‌گردد و تغییرات امسال را شامل نمی‌شود.

 

به گزارش اقتصادآنلاین،این در حالی است که با وجود منع شدن بانک مرکزی از انتشار رسمی آمار تورم و رشد اقتصادی، ‌همان‌طور که مسئولان این بانک تاکید داشتند همچنان به تولید و انتشار آمار در چارچوب وظایف قانونی خود ادامه می‌دهد و در همین رابطه اخیرا رئیس کل بانک مرکزی به وضعیت کلی رشد اقتصادی در سال جاری اشاره کرده است.

 

بنابر اعلام همتی، رشد اقتصادی بدون نفت در نیمه اول سال جاری مثبت شده است و به ۰.۵ درصد رسیده است که نسبت به منفی ۱.۸ درصد ک هدر نیمه اول پارسال ثبت شده بود حدود ۲.۳ درصد افزایش دارد.

 

اظهارات رئیس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد در بخش کشاورزی مثبت بوده و به ۹.۵ درصد و صنعت ۰.۴ درصد رسیده، اما رشد در بخش خدمات منفی ۱.۴ درصد بوده است؛ به طوری‌که در بخش صنعت و معدن رشد بیشتر در معدن و ساختمان بوده و در منفی شدن رشد خدمات نیز رشد منفی در هتلداری، رستوران و خدمات عمومی تاثیرگذار بوده است.

 

اما آخرین آماری که مرکز آمار در رابطه با رشد اقتصادی اعلام کرده به پایان سال ۱۳۹۷ باز می‌گردد که نشان می‌داد رشد بدون نفت منفی ۲.۴ درصد و رشد با نفت منفی ۴.۹ درصد بوده است. همچنین رشد در بخش کشاورزی رشد منفی ۱.۵، صنعت منفی ۹.۶ و خدمات منفی ۰.۰۲ درصد گزارش شده بود.

 

گرچه رئیس کل بانک مرکزی از وضعیت رشد با نفت گزارشی ارائه نکرده و بعید نیست با توجه به کاهش صادرات نفت رشد این بخش همچنان منفی باشد، اما در عین حال که رشد بالای بخش کشاورزی نیز که در مثبت شدن رشد بدون نفت نیمه اول سال جاری موثر بوده می‌تواند تا حدی تحت تاثیر بارش‌های فراوان ابتدای امسال به رونق در کشاورزی انجامیده باشد؛ موضوعی به گفته مسئولان در افزایش اشتغال در بخش کشاورزی در پایان نیمه اول امسال موثر بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید