بی‌توجهی بازار مسکن به دستور رئیس جمهور

  • ورزشی
  • شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ ۱۳:۴۵
    کد خبر :743516

در حالی که روحانی دستور داده بود افزایش اجاره بها در تهران بیش از 25 درصد و در سایر مناطق بیش از 15 درصد نباشد. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، یک ماه بعد از این دستور، اجاره بها در تهران ۲۷٫۴ درصد و در سایر مناطق ۳۰٫۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

اخیرا گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران روی تارنمای بانک‌ مرکزی قرار گرفت. بر اساس اعلام بانک مرکزی بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نشان می‌دهد که کرایه مسکن در مرداد ماه سال جاری نسبت به مرداد ماه سال گذشته 27.4 درصد در تهران و 30.6 درصد در کل مناطق شهری رشد داشته است.

این در حالی است که اوایل تیرماه روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برنامه کمک به مستأجران، اظهار کرده بود: در مورد اجاره‌بها چنانچه قرارداد اجاره‌ای بین موجر و مستاجر نوشته و امضا نشده، اجاره بها در تهران نسبت به سال قبل 25 درصد بالاتر، در کلان شهرها 20 درصد و در سایر شهرها هم بالاتر از 15 درصد نمی تواند باشد.

او در ادامه نیز‌ رعایت این موضوع را از فردای دستورش الزامی اعلام کرده بود. اما به نظر می‌رسد فردایی که آقای رئیس‌جمهور برای اجرای این مصوبه از آن سخن می‌گفت هنوز فرا نرسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز،محمود محمودزاده، معاون وزیر راه مدتی بعد از دستور روحانی گفته بود: ۱۵ روز پس از مصوبه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در خصوص تعیین سقف افزایش نرخ اجاره‌بها (تهران ۲۵ درصد، کلانشهرها ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد) بیشترین افزایش نرخ با ۸۰۰ درصد در کرمانشاه و ۱۰۰ درصد در تهران و کلانشهرهای دیگر ثبت شده است.

او علت ضعف اجرای مصوبه را ناآگاهی مردم تلقی کرده بود و تاکید داشت که این مصوبه به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است. اما در این مدت شنیده‌ها حاکی از آن بود که با گذشت مدت طولانی از این دستور نه بنگاه‌ها از ابلاغ چنین مصوبه‌ای خبردارند و نه دادگاه‌ها.

حالا آمارها هم بر بی تاثیر بودن این دستور صحه می‌گذارند. ظاهرا بازار مسکن هم مثل سایر بازارها از جمله بازار ارز و سهام نسبت به گفته‌ها و دستورات رئیس جمهور واکنش قابل توجهی نشان نداده و افزایش اجاره‌بها در تهران 2.4درصد و در سایر شهرها حدود 15 درصد از دستور رئیس‌جمهور عدول کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید