بیماری های غیرواگیر مهم ترین معضل نظام سلامت ایران

    کد خبر :355150

معاون پرستاری وزارت بهداشت، رژیم غذایی و فشارخون را در صدر ۱۰ عامل خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر در ایران، اعلام کرد.

به گزارش مهر، همزمان با هفته دولت و با حضور معاون پرستاری وزارت بهداشت کلینیک پرستاری پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر در بیمارستان پاستور بم افتتاح شد.

دکتر مریم حضرتی در آیین افتتاح کلینیک پرستاری پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در دانشگاه علوم پزشکی بم بیماری های غیرواگیر را مهم ترین معضل نظام سلامت در بسیاری از کشورهای جهان و از جمله کشور دانست و اظهارکرد: بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت، چهار بیماری غیرواگیر اصلی هستند.

وی افزود: چهارعامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات مهمترین عوامل خطر ابتلا به این بیماریها محسوب می شود.

معاون وزیر بهداشت، گفت: سازمان جهانی بهداشت، کنترل این بیماری ها و عوامل زمینه ساز آن را بعنوان هدف اصلی برای کاهش ۲۵ درصد مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر واگیر تا سال ۲۰۲۵ تعیین کرده است.

حضرتی، ۱۰ عامل خطراول ابتلا به بیماری های غیرواگیر در ایران را به ترتیب رژیم غدایی، فشار خون، توده بدنی بالا، کم تحرکی، دخانیات، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر دانست.

وی با بیان اینکه در سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، وزرات بهداشت ۹ هدف سازمان جهانی بهداشت گنجانده شده است، افزود: کاهش مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر تا ۲۵ درصد، کاهش ۱۰ درصدی مصرف الکل، کاهش ۲۰ درصدی مصرف نمک، کاهش ۲۰ درصدی شیوع استعمال دخانیات، کاهش نسبی در شیوع فشار خون تا ۲۵ درصد، ثابت نگه داشتن میزان بیماری دیابت و چاقی، افزایش دسترسی به درمان بیماریهای روانی تا ۲۰ درصد، دریافت مشاوره برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی تا کاهش ۲۰ درصدی و کاهش نسبی در نرخ مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای تا ۲۰ درصد از جمله این اهداف است.

حضرتی گفت: گروه های پرستاری به عنوان خط اول سلامت، نقش پر رنگی در زمینه آموزش و پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آن دارند که ساختارهای لازم برای فعالیت آنها در این زمینه نظیر کلینیک ها، مرکز مشاوره و… در سیستم دانشگاه ها توسعه بیشتری می یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید