بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان

    کد خبر :871966

وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی روز یکشنبه توافق کردند که یک صندوق کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان به منظور رسیدگی به بحران اقتصادی عمیق در این کشور که میلیون‌ها نفر را در فصل زمستان در معرض گرسنگی قرار داده است، ایجاد کنند.

به گزارش ایسنا، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که صندوق کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان در چارچوب بانک توسعه اسلامی برای ارسال کمک‌ها به افغانستان با هماهنگی سایر طرف‌ها ایجاد می‌شود.

در این کنفرانس، مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان از کشورهای شرکت کننده خواست تا برای لغو تحریم‌های اعمال شده علیه افغانستان پس از روز کار آمدن طالبان در عرصه قدرت، بر ایالات متحده فشار بیاورند.

متقی گفت که تصمیم واشنگتن برای مسدود کردن دارایی‌های افغانستان نقض حقوق بشر است و تعلیق کمک‌های صندوق بین المللی پول و بانک جهانی ویژه توسعه افغانستان، روی وضعیت بهداشت، آموزش و خدمات اجتماعی این کشور تأثیر منفی گذاشته است.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان از شرکت کنندگان در کنفرانس خواست تا به مقامات آمریکایی یادآوری کنند که «آزار و اذیت مردم افغانستان و تضعیف دولت» به نفع کسی نیست.

در بیانیه پایانی کنفرانس تأکید شد که دسترسی افغانستان به منابع مالی برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد این کشور ضروری است و باید راه‌های واقع‌بینانه برای آزادسازی میلیاردها دلار از ذخایر مسدود شده بانک مرکزی افغانستان بررسی شود.

اسلام آباد پایتخت پاکستان روز یکشنبه شاهد آغاز به کار هفدهمین نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در مورد افغانستان بوده است.

در این نشست، نمایندگان ۵۷ کشور اسلامی و همچنین هیئت‌هایی به عنوان ناظر برای بررسی وضعیت بشردوستانه در افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت که هیچ کشوری رنجی مشابه آنچه در افغانستان تجربه کرده را تجربه نکرده است. وی خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از یک بحران انسانی در افغانستان شد که می‌تواند بزرگترین بحران انسانی باشد.

این نشست فوق العاده به درخواست عربستان سعودی به عنوان رئیس چهاردهمین دوره نشست سران کشورهای اسلامی برای حل بحران انسانی جدی افغانستان تشکیل شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید