بورس و نسخه شفابخشی که وزیر فعلی برای گذشتگان تجویر می کرد

    کد خبر :853749

 شاخص کل بورس پس از یک رشد شارپی در تابستان سال گذشته و رسیدن به عدد 2 میلیون خیلی روز روند نزولی به خود گرفت و تا نزدیکی های یک میلیون سقوط کرد؛ اتفاقی که سبب شد بسیاری از سهامدارن خرد با زیان های سنگین رو به رو شوند و روندهای اعتراضی را آغاز کنند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- در جریان ریزش شدید شاخص بورس که تا همین خرداد امسال و ایام انتخابات ادامه داشت، بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران در مقام نقد وارد شدند و نسبت به انتقاد از عملکرد دولت دوازدهم در حوزه بورس اقدام کردند.

از جمله اصلی ترین این منتقدان باید به احسان خاندوزی- وزیر کنونی اقتصاد و دارایی اشاره کنیم که در ایام ریزش شاخص بورس و زیان شدیدی که به سهامداران خرد وارد می شد ادعاهای قابل تأملی را مطرح می کرد.

خاندوزی که اتفاقاً تحصیلکرده اقتصاد و از افراد صاحب نظر در مجلس شورای اسلامی نیز بود در آن ایام که شاخص از 2 میلیون واحد تا یک میلیون 100 ریزش کرد و معترضان بسیاری نیز عملکرد مدیران بورس را نقد می کردند، معتقد بود آنچه در بورس روی داده سوء مدیریت است و لازم است برای بهبود اوضاع صندوق تثبیت راه اندازی شود.

خاندوزی همچنین انتقادات کارشناسی و جدی تری به بورس و عملکرد مدیران داشت که معتقد بود باید اعمال شوند تا بورس از شرایط اسفناک خود خارج شود.

با این همه اکنون و در شرایطی که بیش از یک ماه از آغاز به کار آقای خاندوزی در مقام وزیر اقتصاد و دارایی می گذرد، هنوز ما تثبیت شرایط در بورس را شاهد نبوده ایم و از آنسو نیز ریزش های شدید همچنان ادامه دارد.

پیشترمحمدعلی دهقان دهنوی، رئیس مستعفی سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد دلیل استمرار ریزش ها در دولت کنونی با بیان اینکه به صورت روزانه حجم فروش اوراق در بازار بدهی قابل توجه است، گفته بود: باید به منشا فروش این اوراق توجه جدی شود. بخش اعظم فروش اوراق، ناشی از عملیات بازار باز بین بانک مرکزی و بانک‌ها است که ثبت آمار معاملات آن در بازار بدهی رخ می‌دهد و به هیچ عنوان به معنی فروش اوراق توسط دولت نیست. در واقع طی سه هفته اول مهرماه دولت هیچ فروش اوراقی در بازار نداشته است و برای هفته بعد هم برنامه فروش ندارد.

دهقان دهنوی تأکید کرد: آن چه که تحت فروش اوراق در آمار روزانه منعکس می‌شود ناشی از عملیات بازار باز بانک مرکزی است و ارتباطی با فروش اوراق توسط دولت ندارد. ضمن آنکه دولت هم متعهد و ملتزم به حفظ نرخ بهره است و هیچ برنامه‌‌ای برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد و نگرانی در این زمینه کاملاً بی‌مورد است.

به هر صورت اگرچه به تازگی مدیریت عالی بورس اعم از اعضای هیأت مدیره و نیز مدیرعامل تغییر پیدا کرده اند و امید می رود که در آینده نزدیک شاهد اثرات مثبت این تغییر و تحولات در بازار سرمایه باشیم، ولی آنچه که هست اینکه تکرار شرایط گذشته در این روزها، انتقادات جدی را متوجه وزیر کنونی اقتصاد و دولت سیزدهم کرده است.

منتقدان بر این باور هستند که در روزهای اخیر که بازار سرمایه یک دست قرمزپوش شده بود، آقای وزیر و دیگر اقتصاددانان دولت دیگر نه تنها انتقادی به شرایط موجود وارد نمی کنند همچنین از راهکارهایی که پیشتر بیان می کردند برای عبور از شرایط کنونی استفاده نمی کنند و علاوه بر این ها خود نیز با مجموعه اقدامات نادرست به استمرار این وضعیت کمک می کنند.

هر چند برای پذیرش کامل این نقد باید مدت بیشتری به تیم اقتصادی دولت زمان داد، اما به هر صورت نمی توان پذیرفت که آنها اکنون که امور مدیریتی اقتصاد را به دست گرفته اند بی تفاوت به وعده و شعارها و نیز نقدهایی که وارد می کردند، باشند و از نسخه های شفابخشی که برای دولت قبل تجویز می کردند، خود استفاده نکنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید