بهره‌برداری از نخستین پایانه زیرزمینی قطار‌های شهری

  • اجتماعی
  • دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۱:۳۹
    کد خبر :715819

به گزارش بازتاب به نقل از دانشجو، علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره راه‌اندازی پایانه اکباتان اظهارداشت: بهره برداری از پایانه اکباتان در نیمه دوم سال جاری انجام می‌گیرد و این پایانه در غربی‌ترین نقطه خط ۴ مترو تهران و در محدوده شهرک اکباتان واقع شده است.

وی با اشاره به این که مساحت پایانه اکباتان حدود ۷۰ هزار متر مربع است، ادامه داد: این پایانه اولین و تنها پایانه زیرزمینی قطار‌های شهری در کشور است و قابلیت پذیرش ۲۰ رام قطار را دارد.

مدیر عامل شرکت مترو با اشاره به این که عملیات اجرایی ساخت پایانه اکباتان با ۶۵ درصد پیشرفت در جریان است، افزود: با توجه به اینکه این پایانه در محدوده مسکونی شهرک اکباتان ساخته می‌شود، ساخت آن به صورت زیرزمینی کم‌ترین مزاحمت را برای اهالی منطقه و کمترین آسیب را برای منظر شهری دارد. همچنین سقف آن به گونه‌ای طراحی شده که پس از اتمام عملیات اجرایی امکان خاکریزی و ایجاد فضای سبز بر روی پایانه وجود دارد.

امام عنوان کرد: در این پایانه ۲۰ خط ریلی تعبیه می‌شود که ۹ خط آن دارای چاله سرویس برای بررسی‌های دوره‌ای و سرویس‌های سبک قطار‌ها است. همچنین از نکات بارز طراحی و اجرای سازه پایانه اکباتان امکان ایجاد دهانه‌های بزرگ به ابعاد ۳۷ متر با استفاده از اسکلت فلزی، جهت نصب سوزن و امکان ایجاد انشعاب‌های مختلف برای هدایت قطار‌ها به هر یک از ۲۰ خط ریلی تعبیه شده در این پایانه است.

وی خاطرنشان کرد: برآورد هزینه عملیات اجرایی در بخش ساختمانی پایانه اکباتان حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است که در حال حاضر نیمی از این مبلغ هزینه شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید