بنیاد برکت و واکسنی که تا الان بی برکت بوده است/ آیا «محمد مخبر» می تواند فرایند تولید واکسن برکت را سرعت بخشد؟

    کد خبر :834423

محمد مخبر- رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، حالا و با نظر رئیس جمهور منتخب قرار است عهده دار سمت معاون اولی رئیس جمهور شود؛ مدیر ارشدی که وعده هایش در مورد واکسن برکت را فراموش نکرده ایم و البته هنوز به آینده این واکسن چشم امید دوخته ایم.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- رئیس پیشین ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، در حالی عهده دار سمت جدید این بار در بدنه دولت می شود که رسالت سنگینی را نیروهای زیر مجموعه اش در ماه های گذشته در بنیاد برکت بر عهده گرفته بودند و هنوز به سرمنزل مقصود نرسانده اند.

بر اساس آخرین آماری که اخیراً کیانوش جهانپور- سخنگوی سازمان غذا و دارو منتشر کرده است، تا کنون مجموعاً یک میلیون 4 هزار نفر در ایران در دوزهای اول و دوم واکسن کوایران برکت دریافت کرده اند و این در حالی است که محمد مخبر پیشتر وعده داده بود تا پایان شهریور مجموع واکسن های تولیدی کوبرکت به 50 میلیون برسد.

جدا از این وعده بزرگ که البته هنوز 45 روز تا تحققش فرصت باقیست، محمد مخبر در روز 24 مردادماه مدعی شد که بنیاد برکت سه میلیون واکسن تولید کرده است و به زودی برای تزریق عمومی در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد داد.

با این همه ما می بینیم که بر اساس آمار اعلامی کیانوش جهانپور رقم تزریق واکسن برکت در کشور بسیار کم تر از رقم های اعلامی است.

در رابطه با وعده های محمد مخبر در رابطه با توزیع واکسن برکت در کشور به صورت مشخص و در تاریخ 24 مرداد او به رسانه ها گفت: ما دقیقا بر اساس جدول زمانی که خدمت مردم اعلام کرده بودیم، اگر مجوز واکسیناسیون عمومی با واکسن کوو ایران برکت را اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت ماه صادر دریافت می کردیم در خرداد ماه می توانستیم سه میلیون واکسن تولید کنیم، اما مجوز تزریق عمومی با واکسن کوو ایران برکت در ۲۵ خرداد ماه صادر شد و یکی از دلایل تاخیر در تولید واکسن همین موضوع بود. با این حال ما تا امروز که کمتر از یک ماه از صدور مجوز می‌گذرد، سه میلیون دز واکسن تولید کرده ایم که ۷۰۰ هزار دز آن را تحویل دادیم و ظرف سه روز آینده نیز بیش از ۲۰۰ هزار دز واکسن کوو برکت به وزارت بهداشت تحویل خواهیم داد.

مخبر ادامه داد: از اواسط هفته اول مرداد ماه، هر هفته به صورت مستمر تقریبا یک میلیون و دویست هزار دز واکسن را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد.

رئیس ستاد فرمان حضرت امام (ره) گفت:البته خط تولید دوم واکسن کوو برکت هم در حال اتمام است و در اواخر هفته اول مرداد ماه یا هفته دوم مرداد ماه شروع به کار می‌کند.

او گفت: خط تولید دوم نیز ظرفیت تولید دو میلیون دز واکسن را دارد که سرعت تولید واکسن چند برابر می‌شود و بر اساس قولی که داده‌ایم تا آخر شهریورماه بیش از پنجاه میلیون دز واکسن تولید می‌کنیم و تحویل مسئولان واکسیناسیون عمومی می‌دهیم.

همانطور که اشاره شد این گفته ها در حالی مطرح شده بود که اکنون و بر اساس آمار اعلامی سخنگوی سازمان غذا و دارو سهم واکسن برکت از تزریق در میان شهروندان بسیار ناچیز و تقریباً نزدیک به عدد یک میلیون است.

حالا اینکه این رقم چگونه می تواند در عرض کمتر از 45 روز آینده به 50 میلیون برسد، سوال مشخصی است که ما به تنهایی نمی توانیم به آن پاسخ بدهیم.

هر چه که هست مشاهدات عینی نیز نشان می دهد که واکسن برکت الان سهم ناچیزی در بازار تزریقی کشور دارد ولی امیدواریم در روز و هفته های آتی به ویژه حالا که آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز شده اند، روند واکسیناسیون آن هم با واکسن برکت تسریع شود.

باید منتظر ماند و دید معاون اول کنونی رئیس جمهور که سابق بر این مسولیت سنگین تولید واکسن کرونا را بر عهده گرفته بود، می تواند با کمک مسولان فعلی و آتی بنیاد برکت وعده های داده شده را محقق سازد یا خیر؟ موضوع مهمی که زمان خیلی زود صحت و سقم آن را مشخص خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید