با بلیت 2000 دلاری به ترکیه سفر می‌کنید؟!

    کد خبر :747121

ترکیه کشوری که بیشترین مسافران ایرانی را نسبت به سایر کشورهای همسایه و خاور دور و نزدیک و اروپا به خود جذب می‌کرد و دو سال پیش با سه میلیون تومان می‌شد به آن سفر کرد بلیت آن امروز به ۶۰ میلیون تومان یا دو هزار دلار رسیده است! البته که تمام قیمت بلیت مربوط به نوسانات دلار نیست و بسیاری از ایرلاین‌ها به دنبال جبران خسارات ناشی از شیوع کرونا و لغو سفرها هستند. این واقعیت که دستکاری قیمت صورت گرفته و همه به دنبال سود بیشتر با فروش کمتر هستند را نمی‌توان دور از محاسبات اقتصادی گردشگری درنظر گرفت. هرچند که نوسانات دلار و سایر ارزها روزهای سختی را برای همه مشاغل در کشور ایجاد کرده است.

هرچند که قيمت دلار را صرافي ملي 26 هزار و 500 تومان اعلام کرده، اما شنيده‌ها حاکي است که امروز قيمت دلار در بازار آزاد به 29 هزار تومان رسيده است. وضعيت بسيار خطرناکي که اقتصاد ايران در آن گرفتار شده است و تدبيري براي بهبود وضعيت هم ديده نمي‌شود. در اين شرايط که هميشه بحث از افزايش قيمت در بازار کالاهاي مصرفي، طلا و سکه در ميان بوده از بازار داغ ايرلاين‌ها و پروازهاي خارجي غافل شده‌ايم.

به گزارش آرمان ملی،خبرها در اين حوزه گردشگري و پروازهاي خارجي هم خوب نيست و قيمت‌ها در اين بخش به شکل باورنکردني‌اي افزايش يافته است. دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي درباره قيمت بليت 50 تا 60 ميليون توماني ترکيه گفت: «با توجه به نرخ ارز و نوسانات اقتصادي اين قيمت طبيعي و با نظارت سازمان هواپيمايي کشور انجام مي‌شود.» مقصود اسعدي ساماني ادامه داد: «شرکت هواپيمايي قطرايرويز هم‌اکنون مسافران ترکيه را از دوحه به مقصد استانبول مي‌برد و با توجه به آنکه اين پروازها بدون توقف است چنين قيمت‌هايي يعني حدود 160 ميليون تومان را اعلام مي‌کند. بنابراين اين پروازهاي خارجي در اين مسير خارج از عرف نيست و کار خلافي انجام نمي‌شود.» او اشاره به اينکه نرخ هاي ارز و نوسانات اقتصادي تاثير بسيار زيادي بر قيمت بليت‌هاي پروازهاي خارجي مي‌گذارد، افزود: «با توجه به نوسانات نرخ ارز و به دليل آنکه هم اکنون پرواز مستقيمي از ايران به ترکيه وجود ندارد بنابراين اين نرخ‌ها در اين شرايط عادي است.

برخي از شرکت‌هاي هواپيمايي ايراني اين مجوز را دارند که از ايران بدون مسافر به ترکيه پرواز داشته باشند و اين پروازها موردي انجام مي‌شود.» دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي توضيح داد: «هم‌اکنون براي بازگرداندن ايراني‌ها بدون محدوديت و مشکل با 20 فرودگاه دنيا در ارتباط هستيم و مشکلي در اين زمينه وجود ندارد.» ساماني با بيان اينکه البته بليت خارجي مشمول قيمت‌گذاري نمي‌شود، گفت: «تمامي اين پروازهاي تحت نظارت و رصد سازمان هواپيمايي کشوري انجام مي‌شود.» او با تاکيد بر اينکه هنوز وضعيت پروازهاي ايران به کشور ترکيه مشخص نيست، افزود: «مسافران ايراني فعلا بليت به مقصد ترکيه خريداري نکنند، چراکه ترکيش‌اير هنوز پروازهايي را در اين مقصد در نظر نگرفته است. وزارت امور خارجه و همچنين وزارت راه و شهرسازي در حال رايزني هستند و هم‌اکنون هر هفته سه پرواز به مقصد ترکيه بدون مسافر براي بازگرداندن مسافران ايراني انجام مي‌شود.»

دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي اظهار کرد: «شرکت‌هاي هواپيمايي مجاز به اعزام مسافر به استانبول نيستند و فقط مي‌توانند ايراني‌ها را به کشور برگردانند. اسعدي ساماني بيان کرد: البته بين مسافران تُرک، آنهايي که برگه مأموريت به کشور ما دارند و يا ديپلمات باشند، با رعايت شيوه نامه‌هاي بهداشتي مي‌توانند با اين پروازها به ايران سفر کنند.» او با بيان اينکه ترکيش اير فعلا به کشور ما پروازي ندارد، گفت: «تاريخ تعيين شده توسط ترکيه (11 مهرماه) براي برقراري پروازهاي تهران و استانبول که پيش از اين اعلام شده بود، هم فعلا اعتباري ندارد.» با اين اوصاف يک شرکت هواپيمايي داخلي اعلام کرده امکان مسافرگيري براي پرواز ساعت 16:15 تهران-استانبول در روز سه شنبه اول مهر فراهم شده است. براساس اعلام اين شرکت، مسافران بايد پاسخ منفي تست کرونا (PCR) را که متعلق به حداکثر 72 ساعت قبل از پرواز باشد، همراه داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید