بلومبرگ: آیا ایران انتقام شهادت سردار سلیمانی را از طریق جنگ سایبری هم می‌گیرد؟

    کد خبر :670571

بلومبرگ طی گزارشی نوشت: جنگ دیجیتالی، ممکن است یکی از گزینه های ایران برای انتقام از آمریکا به دلیل شهادت سردار سلیمانی باشد.

 

به نقل از بلومبرگ، در حالی که ایران وعده داده که انتقام حمله هوایی آمریکا به سردار سلیمانی را خواهد گرفت، به گفته ناظران، جنگ دیجیتالی ممکن است یکی از گزینه های حمله مستقیم ایران به منافع آمریکا باشد.

 

جیمی لوئیز، معاون مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن که در زمینه امنیت سایبری فعالیت می کند گفت: «من اطمینان دارم که هکرهای ایرانی فهرستی از عملیات های سایبری را (علیه منافع آمریکا) آماده کرده اند. اگر آنها بتوانند اهداف درست امریکایی را شناسایی کنند، حملات سایبری می تواند وسوسه انگیز باشد.»

 

میلان پاتل، افسر ارشد فن آوری بخش سایبری اف بی آی نیز می گوید نگران است که در گام بعدی چه رخ خواهد داد، زیرا ایران در گذشته نشان داده که به هدف قراردادن زیرساخت های حیاتی علاقمند است. «حمله به نیروگاه های برق می تواند موجب بیشترین خسارت در دنیای واقعی شود.»

 

حملات سایبری همچنین می تواند برای ایجاد تاثیرات مختل کننده شود که بر زندگی میلیون ها آمریکایی تاثیر بگذارد. در دنیای متکی به رایانه، هکرها می توانند به راحتی موجب بسته شدن بنادر، ایجاد اختلال در شبکه های حمل و نقل و باز شدن سدها شوند.

 

بر اساس این گزارش ایران قبلا نشان داده که تمایل به استفاده از این نوع حملات دیجیتالی برای هدف قرار دادن برخی از بزرگترین بانک های جهان، بزرگترین تولید کننده نفت جهان و امپراطوری کازینویی سندز دارد.

 

شواهد حاکی از اقدامات تلافی جویانه سایبری ایران روز 4 ژانویه و زمانی آشکار شد که سایت اینترنتی برنامه کتابخانه فدرال آمریکا توسط هکرهای ایرانی هک شد و پیام هایی ضد آمریکایی بر روی آن قرار گرفت. این سایت از آن روز از دسترس خارج شده است.

 

در سال 2013 میلادی، هکرهای ایرانی به سیستم کنترل یک سد کوچک در نیویورک نفوذ کرده بودند، هرچند نتوانستند کنترل دروازه ورودی را که میزان آزادسازی آب را تنظیم می کند در اختیار بگیرند. مشخص نیست که هکرهای ایرانی قصد داشتند آب سد را آزاد کنند یا خیر.

 

به گزارش تسنیم،به گفته نورمن رول، مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) قطعا حملات سایبری در ماه های آینده افزایش خواهد یافت. استراتژی سایبری ایران به دنبال تحقق 3 هدف خواهد بود: تنبیه آمریکا، بازدارندگی جهت جلوگیری از حملات آینده آمریکا و تقویت وجهه ایران.

 

لوئیز افزود، اگر ایرانیان تصمیم به تلافی از طریق حمله سایبری بگیرند، احتمالا هدفی چشمگیری و پرسر و صدا را انتخاب خواهند کرد. «سوال اصلی اینجاست: آیا آنها یک هدف نمادین بانک ها را انتخاب می کنند؟ یا تلاش خواهند کرد هدفی نمادین و در عین حال مختل کننده را بر گزینند.» باید منتظر ماند و دید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید