بلاتکلیفی پرونده تخلفات پیمانکار سابق باغ پرندگان پس از گذشت ۳ سال!

    کد خبر :622778

پیمانکار سابق باغ پرندگان تهران با اتهامات «خرید و فروش»، «حمل و نگهداری» و «شروع به قاچاق» پرندگان شکاری، به قید وثیقه‌ ۷ میلیارد تومانی آزاد است و سرنوشت قربانیانش همچنان نامعلوم! ۳ هزار پرنده‌ نادری که بخش عمده آنها به صورت غیرقانونی صید شده‌‌اند.

 

بیش از سه سال از دستگیری پیمانکار سابق باغ پرندگان لویزان تهران می‌گذرد اما این پرونده تخلف که از سوی مدیرکل وقت حراست سازمان حفاظت محیط زیست، بزرگترین پرونده قاچاق پرندگان وحشی نام گرفته بود هنوز به سرانجام نرسیده و سرنوشت قربانیان آن یعنی بیش از 3 هزار پرنده همچنان نامعلوم است.

 

3 هزار پرنده وحشی از جمله پرندگان مهاجری که پس از طی مسیری طولانی، تالاب‌های کشورمان را برای زمستگذرانی انتخاب کرده‌اند اما از بخت سیاه، در دام صیادانی گرفتار شده‌اند که از «الف.ر»، پیمانکار پیشین باغ پرندگان تهران، سفارش گرفته‌اند تا در برابر صید و تحویل پرندگان مهاجر به او، دستمزدی قابل توجه دریافت کنند.

 

این 3 هزار پرنده به ارزش 7 میلیارد تومان، شهریور ماه 95 با پیگیری‌های مسئولان محیط زیست، مراجع امنیتی و قضایی و انتظامی استان البرز و تهران، شناسایی و در باغ پرندگان تهران توقیف شده و از آن زمان تاکنون در باغ پرندگان تهران تحت توقیف سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری می‌شوند.

 

اما خرید پرندگانی که به صورت غیرقانونی و بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست از طبیعت صید شده‌اند تنها تخلف پیمانکار سابق باغ پرندگان تهران نیست؛ بر اساس مستندات، «الف.ر» بسیاری از پرندگانی که به صورت غیرقانونی از متخلفان خریداری و به باغ پرندگان منتقل شده بودند را به افراد و مراکز متقاضی از جمله هتل‌ها فروخته است.

 

در نتیجه، «خرید و فروش پرندگان شکاری»، «حمل و نگهداری پرندگان شکاری» و «شروع به قاچاق» برخی از اتهاماتی هستند که شهریور 95 پیمانکار سابق باغ پرندگان تهران را روانه زندان کرد اما وی که با وثیقه 7 میلیارد تومانی آزاد است حالا خواهان استرداد این 3 هزار پرنده یا دریافت مبلغی چند میلیارد تومانی بابت فروش‌شان است و البته مبلغی قابل توجه به عنوان اجاره بهای آنها از زمان توقیف تا به امروز!

 

به گزارش تسنیم؛پرندگان ارزشمندی که بخش عمده آنها به صورت غیرقانونی از طبیعت صید شده و جزو “انفال عمومی” جامعه محسوب می‌شوند سالها در ازای دریافت مبالغی قابل توجه از سوی پیمانکار سابق باغ پرندگان لویزان به این مرکز اجاره داده‌ شده‌اند! به عنوان مثال، مبلغ دریافتی پیمانکار سابق باغ پرندگان تهران بابت اجاره پرندگانی که سرمایه‌های ملی کشور هستند به این مرکز در سال 92، ماهانه 35 میلیون تومان بوده است.

اینکه پرونده تخلفات پیمانکار سابق باغ پرندگان تهران پس از گذشت سه سال چه مراحلی را پیش رو دارد و سرنوشت پرنده‌های ارزشمندی که قربانی تخلفات این فرد هستند، چگونه رقم خواهد خورد پرسشی است که تسنیم، طی گزارش‌های آتی با مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در میان خواهد گذاشت اما آنچه نگرانی‌ها را از فعالیت باغ پرندگان تهران افزایش می‌دهد، بهره‌برداری قریب‌الوقوع از فاز دوم این مرکز است و چگونگی تامین پرندگانی که بناست در آن به نمایش گذاشته شوند! مرکزی که با صرف هزینه بیش از 300 میلیارد تومان در 86 هکتار، هزاران پرنده از گونه‌های مختلف از جمله‌ پرندگان مهاجر را در خود جای داده است و در تبلیغات، به عنوان بزرگترین باغ پرندگان جهان معرفی می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید