بسترسازی برای پیشرفت لوازم خانگی با یک دستور حکومتی؛ آیا تولیدکنندگان داخلی قدر این لطف حاکمیت را خواهند دانست؟

    کد خبر :849533

در روزهای گذشته و پس از ابراز نگرانی مدیران ارشد تعدادی از شرکت های تولیدی لوازم خانگی که به دفتر رهبر معظم انقلاب منعکس شده بود و بر اساس یک دستور حکومتی، قرار بر این شد تا از ورود هر گونه لوازم خانگی دارای نمونه مشابه داخلی از خارج جلوگیری شود؛ اتفاقی که در راستای حمایت تولید و نیروی انسانی داخلی ارزشمند ارزیابی می شود، اما همچنین نگرانی هایی را نیز به ذهن متبادر می سازد.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- سال‌های گذشته و پس از تشدید تحریم های یکجانبه از سوی قدرت‌های خارجی به ویژه آمریکا علیه ایران، شاهد این بودیم که برخی شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی مثل ال جی و سامسونگ بازار ایران را ترک کردند. این اتفاق سبب شد تا برخی کارخانه‌های تولید لوازم خانگی در کشور مثل اسنوا، پارس خزر، ایکسویژن، پاکشوما و… با اقبال بیشتری روبه‌رو شوند و به اصطلاح تولید داخلی در این حوزه جان بگیرد.

مدتی پیش و در حالی که لوازم خانگی در داخل تا حدودی توانستند بازار داخلی را مال خود کرده و مشتریان قابل توجهی را به سوی تولیدات داخلی بکشانند، زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت شرکت های تولید کننده این محصولات از کشورهای کره جنوبی و دیگر کشورها به داخل کشور شنیده شد؛ زمزمه هایی که البته روز گذشته و با یک حکم حکومتی جلوی عملیاتی شدن آن گرفته شد.

 همانطور که قطعاً در اخبار و اطلاعیه های روز های اخیر مشاهده کرده اید پس از درخواست برخی تولید کنندگان لوازم خانگی از مقام معظم رهبری مبنی بر ممانعت از ورود محصولات مشابه خارجی شاهد دستور دفتر رهبر انقلاب به ریاست جمهور مبنی بر ممانعت از ورود لوازم خانگی خارجی بودیم.

به دنبال تاکیدات مقام معظم رهبری در این باره سید ابراهیم رئیسی-رئیس جمهور نیز دستور ممانعت از ورود لوازم خانگی خارجی را به نهادهای ذیربط اعلام کرد و بدین ترتیب در آینده و حداقل برای چندین سال ما تنها شاهد تولید محصولات داخلی و عرضه آنها در بازار داخل خواهیم بود.

حالا و به دنبال این اتفاق انتظار می رود بازار داخل در این حوزه بیش از پیش رونق بگیرد و بسیاری از نیروهای انسانی توانمند و مورد نیاز این کارخانه ها جذب بازار کار شوند؛ رویداد مثبت و امید بخشی که البته همه ابعاد و پیامدهای این تصمیم و دستور جدید نخواهد بود.

در واقع آنچه که در این روزها در رابطه با ممانعت از واردات لوازم خانگی خارجی به بازار ایران در راستای حمایت از تولید داخل شاهد بودیم در واقع لطف و عنایت بزرگی بود که از سوی شخص اول حاکمیت به تولید کنندگان این نوع محصولات در داخل اعطا شد و امیدواریم که آنها قدر این لطف را بدانند.

تا  اینجای کار یک اتفاق میمون و مبارک رخ داده است و این اتفاق می‌تواند نویدبخش روزهای خوبی برای صنعت تولید لوازم خانگی در ایران و بازار کار و عرضه محصولات این چنینی در کشور باشد، اما همچنان این رویداد می‌تواند حاوی پیام‌های نگران‌کننده‌ای نیز البته در صورت عدم رعایت نکات مورد نظر توسط تولیدکنندگان و نهادهای ذیربط باشد.

 به صورت مشخص نکته اینکه اگر تولید کنندگان لوازم داخلی به اتکا با حکم اعلام شده و مسرور از این که رقبای خارجی خود را تنها با یک دستور از گود خارج کرده‌اند بخواهند عملاً نسبت به بهبود کیفیت محصولات خود و نیز ارتقای کیفیت فنی محصولات فکر نکنند و یا بخواهند بدون حساب و کتاب دقیق نسبت به افزایش قیمت محصولات خود آن هم به شیوه های غیر منصفانه اقدام کنند، در واقع آنها پاسخ لطفی که حاکمیت به آنها در راستای حمایت از تولید داخل و بهبود وضعیت اقتصادی کشور کرده است را با بدترین شکل ممکن پاسخ داده اند.

 بر همین اساس این نگرانی وجود دارد که صنایع تولید لوازم داخلی خانگی داخلی به مانند شرکت های تولید کننده خودرو به واسطه حذف رقبای خارجی در یک جزیره محدود قرار بگیرند و بدون احساس نیاز به ارتقای کیفیت و رقابت در سطح بین المللی شهروندان را با گزینه های نسبتاً نامناسبی از محصولات برای خرید روبرو کنند.

 خلاصه اینکه آنچه تا اینجای کار اتفاق افتاده است با همه خوبی و حسن بدون اقدام و عمل منطقی از سوی کارخانه‌های تولید لوازم داخلی و نیز بدون نظارت‌های دقیق و موشکافانه نهادهای نظارتی و مسئول نمی تواند در نهایت به کیفیت به افزایش رفاه عمومی کمک کند.

 به همین دلیل لازم است نهادهای مسئول و شرکت های تولید کننده لوازم داخلی با درک فضای ایجاد شده از این اعتماد صورت گرفته به نحو احسن استفاده کنند و خدای ناکرده به گونه‌ای در این مسیر پیش نروند که علاوه بر برجای ماندن یک تجربه تلخ از اعتماد به تولید داخل شاهد خسارت های مادی و معنوی به عموم مردم نیز باشیم.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. پدر سبحان وصادق گفت:

    درزمان رونمایی ازمینیاتور یاهمان تیبا لگن امروزی همچین لطفی درحق خودروسازها هم شد،آنهم بشرط ارتقا کیفیت خودروها
    وازآن زمان تاکنون تعرفه واردات خودرو کم که نشدهیچ!
    ازکیفیت خودروها هم کم شد

دیدگاهتان را بنویسید